„Ha visszamennék villanyszerelőnek, ki tanítaná ezeket a gyerekeket?”

„Ha visszamennék villanyszerelőnek, ki tanítaná ezeket a gyerekeket?”

Darvas József kémiatanár csécsei diákok előtt (Fotó: Magyar Hang/Albert Enikő)

Mi van erre a papírra írva? Azt hiszik, hogy üres, igaz? Pedig titkosírással van tele, mindjárt leleplezem. Tudják egyébként mi a különbség a varázsló és a kémiatanár között? A kémiatanár felfedi a titkokat, a varázsló sosem. Na lássuk, itt ez a fejtetűriasztó spray, még a gyerekeim használták. Milyen anyagból áll? Szúrós szagú szalmiákszeszből, látom az első sorban ülők már érzik. Nézzék, ráfújok a papírlapra, és máris láthatóvá válik az írás. A szalmiákszesz ugyanis előhívja a rézszulfáttal írt titkosírást. A fenolftaleines indikátorral megszínezett rész pedig a spray-nktől lila lesz. Miért? Mert a fenolftalein lúgos közegben lilává válik. Máris olvasható a szöveg: a Mobillaborral érkeztem magukhoz, Csécsére, kémia- és fizikaórára. Maga ott nagyon jól válaszolt, magából lesz valami! Lehet, hogy kémikus szeretne lenni?

És jönnek sorra a további kísérletek: kiderül, hogy bizony vannak éghető folyadékok, mint például a benzin, amit nehéz lenne vízzel eloltani. Mivel hasonlóképpen viselkedik a hús sütésekor felforrósodó és esetleg kigyulladó olaj, azt is inkább fedővel vagy vizes ruhával érdemes letakarni, mintsem vízzel oltani. Miért nem ég el az alkohollal átitatott papír, azaz hogyan működik a flambírozás? A szén-dioxid tulajdonságainak pontos ismerete pedig miként lehet életmentő egy borospincében? A láthatatlan mustgázt egyik edényből a másikba öntik, aztán látványos robbanásokra rezzen össze a társaság. Lángcsóvák törnek elő, majd Zeppelin léghajóját megidézve a szemeteszsákból készült hőlégballon a levegőbe emelkedik.

• Hogyan jött létre és milyen programokon keresztül igyekszik segíteni a Szabó Szabolcs Alapítvány?
• Milyen kezdeményezéseik, ösztöndíjprogramjaik vannak?
• Miként igyekeznek pótolni a hatalmas – Nógrád megyében például 70 százalékos – kémiatanár-hiányt a meglévő pedagógusok?
• Milyen gondok vannak a hazai természettudományos oktatással?
• Miért tartják fontosnak, hogy már az óvodában elkezdődjön a természettudományos foglalkozás?