Duna alatti vasútvonal kötné össze az ország keleti és nyugati felét

Duna alatti vasútvonal kötné össze az ország keleti és nyugati felét

Nyugati pályaudvar

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Részben a föld alá költözne a Nyugati Pályaudvar, melyet a Duna alatt húzódó vasútvonal kötné össze a budai oldallal. A Déli Pályaudvar is eltűnne a felszínről, a Széll Kálmán térnél pedig egy földalatti vasúti megálló létesülne – hangzott el a Budapest Fejlesztési Központ és a Portfolio „Vasút a Duna alatt” című konferenciáján. A HVG tudósítása szerint Fürjes Balázs Budapest-államtitkár a rendezvényen arról beszélt, hogy egyre nő az agglomerációs népesség, közben tíz év alatt 36 százalékkal nőtt a gépjárművek száma az agglomerációban. A városhatáron kívülről csak 10 emberből három érkezik tömegközlekedéssel.

Fürjes kiemelte: a kormány célja a közösségi közlekedés erőteljes kötött pálya fókuszú fejlesztése, ezzel pedig az utasszám megduplázását. Fürjes Balázs példaként a felújított esztergomi vonalat említette, ahol megduplázódott az utasszám, olyannyira, hogy a forgalmat a Nyugati pályaudvar nem bírja, a vonatok egy része ezért csak Angyalföldig jár.

A legnagyobb terv a Duna alá tervezett, a Déli és a Nyugati pályaudvart összekapcsoló vasúti alagút. Ez jelenleg előkészítési fázisban van, egész pontosan a megvalósíthatósági tanulmány készül.

A fejlesztés részleteiről már Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója beszélt. Vitézy emlékeztetett rá, hogy a budapesti vasúthálózat kapacitása elfogyott. A Budát és Pestet összekötő földalatti vonal egyik megállója a Nyugatinál, a másik fő kijárat a Széll Kálmán téren lenne, a hátsó kijárat már majdnem a Délinél. Maga az alagút kétvágányos lenne, a Széll Kálmán tér alatt 4 vágányosra bővülne. A Déli pályaudvar a felszínen megszűnne, a pesti oldalon megmaradna a Nyugati a felszínen (is), a föld alatti vágányok a Dózsa György útnál jönnének a felszínre. Az alagút kapacitása 20 vonat per óra per irány lenne. Vegyes forgalommal számolnak, óránként 4-6 távolsági vonattal. Az alagúttal megvalósulna az ország vasúti hálózatának kelet-nyugati összekötése, mint Ausztriában, Bécsben. A koncepció jövőálló, 67 százalékkal több vonattal számol, mint ami ma bemegy a Délibe.