Az Egyesült Államokban és az Európai Unióban értékesített új személygépkocsik immár több mint fele az SUV (sportcélú jármű, városi terepjáró) kategóriába sorolható, és ez a kategória szerte a világon az autóeladások legdinamikusabban fejlődő szegmense. Ez nemcsak a növekvő átlagos üzemanyag-használat és szén-dioxid-kibocsátás miatt probléma, hanem azért is, mert az értelmetlenül nagy (és legfőképpen magas motorházú) autók több gyalogost ölnek meg a gázolások során.
Ötvenegy százalékra emelkedett a SUV-k népszerűsége az európai piacon 2023-ban, vagyis megelőzik az összes többi személygépjármű-kategória képviselőt együttvéve. Az SUV-eladások tavaly 19 százalékkal emelkedtek, és így összesen 6,63 millió példányt értékesítettek belőlük a kontinensen. Bár egyre népszerűbbek az elektromos SUV-k is (legfőképpen a Tesla Model Y), a városi „terepjárók” a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint 25 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak a szedánoknál, és akár 30 százalékkal több szén-dioxidot pufognak ki. E tulajdonságaik hoszszú távon és közvetetten nemcsak a bolygó környezeti krízisét súlyosbítják, de az embereknek is egészségkárosodást okoznak.
De van egy ennél jóval közvetlenebb hatásuk is az emberi egészségre: sokkal nagyobb arányban ölik meg az elütött gyalogosokat, mint a kisebb (vagyis régen szokásosnak számító méretű) autók. Az Egyesült Államokban 1981 óta 2022-ben halt meg a legtöbb elütött gyalogos az utakon. Pedig korábban javuló trend volt érzékelhető: a közlekedésbiztonsági szövetség adatai szerint míg 2010-ben 4302 gyalogos halt meg autós gázolás következtében, ez a szám 2021-re 77 százalékkal, 7624-re emelkedett.
Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!
Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!