Miközben az Egységben Magyarországért ellenzéki összefogás plakátjai már láthatók, a Fidesz még nem lepte el a közterületeket. A párt mint szervezet első ránézésre téli álmát alussza: még nincsenek közterületi plakátok, nincsenek fideszes pultozók. A Fidesz Facebook-oldala ugyan rendszeresen frissül bejegyzésekkel, de ezek sokszor a kormányfő vagy a kormány valamelyik álláspontjának rövid ismertetésére szorítkoznak. A párt néhány politikusa vállal ugyan televíziós és rádiószerepléseket, de az elmúlt hónapokban szinte kizárólag baráti csatornák műsoraiban voltak hajlandók szerepelni. Az első Orbán-kormány idején még lehetett vágóképeket készíteni a Fidesz választmányi üléseiről – különösen ha azon a kormányfő tartott beszédet –, ám ezt a gyakorlatot is megszüntették. A párt többi testülete – például az alapszabály szerint kiemelkedő jelentőséggel bíró elnökség – sem nagyon mutatja magát a nyilvánosság számára, még úgy sem, hogy közleményeket adna ki. A Fidesz mint párt megjelenítését már hosszú évek óta a szóvivők, kommunikációs igazgatók végzik, jelenleg ezt a feladatot Hollik István látja el.
Ám a látszat ellenére a kormánypárt már jó ideje kampányol, ám az ezzel kapcsolatos feladatokat több más szereplő is ellátja. Első helyen a kormányfőt kell megemlíteni, aki pénteki rádióinterjúiban és más beszédeiben megadja az alaphangot és az aktuális fő üzenetet, amelyhez minden más kormánypárti szereplő igazodni is szokott. A kommunikációs zörej, zavar elkerülése érdekében a miniszterelnök makacs következetességgel nem hajlandó interjút adni vele kritikus honlapoknak, újságoknak és más médiumoknak. Üzenetei ennek is köszönhetően viszonylag akadálytalanul tudnak eljutni a széles nyilvánossághoz.
A következő szereplő maga a kormány, amely évek óta, sok milliárd forint közpénz felhasználásával szervezi a kormányfői argumentációt legitimálni hivatott nemzeti konzultációkat és a NER lassan 12 éve alatt folyamatosan a kormányzati plakátkampányokat, amelyek a Fidesz hatalmon maradását segítették elő (el kell ismerni, eddig sikerrel). Bár a kormányzati narratíva szerint a milliárdos Soros György céljait szolgálják a mostani hatalom ellenfelei, ők eddig nemigen kaptak tőle komoly anyagi támogatást, hiszen a NER eddigi 12 évében az ellenzéki pártok anyagilag nem tudtak versenyezni a kormányzati plakáthadjáratokkal, és hasonló méretű ellenkampányt elindítani. Ez alól egy ideig talán a Jobbik volt kivétel a hatásos és feltűnő „Ti dolgoztok, ők lopnak” plakátkampánnyal, ám aztán jött is az ÁSZ-bírság…
Meg kell említeni az állami szerveket, amelyek kormánypárti civil szervezeteknek, médiumoknak, nyomtatott sajtótermékeknek juttatnak pénzeket, hirdetési bevételeket. Kevésbé látványos, de vidéken különösen fontos tényező a területi közigazgatási szervek viselkedése: megnövelt hatáskörük – nemrég az építésügyi hatósági jogkört is megkapták – révén számos egyén, vállalkozó, cég függ tőlük. Ez a függés politikai, hiszen a kormányhivatalok élére több esetben is fideszes politikust állítottak, akik a vonatkozó jogszabályok módosításának köszönhetően könnyebben eltávolíthatják a nekik nem tetsző alkalmazottakat. A következmény: számos hatósági engedélyt, eljárást lehet politikai alapon befolyásolni, a kormánypárt érdekeinek megfelelően alakítani.
A területi közigazgatás erőteljes átpolitizálása miatt kialakulhatnak olyan helyzetek, amikor is megfelelő hatósági hozzáállásért cserébe vállalkozók, cégek jobbnak láthatják engedelmeskedni a NER-nek, vagy akár anyagilag is támogatni a kormánypártot, annak valamelyik politikusát vagy egy Fidesz-közeli céget, alapítványt. Ezek nem látványos dolgok, mert a felek ennek titkolásában érdekeltek, de annyit már most tudunk egy évekkel ezelőtti sajtóbeszámoló alapján, hogy az egyik kormányhivatal dolgozói a választási kampányban egy kormánypárti politikusnak gyűjtöttek ajánlásokat.
A kormánypárti médiarendszer működése elsősorban a hagyományos hírfogyasztókat (értsd: tévénézőket, rádióhallgatókat) éri el. Feladata, hogy napról napra a kormányoldal szája íze szerint tájékoztasson a hazai és külföldi eseményekről, és ennek megfelelő értelmezéssel lássa el azokat. Komoly, szakértői, laza és durva hangnem egyaránt megfigyelhető, aminek az előnye, hogy különböző ízlésű rétegekhez tud szólni. Kevés szó szokott esni a helyi tévé- és rádiócsatornákról, de azok jelentős része szintén a Fideszt támogatja, és a helyi ügyeket ezáltal a kormánypárt szemszögéből láttatja. A legutóbbi önkormányzati választások óta ugyanakkor itt gyengültek a Fidesz pozíciói, mivel a nagyvárosok jelentős része és Budapest ellenzéki vezetés alá került.
Az új, közösségi médiumokban tevékenykedő kormánypárti véleményvezérek – több száz millió forinttal finanszírozott hirdetéseknek köszönhetően – jelentős számú választópolgár elérésére képesek a Facebookon, olyanokéra is, akik elsősorban innen tájékozódnak, és nem a hagyományos médiumokból. A kormánypárti influenszerek a hagyományos médiumokban is szerepet vállalnak a mostani hatalom tetteinek dicséretében és az ellenzék politikusainak ócsárlásában, kigúnyolásában.
A Fideszt funkciójában tehát megcsonkolták, kiüresítették: az igazi feladata már csak az emberanyag és az infrastruktúra biztosítása, vagyis hogy a párttagok, aktivisták pultozzanak, szórólapokat osszanak és a közösségi médiumokban – Magyarországon ez elsősorban még mindig a Facebook – kommentelőként álljanak ki nap mint nap a NER mellett. Mindezt pedig szigorú katonás rendben kell teljesíteni, a kampányban egymás nyilvános bírálata errefelé elképzelhetetlen. A pártvezetés – különösen a pártigazgató – figyel arra, hogy az aktuális feladatokat a Fidesz helyi szervezetei milyen hatékonysággal képesek teljesíteni. A pártszervezet valójában már csak egy a többi szereplő közül, amelyeknek és akiknek a feladata Orbán Viktor hatalomban tartásának előmozdítása. A kormányzattal, az állami szervekkel, a hozzájuk közel álló médiumaikkal, újságjaikkal, kormánypárti internetes harcosaikkal viszont már nagy erőt tud mozgósítani Orbán Viktor az ellenzékkel szemben.
Régebbi, nyugati demokráciákban a kormánypárt elsősorban magára számíthat, az állam részéről elvárás a kampányokban való semlegesség vagy legalábbis az abban való aktív részvételtől való tartózkodás. Magyarországon és Szerbiában azonban az államhatalom aktívan segíti a kormánypárt jelöltjeit a választások előtt. Nálunk nincs már főispán, de van kormánymegbízott, nincs szolgabíró, de van járásihivatal-vezető. Fő politikai feladatuk a mostani kormányfő hatalomban tartása.
Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/5. számában jelent meg, január 28-án.
A szerző politikai elemző
Az „Ítélet Orbán felett” című cikksorozat a választásokig hátralévő időszakot értékeli és elemzi, a további írásait itt olvashatja.
A Magyar Hangban megjelenő véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját.