Kisvárosnyi életet menthetne meg a radikális sebességkorlátozás

Kisvárosnyi életet menthetne meg a radikális sebességkorlátozás

30 kilométeres sebességkorlátozó tábla Párizsban (Fotó: Reuters)

Régóta zajlik a vita arról, hogy hol vezessenek be 30 kilométer per órás sebességkorlátozást a lakott területeken. A lépés egyre inkább megkerülhetetlen a városokban, és népszerű is a helyi lakosok körében. Az Európai Unió számos kis- és nagyvárosa – például Brüsszel, Párizs, Stockholm, Oslo, Göteborg, Graz, München, Zürich és az összes spanyolországi város – a főútvonalak kivételével sorra csökkentik 30 kilométer per órára a legnagyobb megengedett sebességet.

Idehaza még nincs példa arra, hogy a főutakon kívül egy teljes városra kiterjesztették volna a 30-as sebességkorlátozást, de Budapest vezetése 2020 tavaszán már bedobta a köztudatba forgalomcsillapítási koncepcióját, amelynek jegyében újragondolná a megszokott sebességhatárokat. Így több helyen 50-re csökkentenék a 70-es sebességhatárokat, a főutakon kívül pedig egységesen 30 kilométer per óra lenne a legnagyobb megengedett sebesség.

• Mekkora egy gyalogos túlélési esélye egy balesetben?
• Milyen tévhitek övezik a 30 kilométer per órás sebességkorlátozást?
• Hogyan alakulhatna át Budapest közlekedése?