Kisebb, drágább, de a miénk – Ötszörösére nőtt a Mol fertőtlenítőjének ára, mire a kutakra került

Kisebb, drágább, de a miénk – Ötszörösére nőtt a Mol fertőtlenítőjének ára, mire a kutakra került

Kisebb, drágább, de a miénk

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Jelentős időbeli csúszással, ötszörös áron, és korlátozott értékesítési pontokon került az üzletekbe a hangzatosan bejelentett, a Mol által gyártott fertőtlenítő, amiről azt állították, hogy majd egész Magyarországot ellátják vele a járvány időszakában. A két típusból ráadásul csak az egyiket lehet kapni. Cikkünk megjelenése után jelezte egy olvasónk, hogy a Mol Facebook-oldalán egy posztban azt állítja, a kétliteres változat is elérhető lesz, de csak Mol-kutatokon, és azok közül sem az összesben, hanem a „kijelölt helyeken”. Hogy melyek ezek a „kijelölt helyek”, arról későbbre ígért tájékoztatást az olajtársaság.

Március 25-én az operatív törzs tájékoztatóján megjelent Ratatics Péter, a Mol Magyarország operatív működéséért felelős ügyvezető igazgatója, aki egyébként az olajcég romániai, szerbiai és szlovéniai tevékenységét is felügyeli. Az igazgató ezzel kezdte bejelentését a sokak által követett élő tájékoztatón: „rendkívüli időkben rendkívüli intézkedésekre van szükség”. Hírül adta, hogy a Mol almásfüzítői (Komárom-Esztergom megye) gyárát az elmúlt időszakban rohamtempóban állították át a fertőtlenítőgyártásra. – Jelentem, elkészültünk vele – tudatta Ratatics. 

A március 25-i közvetítésben kijelentette azt is, hogy a következő két hét során teszik elérhetővé a kétfajta fertőtlenítőt a kiskereskedelemben, először a Mol-kutakon, majd a többi kiskereskedelmi egységben (azaz az üzletekben is). Az olajcég igazgatója megköszönte a kormány hathatós közreműködését, hogy ez létrejöhetett és kijelentette, hogy a következő két-három hónapban (a járvány ideje alatt – a szerk.) a Mol fogja ellátni az egész országot a kétfajta fertőtlenítővel. A Mol-igazgató a bejelentése végén még megköszönte munkatársai „áldásos és ádáz” munkáját is.

Ezen a tájékoztatón részt vett Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára is, aki azt a feladatot kapta, hogy a kormány szerepét méltassa a projekt létrejöttében. Schanda államtitkár az 50-es évek termelési jelentéseinek stílusában jelentette ki: „a rekordgyorsaságú termelési átállás a kiváló példája a kormányzat és a vállalati szektor sikeres és hatékony együttműködésének”. Elmondta, hogy a kormány elsődleges célja az életek védelme, azért dolgoznak, hogy megfelelő mennyiségben tudják biztosítani mind az állami egészségügyi rendszer, mind pedig a lakosság számára a vírus elleni védekezéshez szükséges eszközöket. – Amit itthon gyártunk, az gyorsan szállítható, és a magyar emberek szolgálatába állítható – jelentette ki az ITM parlamenti államtitkára. Az ITM szervezi az alapanyagellátás biztosítását a projekthez.

Ratatics Péter Mol-igazgató és Schanda Tamás államtitkár március 25-i bejelentésének videója mind a mai napig elérhető a kormány You Tube-csatornáján.

A Magyar Hang két nappal a hangzatos bejelentés után próbavásárlást végzett a Mol egyik internetes kiskereskedelmi partnerénél. Mind a felületfertőtlenítőből, mind a kézfertőtlenítőből rendeltünk, mindkettő 2 literes kiszerelésben, 3990 forintos egységáron volt elérhető, mely így literenkénti kétezer forintos árat jelentett. A március 27-i megrendelésünket a shop annak rendje és módja szerint még aznap visszaigazolta, és egyúttal igen derekasan jelezte, hogy a termékek – a Mol bejelentésének megfelelően – április 7-e után lesznek elérhetők náluk is, a shop utána kezdi postázni a megrendelőinek. Az, hogy 2 literes kiszerelésben tették rendelhetővé a terméket, nem a kiskereskedő tévedése, a fertőtlenítőket a Mol összes partnerénél ilyen kiszerelésben ajánlották (és hasonló áron), és a Mol is ilyen kiszerelésben ajánlotta fel az üzleteknek a terméket. Ennek igazolására lapunk megszerezte a Mol ajánlatát, melyet a kiskereskedelmi partnerei részére küldött ki a fertőtlenítőkről.

Amennyiben a Mol és a kormány március 25-i bejelentése („a következő két hét során elérhetővé teszik a kétfajta fertőtlenítőt a kiskereskedelemben”) megállta volna a helyét, akkor legkésőbb április 8-án a termékeknek ott kellett volna lenniük az üzletek polcain és az online boltokban is. Mivel azonban ez nem történt meg, április 19-én levelet írtuk a Mol-partner internetes shopnak, ahonnan rendeltük a termékeket, hogy érdeklődjünk a megrendelés állapota iránt. Másnap válaszoltak is, azt írták: „a MOL tájékoztatása alapján a termék beérkezésében késésre kell számítani, ami akár 2-3 hét is lehet a 2020.04.07-i dátumhoz képest”. Egyúttal felajánlották, hogy ha a megnövekedett várakozási idő miatt nem tartunk igényt a termékre, akkor lemondhatjuk a megrendelésünket.

Miután nem érkezett meg sem a megrendelt fertőtlenítő, sem az újabb tájékoztatás a kilátásokról, április végén még egyszer, tétován rákérdeztünk a termékek szállítására az internetes shopban. Ismét gyorsan és előzékenyen válaszoltak, ám most már határidőt sem tudtak mondani. Azt írták: „Azzal kapcsolatban nem kaptunk visszajelzést, hogy a termékeket nem kapnánk meg, ezért ezek  kézbesítve lesznek. A Mol Hygi fertőtlenítő folyadékok beérkezéséről jelenleg nem rendelkezünk pontos információkkal.”

A termékek közül az egyik végül a bejelentéstől számítva egy hónapra, két és fél hetes csúszással: az április 25-26-i hétvégén vált elérhetővé a lakossági értékesítésben, azonban kizárólag a Mol-töltőállomásokon. „Hétköznapi üzletekben”, vagy online shopokban továbbra sem kapható. Így az általunk online megrendelt termékek sorsáról sem tudható semmi mind a mai napig. Ráadásul a két termék közül csak az egyik, a kézfertőtlenítő vált hozzáférhetővé, a felületfertőtlenítőből nem került a Mol-kutakra sem.

A termék kiszerelése a tizedére csökkent: a márciusi próbavásárláskor még 2 literes fertőtlenítőt tudtunk venni, a benzinkutakra azonban már csak egy kétdecis flakonban kerültek ki a termékek. Ezzel összefüggésben megjegyzésre érdemes, hogy a megvásárolható mennyiséget is limitálta az olajtársaság: csupán két (kétdecis) flakont vásárolhat egy személy a töltőállomásokon.

A márciusban a Mol által megvételre ajánlott kétliteres kiszerelés.

Ám a legkellemetlenebb meglepetés a termék ára. Mint írtuk, március 27-én 2000 forintos literáron kínálta a Mol a kiskereskedelmi partnerein keresztül a terméket. Április 28-án, kedden tartottunk egy újabb próbavásárlást egy Mol-kúton, ahol a két decis kézfertőtlenítőhöz kétezer forintért jutottunk hozzá, azaz a bejelentés óta eltelt hónapban ötszörösére nőtt a Mol termékének az ára, hiszen így a literár roppant borsos: 10 000 forint.

FRISSÍTÉS: Cikkünk megjelenése utána jelezte egy olvasónk, hogy a Mol Facebook-oldalán egy posztban azt állítja, a kétliteres változat is elérhető lesz, de csak Mol-kutatokon, és azok közül sem az összesben, hanem a „kijelölt helyeken”. Hogy melyek ezek a „kijelölt helyek”, arról későbbre ígért tájékoztatást az olajtársaság. Azt a Mol is elismeri ugyanebben a bejegyzésben, hogy „átmeneti készlethiány előfordulhat”. Illetve azt írják még: „Dolgozunk a pótláson, de legyetek kérjük türelmesek, célunk, hogy mindenkihez eljusson, ahol szükség van rá. Már több mint 1 millió litert szállítottunk ki kórházaknak, otthonoknak és egyéb közintézményeknek, ahol kritikus eszköznek számítanak a vírus elleni harcban.”

A Magyar Hang egy másik munkatársának is negatív tapasztalata volt a Mol fertőtlenítőszerével az elmúlt hétvégén. A Mol Multipont pontgyűjtőkártyával rendelkezőknek ugyanis 1 pont beváltása mellett 500 Ft kedvezménnyel hirdették a fertőtlenítőt, azonban munkatársunk azt a visszajelzést kapta több budapesti kúton is az április 25-26-i hétvégén, hogy a pontbeváltás technikai okok miatt nem működik, így nem tud az 500 forintos kedvezménnyel élni. Így hiába rendelkezett valaki Multipont hűségkártyával, csak teljes áron juthatott hozzá a termékhez.

Szerettünk volna kérdéseket feltenni a Mol-nak a fertőtlenítők csúszásával és az árváltozással kapcsolatban, azonban nem jártunk sikerrel. Első körben a lapunknak az olajtársaság optimizmustól dagadó sajtóközleményeit eljuttató PR-ügynökségnek küldtük el kérdéseinket, amikor azonban a semmitmondó válaszukra visszakérdeztünk, konkrétumokat kérve, a PR-cég nem válaszolt. Múlt héten ellenben telefonon felhívta munkatársunkat a Mol kommunikációs illetékese, aki azt ígérte, ők fognak közvetlenül küldeni a Magyar Hang kérdéseire választ. Amikor két nappal később erre SMS-ben rákérdeztünk, azt a választ kaptuk, hogy majd az ügynökség válaszol. Azonban a PR-cég csak egy sajtóközleményt küldött, amelyben általánosságok voltak, a fenti anomáliákra vonatkozó kérdéseinkre nem voltak benne válaszok. Amikor ezt is jeleztük a Mol illetékesének, ő csak annyit írt SMS-ben kollégánknak: „küldtem választ”. Talán mondanunk sem kell, ez sem érkezett meg. Munkatársunk ismét jelezte, hogy nem érkeztek ezek meg, erre már nem reagált a Mol kommunikációs felelőse.