„Lehetnénk taxisok is”: áremeléssel próbálnak túlélni a magán-mentőszolgálatok

Betegszállító autók (Forrás: Ambulife/Facebook)

Az elsősorban betegszállítást végző magán mentőszolgálatoknak is nagy csapás lehet, ha az eddigi 480 forint helyett jóval drágábban kell tankolniuk. Így akár áremelésre is kényszerülhetnek. Habár volt, aki felvetette: a taxisokat érintő kedvezmény náluk is érvényes lehet, hiszen valójában ők is személyszállító szolgáltatást végeznek.

Szóhoz sem jutottak: mint a napokban megírtuk, a Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat éppen egy sérült mentése közben szembesült vele, hogy félóra múlva már nem tankolhatnak kedvezményes, 480 forint/literes áron, a kormány ugyanis egy váratlan bejelentéssel őket is átsorolta a piaci alapú fogyasztók közé. 

Szóhoz sem jutnak a benzinár miatt: Segítséget kér a Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat
RKK

Szóhoz sem jutnak a benzinár miatt: Segítséget kér a Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat

Azok az eszközök, amelyeket használnak – műszaki mentőeszközök, terepjárók, hajók, quadok – igazi benzintemetők, ráadásul fűtött helyen kell tárolniuk.

A működését eddig is adományokból finanszírozó, speciális mentéseknél segítő szolgálat attól tart, ellehetetlenül a jelentősen magasabb benzinköltség miatt – a Magyar Hangnak elmondták, bevételeikből ezen túl csak annyira futja, hogy egyáltalán el tudjanak menni egy-egy helyszínre, fejlesztésekre, képzésekre már nem jut belőle.

Felemás szerencse

Lapunk más magán-mentőszolgáltatókat is megkérdezett, kíváncsiak voltunk, hogyan érte őket az áremelés, miként tudnak megbirkózni a helyzettel. – Két autóval dolgozunk, annyi szerencsénk volt, hogy ebből az egyiket magánszemélyként üzemelteti a kollégánk, a másik pedig céges. Így csak az egyikbe kell piaci áron tankoljunk – mondta a Magyar Hangnak Miskolczi Attila, az MV Medical Transport ügyvezetője. Az üzemanyagár és a rezsiköltségek emelkedése azonban így is nagy tehertétel a vállalkozásnak, így azzal számolnak, hogy 2000-3000 forinttal kell megemeljék tarifáikat – egy betegszállítást jelenleg 10-14 ezer forintért vállalnak Budapest területén belül, de ezek az árak már nehezen tarthatóak. – Nem szívesen teszünk ilyen lépéseket, különösen recesszió idején, de nincs sok választásunk – tette hozzá Miskolczi Attila.

Lehetnének taxisok is

Áremelésre kényszerülhet az Ambulife magánmentő szolgáltató is: a cég tulajdonosa, Gott István azt mondta, egyelőre próbálják tartani a nyomott árakat, de nem kizárt, hogy szolgáltatásaik később 30-40 százalékkal is drágulhatnak. – Elbocsátást, leépítést nem tervezünk. Mintegy tizenöt munkatárssal dolgozunk együtt, családos emberekkel nem lehet ilyet tenni –hangsúlyozta. A tulajdonos egyébként úgy látja, hogy a magánmentőket a fizetős személyszállításról szóló törvény szerint taxinak is lehet tekinteni. Ekkor nekik is járna a kedvezményes árú üzemanyag, hiszen az ilyen cégek ugyanúgy térítés  ellenében szállítanak személyeket címtől címig, mint a taxisok – csak itt betegekről van szó, akiket főként otthonuk és a kórház között mozgatnak.

A lapunknak nyilatkozók közül a legnehezebb helyzetbe talán Meggyes Gábor, az Ambucar ügyvezetője került: ez a magán-mentőszolgálat a rendezvénybiztosítás mellett nemzetközi betegszállítással és belföldi távolsági utakkal foglalkozik, szerződéses megbízás alapján. – Úgy kalkuláltunk, hogy az üzemanyag október közepéig ársapkás marad, hiszen ezt ígérték kormányzati szinten, nem a hirtelen emelést. Ezeket a szerződéseket már nem módosítom, benyeljük a különbözetet – mondta Meggyes Gábor, aki azért már bánja, hogy a megállapodás szövegében nem szerepelt kitételként: „a szerződés feltételek a 480 forintos benzinár mellett érvényesek”.

A mentő teljes áron tankol
R. Kiss Kornélia

A mentő teljes áron tankol

A válsághelyzetek fájdalmasan, de legalább világosan megmutatják, hogy mik is a valódi prioritások. Az más kérdés, tanul-e ebből bármit a társadalom és a politika.

Az Ambucarra így most két szűkösebb hónap vár, és arra is számítanak, hogy a korábbinál kevesebb munkát tudnak majd vállalni, a vidéki rendezvénybiztosításban pedig nem lesznek igazán versenyképesek.

Az állami szerződéseket is érintheti

A drágulást nem csak a csak a magánmentőt hívó lakossági ügyfelek tapasztalhatják majd. Szakmai forrásokból úgy értesültünk, hogy a piaci üzemanyagár érzékenyen érintheti a magánmentők és a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) által kötött szerződéseket is. A NEAK közel negyven magánszolgáltatóval dolgozik együtt, és nem hivatalos információink szerint fix áras szerződéseket kötöttek a vállalkozókkal. Ha azonban drágul a benzin, az egyértelmű vesztességet jelent a magánmentőknél.

A Magyar Hang megkérdezte az alapkezelőt, hogy tervezik-e módosítani a szerződéseket, átlagosan hány százalékkal drágulnak a mentős szolgáltatások, és ez mekkora pluszkiadást jelent a NEAK-nak. Arról pedig, hogy a magánmentő tekinthető-e taxisnak, a Palkovics László vezette Technológiai és Ipari Minisztériumot kérdeztük. Ha bármelyik fél válaszol, frissítjük cikkünket.