„Lehetnénk taxisok is”: áremeléssel próbálnak túlélni a magán-mentőszolgálatok

„Lehetnénk taxisok is”: áremeléssel próbálnak túlélni a magán-mentőszolgálatok

Betegszállító autók (Forrás: Ambulife/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az elsősorban betegszállítást végző magán mentőszolgálatoknak is nagy csapás lehet, ha az eddigi 480 forint helyett jóval drágábban kell tankolniuk. Így akár áremelésre is kényszerülhetnek. Habár volt, aki felvetette: a taxisokat érintő kedvezmény náluk is érvényes lehet, hiszen valójában ők is személyszállító szolgáltatást végeznek.

Szóhoz sem jutottak: mint a napokban megírtuk, a Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat éppen egy sérült mentése közben szembesült vele, hogy félóra múlva már nem tankolhatnak kedvezményes, 480 forint/literes áron, a kormány ugyanis egy váratlan bejelentéssel őket is átsorolta a piaci alapú fogyasztók közé. 

A működését eddig is adományokból finanszírozó, speciális mentéseknél segítő szolgálat attól tart, ellehetetlenül a jelentősen magasabb benzinköltség miatt – a Magyar Hangnak elmondták, bevételeikből ezen túl csak annyira futja, hogy egyáltalán el tudjanak menni egy-egy helyszínre, fejlesztésekre, képzésekre már nem jut belőle.

Felemás szerencse

Lapunk más magán-mentőszolgáltatókat is megkérdezett, kíváncsiak voltunk, hogyan érte őket az áremelés, miként tudnak megbirkózni a helyzettel. – Két autóval dolgozunk, annyi szerencsénk volt, hogy ebből az egyiket magánszemélyként üzemelteti a kollégánk, a másik pedig céges. Így csak az egyikbe kell piaci áron tankoljunk – mondta a Magyar Hangnak Miskolczi Attila, az MV Medical Transport ügyvezetője. Az üzemanyagár és a rezsiköltségek emelkedése azonban így is nagy tehertétel a vállalkozásnak, így azzal számolnak, hogy 2000-3000 forinttal kell megemeljék tarifáikat – egy betegszállítást jelenleg 10-14 ezer forintért vállalnak Budapest területén belül, de ezek az árak már nehezen tarthatóak. – Nem szívesen teszünk ilyen lépéseket, különösen recesszió idején, de nincs sok választásunk – tette hozzá Miskolczi Attila.

Lehetnének taxisok is

Áremelésre kényszerülhet az Ambulife magánmentő szolgáltató is: a cég tulajdonosa, Gott István azt mondta, egyelőre próbálják tartani a nyomott árakat, de nem kizárt, hogy szolgáltatásaik később 30-40 százalékkal is drágulhatnak. – Elbocsátást, leépítést nem tervezünk. Mintegy tizenöt munkatárssal dolgozunk együtt, családos emberekkel nem lehet ilyet tenni –hangsúlyozta. A tulajdonos egyébként úgy látja, hogy a magánmentőket a fizetős személyszállításról szóló törvény szerint taxinak is lehet tekinteni. Ekkor nekik is járna a kedvezményes árú üzemanyag, hiszen az ilyen cégek ugyanúgy térítés  ellenében szállítanak személyeket címtől címig, mint a taxisok – csak itt betegekről van szó, akiket főként otthonuk és a kórház között mozgatnak.

A lapunknak nyilatkozók közül a legnehezebb helyzetbe talán Meggyes Gábor, az Ambucar ügyvezetője került: ez a magán-mentőszolgálat a rendezvénybiztosítás mellett nemzetközi betegszállítással és belföldi távolsági utakkal foglalkozik, szerződéses megbízás alapján. – Úgy kalkuláltunk, hogy az üzemanyag október közepéig ársapkás marad, hiszen ezt ígérték kormányzati szinten, nem a hirtelen emelést. Ezeket a szerződéseket már nem módosítom, benyeljük a különbözetet – mondta Meggyes Gábor, aki azért már bánja, hogy a megállapodás szövegében nem szerepelt kitételként: „a szerződés feltételek a 480 forintos benzinár mellett érvényesek”.

Az Ambucarra így most két szűkösebb hónap vár, és arra is számítanak, hogy a korábbinál kevesebb munkát tudnak majd vállalni, a vidéki rendezvénybiztosításban pedig nem lesznek igazán versenyképesek.

Az állami szerződéseket is érintheti

A drágulást nem csak a csak a magánmentőt hívó lakossági ügyfelek tapasztalhatják majd. Szakmai forrásokból úgy értesültünk, hogy a piaci üzemanyagár érzékenyen érintheti a magánmentők és a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) által kötött szerződéseket is. A NEAK közel negyven magánszolgáltatóval dolgozik együtt, és nem hivatalos információink szerint fix áras szerződéseket kötöttek a vállalkozókkal. Ha azonban drágul a benzin, az egyértelmű vesztességet jelent a magánmentőknél.

A Magyar Hang megkérdezte az alapkezelőt, hogy tervezik-e módosítani a szerződéseket, átlagosan hány százalékkal drágulnak a mentős szolgáltatások, és ez mekkora pluszkiadást jelent a NEAK-nak. Arról pedig, hogy a magánmentő tekinthető-e taxisnak, a Palkovics László vezette Technológiai és Ipari Minisztériumot kérdeztük. Ha bármelyik fél válaszol, frissítjük cikkünket.