Nem csupán a cégcsoport hatalmas, a vezetői gárda is igen jelentős a magyar vasútnál. A hivatalosan elérhető adatok szerint a négy fő Máv-cégnél hetvenöt fő tölt be igazgatói pozíciót kétmillió forintos átlagfizetéssel, felettük áll még a vezérkar. Élén jelenleg Hegyi Zsolttal, a Máv Zrt. vezérigazgatójával, akinek havi alapbére 5 millió forint, amihez még 20 százalék prémium adható. Két helyettese 3,5-3,5 milliót keres szintén 20 százalékos prémiummal. A Máv Zrt. hivatalosan a magyarországi közforgalmú vasúti pályahálózat nagy részének üzemeltetője, „több mint 7000 kilométernyi vasúti pálya és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra működtetéséről gondoskodik. Üzemeltetési, forgalomirányítási, karbantartási és részben a felújítási feladatokat lát el.” Ezek sikerességéről az utazóközönségnek is akadnak tapasztalatai. A Máv Zrt-nél 34 igazgató dolgozik, a legkevesebbet, 1,1 milliót a kutatás-fejlesztési igazgató keres, legtöbbet az ingatlanfenntartási és gazdálkodási, 2,5 milliót.
A Máv-Start Zrt. a cégcsoport személyszállítással foglalkozó leányvállalata, „minden olyan tevékenységet ellát, amely közvetlenül az utazóközönség kiszolgálásához és a személyszállítási szolgáltatás magasabb színvonalú biztosításához szükséges” – olvasható a társaság oldalán. Ezt a céget Mosóczi László vezeti vezérigazgatóként, havi 3 milliós fizetésért, húsz százalékos prémiumkerettel. Három helyettese is van, igaz, egyikük csak napi 4 órás munkaviszonyban, munkájukat 25 igazgató segíti kétmillió forint körüli bérért.
A Magyar Vagon Vasúti Kft.-ről a hivatalos felület alapján tudható, hogy „stratégiája – az ország iparfejlesztési stratégiájának részeként – a vasúti járműjavítási piac vevői igényeinek megfelelő komplex vasúti járműjavítási, karbantartási, felújítási szolgáltatások fejlesztésével a gépgyártó és járműjavítást igénybe vevő szereplők szegmentált szükségleteinek fenntartására, kielégítésére, hatékonyságának növelésére terjed ki rövid-, közép- és hosszútávon.” A cég vezérkara szerényebb létszámú, ügyvezetője 2,3 millióit, helyettese 1,8 milliót keres a négy igazgató 1,624 milliót.
A Máv Szolgáltató Központ Zrt. ennél jóval nagyobb irányítótestülettel bír. Ez a cég szolgáltatási szerződéssel rendelkező megbízói számára „pénzügyi, számviteli és kontrolling tevékenységet, humán szolgáltatást, raktár- és készletgazdálkodást, informatikai szolgáltatást, menedzsmenttámogatási és ügyviteli feladatokat lát el, valamint felelős a beszerzési, környezetvédelmi, szállítási, flottakezelési és leltározási, szolgáltatások biztosításáért is.” Vezérigazgatója, Bada János 3,1 milliót visz haza, helyettese 2,7 milliót. Igazgatósági elnöke 1,867, igazgatóságának három tagja 1,334 milliót keres, ehhez jön még a hattagú felügyelőbizottság, melynek tagjai 800 ezret, elnöke 1,167 milliót kapnak. Tizenkét igazgató is dolgozik a Zrt-nek, 1,6-2,4 millió közötti bérért, további öt szakértő-területi vezető 1,17 és 1,86 millió forint közötti összegért.
A fenti bérek piaci körülmények között nem feltétlen számítanak kiemelkedőnek, a hatékonyság és a szolgáltatás színvonala láttán azonban felmerül, indokolt-e ilyen létszámú és bérezésű vízfej fenntartása. A fenti felsorolásban ráadásul nem is szerepel az összes állami vasúti cég. – A MÁV-csoport hazánk legnagyobb állami munkáltatója, naponta mintegy 53 ezer ember összehangolt működésére van szükség ahhoz, hogy az egyik legfontosabb közszolgáltatást országszerte biztosítani lehessen. Az országos vezetői létszám ennek a számnak kevesebb mint másfél ezreléke. Ezzel együtt a vezetők száma a jövő év eleji szervezeti átalakítások – a cégcsoport integrációjának kiteljesítése – eredményeképpen tovább fog csökkenni – válaszolta megkeresésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium (EKM). Ide kívánkozik: a fenti lista nyilván nem is tartalmazza az összes vezetőt (például a középvezetőket már biztosan nem), csupán azokat, akiknek beosztása és bére a vonatkozó (2009. évi CXXII.) törvény alapján nyilvános.
Visszakérdeztünk, pontosan mit is jelentenek a szervezeti változások, amelyek ezek szerint a felső vezetői apparátust is érintik, mire az EKM azt írta – megerősítve a napokban erről megjelent híreket –, hogy „a jövő év elejétől átalakul a Máv-csoport szerkezete: 3+1 nagy szervezeti egységbe tömörülve létrehozzuk a nemzet közlekedési vállalatát. A pályaműködtetési terület leválasztásával létrejön a MÁV Pályaműködtetési Zrt.; a MÁV, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásából alakul meg a körülbelül harmincezer munkavállalót foglalkoztató MÁV Személyszállítási Zrt. Ezek hátterét a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. biztosítja majd, míg a három nagy szakmai egység munkáját ezután is a csoportirányító cégként működő MÁV Zrt. tartja egyben.”