A rendőrség által felkért hajózási szakértők jelentésében semmi sem utal arra, hogy a május végi dunai hajókatasztrófában érintett Hableány kapitánya megpróbálta volna elkerülni az ütközést – legalábbis erről ír a HVG.hu a birtokába került dokumentumok alapján. Azokban ugyanis az szerepel, hogy a Hableány kapitánya sem érzékelte a veszélyhelyzet kialakulását, és feltehetően azt sem, amikor a Viking Sigyn hablemeze – vagyis az orra – elérte a hajó farát. Nem számolt ugyanis azzal, hogy a szállodahajó a Margit híd alatt meg fogja előzni, nem adott le figyelmeztetést sem a rádióján.
A jelentés kitér arra, hogy a két hajó vezetője nem kommunikált egymással, holott előzés előtt ez kötelező. A dokumentumok szerint a Margit hídtól 120 méterre volt a Viking, mikor a radarkép alapján veszélyes közelségbe került a Hableány. Ebben a helyzetben a Viking kapitánya egy STOP manőverrel elkerülhette volna az ütközést, ám végül csak akkor lassított, amikor egy utas figyelmeztette a balesetre.
A dokumentumban többször leírják, a Viking kapitánya, Jurij C. hibásan mérte fel a helyzetet, az adott körülmények – a másik hajó sebessége és iránya – között nem előzhetett volna, a vészhelyzetet az ő vezetéstechnikája okozta. Jurij C. sem a veszélyhelyzetet, sem az ütközést nem érzékelte, holott a radaron látnia kellett volna, hogy a másik hajó is a kijelölt hídnyílás felé tart.
A Hableány kiemelése képekben | Magyar Hang
Hajnali ötkor kezdődött kedden a Hableány kiemelése, körülbelül délután fél kettőre sikerült átemelni arra az uszályra, ami aztán a csepeli kikötőbe szállította. A hetvenéves hajótest bal hátsó oldalán durvábban megsérült, mint várták, így a meglévő négy mellé délelőtt újabb kötélzetet feszítettek a szakemberek a roncs alá.
A
HVG arról is ír, hogy a Vikingen dolgozó magyarok tanúvallomásából
kiderült, a szállodahajó alján lehetett érzékelni az ütközést.
Egyikük azt mondta, mikor érezte az ütést a hajótesten, arra
gondolt, hogy megdobta őket egy nagyobb hullám, vagy nekik ment egy
fatörzs. Másikuk azt érezte, mintha kiment volna a talaj a lába
alól. A harmadik magyar kabinjának ablaka 30-40 centire volt a
víztől, ő meglátta az embereket a vízben, igaz, akkor még nem
tudta, hogy kerültek oda.
A
jelentés szerint ugyanakkor a
Viking kapitánya azután sem jelentette rádión, hogy „ember a
vízben”, hogy az utasok tájékoztatták a történtekről. Szó
van arról a beszélgetésről is, amit a szállodahajó kapitánya
folytatott a mögötte érkező Viking Idun kapitányával oroszul.
Az Idun kapitánya megkérdezte, mi történt, mire Jurij C. annyit
mondott, összeütközött valami hajóval, és megkérdezte, lát-e
valamit a Sigyn mögött. Az Idun kapitánya nem látott, csak azt,
hogy a jobb oldalon valaki kiabál. A hajózási jelentés szerint
az, hogy a Sigyn csökkentette a sebességét, csónakját vízre
tette, illetve mentőgyűrűk kerültek a vízbe, elég indokot
szolgáltathatott volna az Idun kapitányának arra, hogy valamilyen
intézkedést hozzon.