Direkt36: Orbán Viktor apjának cégétől vásárolták a köveket az M4-es autópálya építéséhez

Direkt36: Orbán Viktor apjának cégétől vásárolták a köveket az M4-es autópálya építéséhez

Elkészült az M4-es gyorsforgalmi út teljes Pest megyei szakasza (Fotó: MTI/Mészáros János)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az Orbán Viktor apjának, Orbán Győzőnek a tulajdonában álló gánti bányacégtől szerezték be a zúzott követ az Alföld torzóban maradt M4-es autópálya építéséhez – derítette ki a Direkt36. Többek közt gánti kőből készült az M4-es aszfaltkeveréke, az út padkája és a leállósáv is. Emlékeztetnek rá: Orbán Viktor miniszterelnök az 1998 és 2002 közötti első kormányzása idején arra kérte az édesapját, hogy ne vegyen részt állami projektekben. Azt azonban nem tudni, hogy mennyi alapanyagot és mennyiért szállított a bányacég a beruházáshoz. Erre ugyanis nincs adat az iratokban. A céget – és a miniszterelnököt – is hiába kérdezték, nem reagáltak a nekik küldött kérdésekre.

Mint írták, az Orbán család cégei jellemzően beszállítóként vesznek részt az állami megrendeléseken, ezekről pedig nem érhetők el nyilvános információk. Hogy a portálnak mégis sikerült iratokhoz hozzájutnia, annak köszönhető, hogy a – lapunkat is többször segítő Társaság a Szabadságjogokért és Szegedi Zsolt ügyvéd – hat nagy állami és vasútépítés adatait perelte ki.

Az M4-es gyorsforgalmi útról lapunkban is foglalkoztunk, legutóbb augusztus elején, az út Cegléd és Abony közötti szakaszának átadása után. Az út a forgalmas és balesetveszélyes 4-es főút kiváltására készül a főváros és a román határ (Nagykereki) között. Egy-egy szakasza már elkészült – Budapest és Pest megye határa között –, máshol dolgoznak. Akad azonban olyan alföldi rész is, ahol politikai okokból maradt félbe az építkezés.

Mint megírtuk, az Abony és Törökszentmiklós közötti szakasz politikai háború áldozata lett, amely adóforintok milliárdjaiba került az országnak. A 29 kilométeres szakasz – benne egy új szolnoki Tisza-híddal – kivitelezését három szakaszra bontották. Jutott munka a külföldi tulajdonú Colasnak, Strabagnak és a Swietelskynek és az akkor még Orbán Viktor kormányfővel szoros kapcsolatot ápoló Simicska Lajos cégének, a Közgép Zrt.-nek, amely az A-Híd Zrt.-vel konzorciumban nyert. Simicskáék a Tisza-hídért és a hozzá kapcsolódó mindössze 2,3 kilométeres útszakaszért 32,6 milliárd forintra szerződtek. A kivitelezés elindult, az ország viszont nem kapta meg a kormány által remélt uniós támogatást. Az Európai Bizottság ugyanis túlárazottnak (kilométerenként 4 milliárd forint) és kartellgyanúsnak találta a megrendelést.

Emlékezetes, a kormány sokáig dacolt az uniós kritikákkal. Simicska Lajos Orbán Viktorral való botrányos, 2015. februári szakítása után néhány héttel mégis erre hivatkozva állították le a kivitelezést. Így maradt torzóban a 2016-os átadással kalkulált szakasz, a G7 gazdasági szakportál becslései szerint 70 százalékos készültségben.

A Direkt36 most azt írta, hogy Simicska Lajos feladata volt kordában tartani a miniszterelnök családjának érdekeltségeit. Simicska és Orbán összeveszése után ez a kontroll megszűnt, a családi cég azonban részese maradt a beruházásnak az után is, hogy már a kormány is drágállta a projektet. A portál birtokában lévő egyik irat szerint az Orbán Győző többségi tulajdonában álló gánti bányacégtől, a Dolomit Kőbányászati Kft.-től rendeltek építőanyagokat az Abony–Fegyvernek szakaszhoz, majd miután itt leállították a munkát, az M4-es más szakaszain kezdett dolgozni a cég.

A lap szerint ugyancsak az Orbán cég építőanyagait szállították a már elkészült Üllő–Albertirsa, és az Albertirsa–Cegléd közötti szakaszra (az előbbit 52,1 milliárd forintból az Euroaszfalt és a Duna Aszfalt konzorciuma, az utóbbit pedig 20,5 milliárd forintból a Colas csoport építette). Ezeknek az építkezéseknek a 2017-2018 közötti dokumentációjában több tucat olyan iratot találtak, amelyen a Dolomit Kft. neve szerepel: többek közt az építkezéshez felhasznált anyagokat bemutató iratokon, a cég saját termékeiről kiadott teljesítménynyilatkozatain és különböző vizsgálati jegyzőkönyveken.

Korábban több építőipari forrás is azt mondta a portálnak, hogy a Dolomit Kft. által szállított termékek jó minőségűek, azonban a konkurencia termékeinél akár harminc százalékkal drágábbak is.

Lapunkban azt is megírtuk, időközben ugyanis áttervezték az M4-est, autópálya helyett gyorsforgalmi út épül,és a leállított szakaszok építésére új kivitelezőt is találtak. Simicska Lajost pedig Szíjj László váltotta az M4-es projekteken cége, a Duna Aszfalt révén. Az első szakaszt (18,8 kilométer, 68 milliárd forint) a Colas Zrt. és a Duna Aszfalt konzorciuma, míg a hidakat is magában foglaló másikat (8,5 kilométer, 57,5 milliárd forint) a Duna Aszfalt készíti egyedül. (Egy kilométer 3,6 milliárdra, illetve 6,7 milliárdra jön ki úgy, hogy ami korábban elkészült, elvileg használható). Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a szakasz befejezését 2022 tavaszára ígérte.