Kész csoda, hogy nem volt eddig Magyarországon éhséglázadás, és ha nem erősödik meg az összefogás képessége, akkor nincs kiút a válságból – Hegedüs Zsuzsa szavai ezek. Igaz, nem a lemondását követő kritikacunami közepette fogalmazta meg őket az egykori miniszterelnöki tanácsadó, és nem is az aszály és az Alföld elsivatagosodása nyomán várhatóan keletkező élelmiszerhiányra reagált ilyen drámaian. Gondolatai 2009 januárjából származnak; egy ferencvárosi zöldséges előtt közölte mindezt, ahol a Fidesz és szövetségese, a Magyar Gazdakörök Országos Szövetsége (Magosz) bejelentette, hogy szociális bolthálózatot indítanak. A kezdeményezés igen ambiciózus volt: nem elég, hogy Budai Gyula, a Magosz akkori szövetségi igazgatója és a projekt ügygazdája már a megnyitón országos léptékben gondolkodott, de ezen túl még három nagyszabású célt is kijelölt.
Az első az volt, hogy a 2008-ban kirobbant gazdasági válságot kísérő elszegényedés során is friss, minőségi és magyar zöldséghez-gyümölcshöz juttassák a rászorulókat. A második az, hogy ezzel piacot nyissanak azoknak a magyar gazdáknak, akiket kedvezőtlenül érintett, hogy 2004-es uniós csatlakozásunk után megnyíltak a piacok, és számos multinacionális hátterű bolthálózat nyitott üzletet – és kínált ezekben olcsóbb mezőgazdasági terményeket a vásárlóknak.
• Mi volt a harmadik kitűzött célja a szociális bolthálózatnak?
• Miért volt multiellenes éle a Fidesz és a Magosz kezdeményezésének?
• Hogyan pecsételte meg Orbán Viktor ezeknek az üzleteknek a sorsát?
A teljes cikket a Magyar Hang augusztus 5-én megjelent, 2022/32. számában olvashatja el. Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online!
Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!
Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!