Parkolás a fővárosban: a Levegő Munkacsoport és a Tisza képviselői is díjemelést szeretnének
A Vitézy Dávid vezette bizottság 2024.11.25-én (Fotó: Magyar Hang / Hutter Marianna)

Hosszú vita bontakozott ki a parkolóautomaták felszámolása kapcsán a Vitézy Dávid vezette Klímavédelmi, Városfejlesztési és Közlekedési bizottságban hétfő délelőtt. Vitézy Dávid a szerdai közgyűlésen többek közt arra tesz javaslatot, hogy online fizetőparkolási rendszert vezessen be Budapest.

Ezt az előterjesztésben azzal indokolta: „az automaták fenntartása, szoftveres és hardveres fenntartása rendkívül magas költségű, a parkolási bevételek aránytalan részét emészti fel, és közismert visszaélésekkel terhelt közpénzügyi szempontból”. Vitézy ezért azt javasolja, hogy „Budapest lépjen a számos más nagyváros és a magyar autópályafizetési rendszer által alkalmazott útra, és vezessen be egy tisztán online alapú, rendszámhoz kötött, éppen ezért sokkal hatékonyabban ellenőrizhető fizetőparkolási rendszert. A felhasználók a Nemzeti Mobilfizetési rendszer mai működő keretei mellett a ma elsősorban közösségi közlekedési utazástervezésre és díjfizetésre szolgáló Budapest Go applikáció segítségével intézhetnék parkolási
ügyeiket”.

Az ügyben talán a legaktívabban a fideszes Gulyás Gergely Kristófnak voltak felvetései, például hogy a javaslatról előzetesen mennyit egyeztettek a kerületekkel. Vitézy szerint ő eleve járja a kerületeket, hogy egyeztessen a polgármesterekkel, és nem tapasztalta, hogy kritikusak lettek volna vele. Sőt, amely polgármesterekkel beszélt, ők ezt támogatták, az automatákból ugyanis csak töredék bevételt szednek be, és sokkal többet költenek a fenntartásra. A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint tény, hogy a javaslat azt jelentené, hogy nem lesz lehetőség működő mobil nélkül parkolni, de szerinte például már csak a Bubikat is így lehet használni. Hangsúlyozta: javasolja, hogy sms-ben viszont a továbbiakban is lehessen parkolni, és itt Orbán Viktorra utalva, bár őt nem nevesítve viccesen azt mondta: tudja, hogy vannak olyan politikai vezetők is, akiknek régi Nokiája van, de ők így sms-ben is tudnának parkolni a jövőben. 

A Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója, Kiss Ambrus is azt mondta, hogy nagyobb levegőt kell venni és bevezetni az online parkolást, egyébként ők sem tapasztaltak ellenállást a kerületek részéről az ügyben. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója pedig azt vetette fel, összesen 314 automata van kint, és már most az összes  gép 25 százaléka készpénzmentes, az összes tranzakció 85 százaléka kártyával zajlik az automatákban. 

Parkolási reformot hirdet meg Karácsony Gergely

Parkolási reformot hirdet meg Karácsony Gergely

Jövő év közepétől megszüntetnék a budapesti parkolóautomatákat.

Gulyás Gergely Kristóf, aki az I. kerületben is képviselő, később azt is felvetette, hogy náluk megy a gondolkodás azon is, hogy legyen-e más funkciója is az automatáknak is, akár lehessen ezeken keresztül hivatali ügyeket intézni. Szerinte mindenképp kell más mód is a parkolási díjak befizetésére, mint online, hiszen mi van akkor, ha eltörik a telefon vagy lemerül. Lehessen parkolást intézni például akár egyes boltokban vagy maradjanak az automaták, akár ritkítva is.

Vitézy Gulyás felvetésére azt mondta, hogy a kormány is a digitális állampolgárság felé tesz lépéseket, ők sem az utcán elhelyezett automatákba akarnak funkciókat tenni, ami azt mutatja, hogy a kormány a parkolásnál nagyobb súlyú közpolitikai ügyekben is szigorítja a mobilok terén a tudatosságot. Szerinte egyre kevésbé igazak azok a 10-20 éves toposzok is, miszerint az idősek ne tudnák használni az internetet.

Kiss Ambrus azt a kérdést tette fel, hogy „tök őszintén látjuk-e”, hogy valaki ügyet intéz a parkolóautomatákon, mikor ezt megteheti mobilon. Szerinte ezzel csak megint életet akarunk lehelni az automatákba, miközben el kéne tőlük búcsúzni. A tiszás Balogh Balázs sem látta realitását az automatákon való ügyintézésnek, de szerinte ha az automaták leszerelésével spórolnak a kerületek, kialakíthatnak újabb ügyfélszolgálati pontokat.

A fideszes Gulyás szerint nem szabad elfelejteni, hogy attól még, hogy a kormány bevezeti a digitális állampolgárságot, még megvannak a kormányablakok, így továbbra is szeretné tudni, mi lesz az alternatívája az online parkolásnak, hogyan biztosítják, hogy mobil nélkül is lehessen jogkövető magatartást folytatni. Később azt is felvetette, hogy a parkolásüzemeltetést folyamatosan parkolási maffiázni nem fair dolog a sok tisztességes kollégával szemben. Érti, hogy Zuglóban voltak visszaélések, de az I. kerületben az üzemeltetés tisztességesen működik.

Növelnék a parkolási díjakat

Az ülés előtt civilek kiosztották a Levegő Munkacsoport, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Mi Utcánk és a Város és Mobilitás Intézet nyílt levelét a fővárosi közgyűlés tagjainak részére, ezt a Magyar Hang helyszíni tudósítója is megkapta. Érdekesség, hogy a Város és Mobilitás Intézet ügyvezetője Biczók Péter, aki egyben a szakbizottság tiszás külsős tagja is. A levélben az olvasható, hogy a parkolási díjak emelésének halogatása sokak számára jóvátehetetlen következményekkel jár. – Nem lehet másfél év múlva visszafordítani, ha az egészségtelen környezet miatt emberek egész életre kiható betegséget szereznek, de az sem tehető meg nem történtté, ha addig az idejük jelentős részét a dugókban és parkolóhelyek keresésével történik. – Karácsony Gergely nyilatkozatából egyértelműen kiderül, hogy a halogatás azért történik, mert a fővárosi képviselők (tisztelet a kivételnek!) félnek a népszerűségvesztéstől. Vajon mennyire népszerű az autóhasználók körében, hogy évente átlagosan 47 órát veszítenek a dugókban araszolással és esetenként fél órát is parkolóhely keresésével? – tették fel a kérdést. A javaslatuk szerint egyébként a nem helyben lakók egy órányi parkolási díja a jelenlegi 200, 300, 450, illetve 600 forintról 300, 600, 750, illetve 900 forintra emelkedne. – 2009-hez viszonyítva ez még mindig csak mintegy 70 százalékos emelkedést jelentene, miközben az átlagkereset 2009 óta közel 220 százalékkal nőtt, azaz a parkolódíj gazdasági ösztönző hatása még a javasolt módosítással is jóval kisebb lenne, mint 2009-ben – írták.

Az ügyben Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke is felszólalt a bizottsági ülésen, és ezzel kapcsolatban egy személyes történetet is megosztott. Múlt szombaton egy belvárosi előadásra ment, ami azért kezdődött 45 perces késéssel, mert az előadó 45 percen át keresett parkolót az autójának. Lukács szerint fontos lenne minden parkolási díjtételt azonnal emelni, ezt az autósok többsége is üdvözölné, ha kevesebb dugót és több parkolót eredményezne. Szerinte a fuvarozóknak is probléma, hogy sok pénzt veszítenek azzal, hogy a dugókban araszolnak és parkolót keresnek. 

A tiszás Balogh Balázs is arról beszélt, a jelenlegi parkolási díjak jelenleg nem ösztönzik azt, hogy a BKK-t használják inkább az autósok, szerinte díjemelés szükséges, nem drasztikusan, de az infláció értékében. Ugyanis számítása szerint az elmúlt öt évben 56 százalékos volt az infláció, és reálértékben nagyot csökkent a parkolási díjak ára.

A bizottsági ülés után Ordas Eszter, a Tisza Párt frakcióvezetője arról beszélt a Magyar Hang kérdésére: a Tisza frakciója valóban támogatja a parkolási díjak emelését, persze ez önmagában nem feltétlenül fogja megoldani a parkolási nehézségeket. A civilekhez képest viszont ők kisebb emelést szeretnének, hozzávetőlegesen 30 százalékos mértéket. Bár utasítása joga nincsen a fővárosnak, hogy a kerületek az ebből származó többletbevételt mire költsék, a Tisza azt szeretné elérni, hogy ők ezt a közlekedésbiztonsággal kapcsolatos fejlesztésekbe fordítsák.