A közoktatás korszerűsítését nem lehet tovább halogatni, így is évtizedeket vesztegettünk el vele. Mérhetetlenül ártalmasak azok az elképzelések, amelyek a távoli jövő feladatának tartják a folyamat elkezdését.
Garamvölgyi Zsolt
A diákok nem azért demonstrálnak évek óta az utcákon, hogy 30-40 év múlva legyen korszerű közoktatásunk.
A korszerű oktatásnak két kritériuma van: korszerű tartalom és személyre szabott képzés. A két feltétel csak a tartalom és az iskolaszerkezet – 10+3-as (6+4+3-as) struktúra létrehozása – egyidejű átalakításával biztosítható.
Magas a tanulók között az alulteljesítők aránya, akik gyakorlatilag analfabétának számítanak. Adataink már régóta rosszabbak az OECD-átlagnál – vagy éppen csak elérik azt –, a legjobbaktól pedig fényévnyi távolságban vannak. Miért nem állt elő eddig senki megoldással?
A mai magyar oktatás pusztán munkaerő-képzésre alkalmas. Korszerűsíteni kell, méghozzá akként, hogy a képzés középpontjába a gondolkodás, a kreativitás, a vállalkozó szellem fejlesztése kerüljön.
Az MSZP javaslata látszólagos önfeláldozása ellenére döntően saját érdekeit szolgálja, s némileg a többi törpepártét. A forgatókönyv megvalósulása konzerválná az ellenzéki pártok jelenlegi támogatottságát, az ellenzék széttagoltságát, meghosszabbítaná a Fidesz uralmát.
2010 előtt négyszer próbálkoztak a terhek csökkentését is célzó tantervi reformmal, azóta kétszer, a problémákat mégsem tudták megszüntetni. A Momentum sem kínál ezekre megoldást.