Greenpeace: kritikus a légszennyezettség a fővárosi kórházak körül

Greenpeace: kritikus a légszennyezettség a fővárosi kórházak körül

(Fotó: Greenpeace/Járdány Bence)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Greenpeace tíz gyermekeket, kismamákat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmény bejáratának környékén vizsgálta a levegőt. A környezetvédő szervezet a dízel járművekből származó nitrogén-dioxid-szennyezettséget mérte. Az eredmények azt mutatják: több helyen súlyosabb a légszennyezettség a hivatalos mérőállomások értékeinél.

A legsúlyosabb értékeket a Semmelweis Egyetem (SOTE) Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél (89,4 mikrogramm/köbméter), a Heim Pál Gyermekkórháznál (79,0 mikrogramm/köbméter), a Honvédkórháznál (74,0 mikrogramm/köbméter), valamint a Tölgyfa utcai Gyermek-Tüdőgyógyászati Járóbeteg-szakellátás épületénél (73,4 mikrogramm/köbméter) elhelyezett mérőeszközök mérték. Az augusztus 29. és szeptember 19. közötti mérések alatt tíz mérési pontból kilenc helyszínen magasabb volt a szennyezettség mértéke, mint az éves nitrogén-dioxid határérték (40 mikrogram/köbméter). Az egyetlen, éves határérték alatti szintet az Auróra utcai Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ bejáratánál kitett mérőeszköz mutatta (39,3 mikrogramm/köbméter).  A SOTE Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél mért szennyezettség három hetes átlaga még a 24 órás határértéket (85 mikrogramm/köbméter) is meghaladta (89,4 mikrogramm/köbméter), és több mint duplája volt az egy évre megadott határértéknek.

A nitrogén-dioxid-szennyezés számottevő része a dízel járművekből származik, melyek száma és átlagéletkora is nőtt Magyarországon az elmúlt másfél évtizedben. Az EU-ban Magyarországon fut arányaiban az egyik legtöbb, az európai kibocsátási normáknak nem megfelelő dízel személyautó, melyek jelentős része a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott szennyező dízel.

– Sürgősen szabályozásra van szükség, hogy ne kerülhessenek nálunk forgalomba ezek a máshonnan kitiltott, szennyező járművek. Évente már most több mint 14 ezren halnak meg a rossz levegő miatt. A városvezetés mindezek ellenére évek óta nem hajlandó hatékonyan fellépni a súlyos légszennyezettség csökkentéséért. Pedig közvélemény-kutatás is bizonyítja: a budapestiek túlnyomó többsége szerint a légszennyezettség a legnagyobb környezetvédelmi probléma Budapesten – fogalmazott Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.

A Greenpeace mérései azt mutatják, hogy a budapesti iskolák és a buszmegállók mellett a kórházaknál is kritikus a légszennyezettség. A környezetvédő szervezet azt várja a főváros vezetésétől: a nyugat-európai városok gyakorlatához hasonlóan állapítson meg céldátumot a szennyező, régi dízel járművek kivezetésére, mind a személyautók, mind a tömegközlekedésben használt buszok, hajók, és egyéb dízel járművek esetében.

A szervezet szerint súlyos légszennyezettség miatt évente több ezren halnak meg idő előtt a fővárosban. A levegőminőség európai viszonylatban is egészségkárosító: a szállópor-szennyezettség miatt az Európai Bizottság már pert is indított Magyarország ellen és kötelezettségszegési eljárást a nitrogén-dioxid-szennyezettség okán.