Ingyenbérlettel választatnák újra magukat a polgármesterek Debrecentől Szombathelyig

Ingyenbérlettel választatnák újra magukat a polgármesterek Debrecentől Szombathelyig

Képünk csak illusztráció! A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. spanyol gyártmányú CAF Urbos 3 típusú villamosa közlekedik a Piac utcán. (MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor)

Öt hónap sincs már az önkormányzati választásig, egyelőre azonban nem a szuverenitásvédelem a nagy téma. A tömegközlekedés és annak finanszírozása van napirenden a fővárosi buborékban és Debrecentől Szombathelyig vidéken is. Egymás után jelentették be a polgármesterek, hogy az idősek után újabb társadalmi csoportnak adnak ingyenes utazási lehetőséget a helyi közlekedésben – éppen a kampányhajrában.

Noha a közlekedés kérdésköréről szóló diskurzus nyilvánvalóan nem független a politikai szereplők szándékaitól, a jelenség figyelmet érdemel: érdemi vita és a másikra ráígérő politikai cselekvéssorozat jellemezte az elmúlt heteket a témában. A legtöbb szó – a szereplők okán is – a Budapest-bérletek ügyében a kormányzat és a főváros közötti vitáról esett.

Kiélezett ellentétek

Pedig Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentésének időzítése a bérlet- és kedvezményrendszer átalakításáról szimbolikus jegyeket mutatott. Aznap – január 9-én – volt 175 éve, hogy a szabadságharc kedvezőtlen fordulata után a fővárosból elmenekült országgyűlés megtartotta első ülését Debrecenben. Az önkormányzati tulajdonú Debreceni Közlekedési Vállalat Zrt. (DKV Zrt.) telephelyén közölte a változásokat – és nem mellesleg olvasott be a budapesti városvezetésnek, az élén Karácsony Gergely főpolgármesterrel. A miniszter a főváros-vidék ellentét újabb élezésére aligha választhatott volna alkalmasabb terepet: Debrecen 1998 óta a Fidesz kezében, más pártok legfeljebb epizodisták. Ráadásul a kormánypárt agendájának egy ideje része a „Debrecen az új főváros” tematika: ez a Palkovics-érában még megengedőbben a keleti régió fővárosáról, a Lázár-korszakban már a „vidék fővárosáról”, a „Kelet-Kárpát-medence központjáról” szól.

– A közlekedési miniszter máskor is elsősorban a vidéki szavazókkal kommunikál, a Budapest-bérlet-ügy azonban a fővárosban és az agglomerációjában élő Fidesz-szavazókat is eltalálta. Merthogy a BKK-bérletek MÁV-járatokon való elfogadásának megszüntetése fájdalmasan érintette volna őket – mondta a harcias Lázár-beszéd apropóján Nagy Attila Tibor politikai elemző lapunknak.

Végül olyan alku született meg, ami Karácsony számára jár nagyobb presztízsveszteséggel. A lényeg: március után is érvényesek lesznek a MÁV- és a Volán-járatokon a fővárosi bérletek, cserébe a BKK elfogadja Budapesten az ország- és a Pest megyei „vármegyebérletet”. A költségalapú elszámolás helyett a menetdíj-kiegészítést teljesítményarányosan osztják majd meg az országos és a fővárosi közlekedési társaságok egymás között. Közölték még: a főváros a 2022–2023-as év kompenzálására 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak; a fővárosi közlekedésre adott évi 12 milliárd forintos állami normatív támogatási rendszer helyett pedig új költségtérítési rendszert dolgoznak ki. Ám mivel így annyiba kerülne a vármegyebérlet, mint a Budapest-bérlet, a főváros – az augusztusi jegyáremelés után – most 550 forinttal olcsóbbá teszi a havi bérletszelvényét.

+++++++++++++++++++++++++++++++

• Mivel játszott Vitézy Dávid kezére Lázár János és Karácsony Gergely?
• Miért kell úgy a cívisvárosban a pozitív üzenet, mint egy falat kenyér?
• Milyen megoldások vannak az ország különböző városaiban arra, hogy kedvezményt adjanak egy-egy csoportnak a helyi tömegközlekedésben?
• Miben egyenlőbb Budapest a többi városnál?

A teljes cikket elolvashatja Plusz előfizetésünkkel, vagy a Magyar Hang hetilap február 8-ig kapható 2024/5. számában. Országjáró riportok, interjúk, elemzések, véleménycikkek, reklámmentes olvasás – ezeket kínálja a Magyar Hang Plusz!