Közel az új év, s ha új év, akkor magasabb árak az autópályákon is. Körbenéztünk tágabb térségünkben, és még néhány európai országban, ahol a hazaihoz hasonló „matricás” rendszert (azaz nem kapust, mint például Horvátországban, Franciaországban) használnak: hol mennyi, mennyit változik a díj személygépkocsik esetében. Gyorsan szembeötlik, hogy az árak korántsem egyértelműen és egyenesen arányosak az adott országok kereseti viszonyaival, úthálózatának hosszával, minőségével. Az itthoni díjak meglehetősen magasak és a rendszer nem jutalmazza a környezetvédő megoldásokat.
Magyarországon a KSH adatai szerint 1868 kilométernyi autópályát használhatunk. A 10 napos „matrica” ára 6400 forintról 6620-ra, a havi 10 360-ról 10 710-re, az éves 57 260 forintról 59 210-re emelkedik, a megyei matrica 6600-ról 6890-re drágul. Ez nem számít hatalmas ugrásnak, de érdemes emlékeztetni, 2023-ban a 10 napos matrica még „csak” 5500, az éves 49 190 forintba került. 2025-ben már választhatjuk a napi útdíjat is, 5320 forintért, vagyis majdnem ugyanannyiért, mint tavaly a tíznapos változatot.
Ausztriában 1750 kilométernyi sztrádán haladhatunk, a 2024-es napidíj 8,6 euróról 9,3, a tíznapos 11,5-ről 12,4, a két hónapos 28,9-ről 31,1, az éves 96,4 euróról 103,8-ra emelkedik. Vagyis sógoréknál sem lesz olcsóbb a kolbászból készült kerítés, viszont az árak a hanyatló Nyugat kapujában így is kedvezőbbek a mieinknél. Még a durva euróárfolyammal számolva is 4700 forint a tíznapos, 42-43 ezer forint az éves matrica.
Szlovákia hálózata 861 kilométer, északi szomszédunknál jelentős változások lesznek, plusz-mínusz egyaránt. A tíznapos jogosultság ára 12 euróról 10,8-ra csökken, a havié marad 17 euró, az éves viszont jelentősen drágul, 60-ról 90 euróra. Az egynapos „bérlet” 8,1 euró lesz. Az éves díj jelentős emelkedésének oka az, hogy a kormányzat szerint Szlovákia átjáróház lett, s így igyekeznek jobban megsarcolni azokat, akik évente többször csak keresztülhajtanak az országon.
Romániában az ország méreteihez képest még mindig csekély az autópályák hossza, de adnak át új szakaszokat. A KSH szerint 949 kilométernyi sztrádát használhatunk. Az utakon való közlekedésért „vignettét” kell váltanunk, ennek napi díja 2,5 euró, a tíznapos 3,3, a 60 napos 8,4, az éves 28 euró. Drágulás keleti szomszédunknál 2026-tól várható: ugyan már idén kellett volna változtatni, a kormány két évvel elhalasztotta az emelést, így az a tervek szerint jövő utáni év január 12-én lép hatályba. (Az új számítási módszer így főként a közlekedési ágazatban dolgozókat érinti majd: a környezetszennyezési adót a járművek kora alapján számolják majd ki. Jövő januártól viszont oda kell figyelniük a kamionsofőröknek, ha Brassó megyén terveznek áthajtani: a „brassói rovigneta” évente 1500 lejbe kerül a 24 és 40 tonna közötti össztömegű teherjárművek üzemeltetőinek, és csak ezzel lesz használható a megye 16 nagy forgalmú útja. Az iskolabuszok, a helyi közlekedési eszközök, valamint a megyében bejegyzett mezőgazdasági gépek mentesülnek az útdíj alól.)
Csehországban 1363 kilométernyi fizetős szakaszon roboghatunk. Az egynapos matrica 10 koronával drágul, így lesz 210 (3460 forint), a tíznapos 20 koronával kerül majd többe, s lesz 290 (4785 forint), a havi 30-cal megy feljebb, s lesz 460 korona (7590 forint), míg az éves ára 140 koronával növekszik, s lesz 2440 korona (40 260 forint). Az elektromos autóknak ingyenes a közlekedés, és a plug in hibrideknek is kedvezményes (részletek a link alatt).
Németországban mind a 13 172 kilométer autópályát ingyenesen használhatjuk személygépkocsival, csak a teherkocsik fizetnek, esetükben is díjazzák, ha a fuvaros cégek környezetbarát technológiák felé mozdulnak.
Belgiumban, minden bajok forrásában szintén ingyenes az 1763 kilométer sztráda, és drágulásról sem tudott beszámolni tudósítónk.
Hollandia 2474 kilométert kitevő (a KSH szerint 2793) autópályáin nincs útdíj. Néhány alagút használata díjköteles csupán (a Dordrecht és 's Gravendeel közti Kiltunnel, illetve az ország déli részén található Westerscheldetunnel – bár utóbbi 2025. január elsejétől a buszok és teherautók kivételével ingyenessé válik), ezenkívül díjat kell fizetni a Nieuwerbrug nevű hídon. 2024. december 7-én válik fizetőssé a Blankenburg, más néven Maasdelta-alagút: itt a személyautók, az elektromos furgonok és a motorkerékpárok 1,51 euróért kelhetnek át, míg a nehéz gépjárművek 9,13 eurót fizetnek. Bizony, nekik sem könnyű.