Budapest: lerobbant egészségügy, rossz közlekedés, szükséges P+R parkolók
A Szent János Kórház (Fotó: György Zsombor)

Felemás eredményt hozott a Publicus Intézet a Népszava megbízásából elvégzett, 800 fő megkérdezésével készített reprezentatív felmérése a főváros legfontosabb problémáival kapcsolatban. A budapesti választók – kormánypárti és ellenzéki egyaránt – majd kétharmada említette, hogy az egészségügyi ellátás gondjai jelentik számára a legfontosabb problémát. 62 százaléknak ez fáj a leginkább, ráadásul az állami egészségügy helyzetének negatív megítélése semmit sem javult az egy évvel ezelőtti, tavaszi átfogó közvélemény-kutatáshoz képest, ahol a fővárosi lakosok 63 százaléka állította, az utóbbi években egyre romlik az egészségügyi ellátás. Még a kormánypártiak 37 százaléka is azt mondja, rossz az ellátás, míg ez a szám az ellenzéki érzelmű válaszadók esetében 79, míg a bizonytalan pártválasztók körében 63 százalék.

A második legfontosabb problémát a magas lakás- és albérletárak jelentik a felmérés szerint. A megkérdezettek 26 százaléka ezt tartja a legnagyobb gondnak Budapesten – az ellenzékiek 32, a kormánypártiak 17, míg a bizonytalanok 26 százalék ért ezzel egyet –, ugyanakkor a lakások minőségére szinte senki sem panaszkodott.

bp_problemak_2019_06.jpg

A közlekedéssel ugyanakkor komoly problémák vannak a megkérdezettek szerint, leginkább a járművek állapotát (62 százalék), azok zsúfoltságát (42 százalék), a járatok sűrűségét (29 százalék), valamint a lefedettség hiányosságait (25 százalék) említették. Az egyes problémákról a vizsgált társadalmi csoportok jórészt hasonlóan gondolkodnak. Érdekesség, hogy a 3-as metróval kapcsolatban a megkérdezettek átlagosan elégedettek, a közepesnél jobbra értékelték a felújított állomásokat és szerelvényeket, ugyanakkor tízből kilenc budapesti szerint szükség lenne az M3-as metró légkondicionálására. A kormánypárti szavazók sokkal elégedettebbek, mint az ellenzékiek és a bizonytalanok.

Az autós közlekedéssel való elégedettség viszont alacsony, olyannyira, hogy például tízből négy fővárosi támogatja a dugódíjat – a többet autózó férfiak körében magasabb a dugódíj támogatottsága, mint a nők körében (46 és 33 százalék) –, és ebben a kérdésben a kormánypártiak sokkal elégedetlenebbek (31 százalék), mint az ellenzékiek (12 százalék) és a bizonytalanok (21 százalék).

bp_bkk_problemak_2019_06.jpg

Hasonló arányokat láthatunk az utak állapotával is – kormánypártiak (29 százalék), ellenzékiek (25 százalék) és bizonytalanok (21 százalék). A megkérdezett fővárosiak negyede (26 százalék) gondolja úgy, hogy a város biztonságosan bejárható a jelenlegi kerékpárutakon kerékpárral, míg 54 százalék szerint nem. A kérdésről minden vizsgált társadalmi csoport hasonlóan gondolkodik, ám van egy kormánypárti-ellenzéki törésvonal. Míg a kormánypártiak negyede (27 százalék) szerint bejárható biztonsággal, és harmada (35 százalék) szerint nem, addig az ellenzékiek ötöde (18 százalék) látja biztonságosan bejárhatónak, és kétharmaduk (65 százalék) nem.

bp_kerekpar_2019_06.jpg

Érdekes adat, és egyértelműen a P+R parkolók létjogosultságát támasztja alá, hogy a megkérdezettek esetében tízből hét (69 százalék) külvárosból belvárosba ingázó gyakran igénybe venne P+R parkolót, míg minden tizedik (9 százalék) néha, és mindössze 12 százalék utasítja teljesen el a használatot.