Nagyjából egy hete adták át az M4-es autóút Cegléd és Abony közötti, 17,6 kilométeres szakaszát. A Budapest és a román határ (Nagykereki) közé álmodott gyorsforgalmi út egy-egy szakasza már elkészült, máshol dolgoznak. Akad azonban olyan alföldi rész is, ahol politikai okokból maradt félbe az építkezés. Az „M4-jelölésen” kívül azonban van még, ami összeköti az átadott útszakaszokat: valamennyi kivitelezésén dolgozott Mészáros Lőrinc üzlettársa Szíjj László cége, a Duna Aszfalt. A legutóbb átadott, Cegléd és Abony közötti utat éppenséggel 26,3 milliárd forintért fektették le.
A 4-es főutat az ország legveszélyesebb főútjai között tartják számon, amely a fővárost köti össze több kelet-magyarországi megyeszékhellyel. A Tiszántúlnak és Romániának az M3-as autópálya jó kapcsolatot jelent, de a 4-es főúton még mindig erős a tranzitforgalom. Noha a korábbi tervek autópályáról szóltak, az M4-es a román határ előtti szakaszát leszámítva végig autóút lesz. A helyiek ennek is örülnek, régi vágyak teljesültek ott, ahol elkészült. Az ezredforduló után több városnál is épültek elkerülő utak, ezek a majdani M4-esnek is részei lesznek. Ám még bizonyosan hosszú évekbe és százmillárdokba telik, mire az autósok gyorsforgalmi úton tehetik meg a 250 kilométeres távot Budapesttől a román határig.
A fejlesztésben a fővárosi agglomeráció áll jobban. A gyorsforgalmi út nemrég átadott 17,6 kilométeres szakaszával együtt jelenleg 62 kilométeren lehet gyorsabban és biztonságosabban közlekedni. Ez a Cegléd és az M0-s közötti 44,5 kilométeres szakaszhoz csatlakozik. Utóbbi részt idén februárban adták át, ezzel a Pest megyei szakaszon elkészült az autóút.
Átadás előtt a határnál
Az M4-esnek létezik egy további három kilométeres forgalomnak átadott szakasza Hajdú-Bihar megyében. Ez Berettyóújfalu és a 47-es főút között épült meg, tavaly decemberben adták át, az M35-ös autópálya Debrecen és Berettyóújfalu közötti szakaszával együtt. Ide, tehát a már kész három kilométeres szakaszhoz csatlakozik majd az M4-es 47-es főút és az országhatárt Nagykerekinél elérő 29,5 kilométeres szakasza. Itt lesz legközelebb szalagvágás. Mint a beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. érdeklődésünkre közölte: a létesítmények elkészültek, az átadás-átvétel zajlik. Összesen 20 híd épült, köztük a Berettyó folyó és a Dusnok patak felett. Le- és felhajtó készült Gáborjánnál és Nagykerekinél. Utóbbinál lesz a határállomás, amelyet pihenővé alakíthatnak. A beruházás 83 milliárd forintba került. A munkálatokat a Hódút Kft., a Duna Aszfalt Kft., az A-Híd Zrt. cég végezte. Az átadásnak ugyanakkor még nincs pontos időpontja. Mint Hideg András, a NIF kommunikációs igazgatója írta, az átadás időpontjáról megkezdődtek a diplomáciai egyeztetések a román partnerrel.
Torzó maradt Simicska után
Az M4-es gyorsforgalmi útból a legtöbb Jász-Nagykun-Szolnok megyéből hiányzik. Az Abony és Törökszentmiklós közötti szakasz politikai háború áldozata lett, amely adóforintok milliárdjaiba került az országnak. Fontos felidézni, hogy a 29 kilométeres szakasz – benne egy új szolnoki Tisza-híddal – kivitelezését három szakaszra bontották. Jutott munka a külföldi tulajdonú Colasnak, Strabagnak és a Swietelskynek és az akkor még Orbán Viktor kormányfővel szoros kapcsolatot ápoló Simicska Lajos cégének, a Közgép Zrt.-nek, amely az A-Híd Zrt.-vel konzorciumban nyert. Simicskáék a Tisza-hídért és a hozzá kapcsolódó mindössze 2,3 kilométeres útszakaszért 32,6 milliárd forintra szerződtek. A kivitelezés elindult, az ország viszont nem kapta meg a kormány által remélt uniós támogatást. Az Európai Bizottság ugyanis túlárazottnak (kilométerenként 4 milliárd forint) és kartellgyanúsnak találta a megrendelést. A kormány sokáig dacolt az uniós kritikákkal. Simicska Lajos Orbán Viktorral való botrányos, 2015. februári szakítása után néhány héttel mégis erre hivatkozva állították le a kivitelezést. Így maradt torzóban a 2016-os átadással kalkulált szakasz, a G7 gazdasági szakportál becslései szerint 70 százalékos készültségben. A leállítást egyébként a bíróságon támadták meg a kivitelezők. Az állam aztán egy peren kívüli egyezség után az érintett cégeknek – a Közgépnek is – kártérítést nem fizetett, de az elvégzett munkát és a kiszállított anyagokat megtérítette, 45 milliárd forintot kaptak.
Azóta az útszakaszt áttervezték – nem autópálya, hanem autóút épül –, és új kivitelezőt is találtak. Az első szakaszt (18,8 kilométer, 68 milliárd forint) a Colas Zrt. és a Duna Aszfalt konzorciuma, míg a hidakat is magában foglaló másikat (8,5 kilométer, 57,5 milliárd forint) a Duna Aszfalt készíti egyedül. (Egy kilométer 3,6 milliárdra, illetve 6,7 milliárdra jön ki úgy, hogy ami korábban elkészült, elvileg használható). Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a szakasz befejezését 2022 tavaszára ígérte.
És a hiányzó 100 kilométer?!
Palkovics elmondta azt is, hogy az M4-esből hiányzó Törökszentmiklós és Berettyóújfalu közötti, 95 kilométeres útszakasz építésének előkészítése folyamatban van, az engedélyezési tervek várhatóan idén elkészülnek. Ennek az egyelőre terveken létező szakasznak a költségét a G7 további legalább 300 milliárd forintra becsülte. Ez durván annyi, mint amennyibe az eddigi szakaszok kerültek.
Éppen nem a semmibe visz
Noha a határ túloldalán az észak-erdélyi autópálya építése évek óta alig halad, a magyar M4-es nem a semmibe fog vezetni. Románia területén megépült ugyanis A3-as autópálya néven egy öt kilométeres útszakasz két falu, Bihar és Bors között. Onnantól továbbra is órákon át lehet majd zötykölődni Erdélybe. Egy július eleji magyar–román fórumon azt is bejelentették, hogy aláírták a tíz éve leállított észak-erdélyi autópálya Bihar–Bisztaterebes, illetve Szilágyzsombor–Vaskapu közötti szakaszainak kivitelezési szerződéseit – számolt be róla a Maszol.
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2020/31. számában jelent meg július 31-én.
Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában! És hogy mit talál még a 2020/31. számban? Itt megnézheti!