Megtartják a korábban bejelentett munkabeszüntetést a Volánbusz dolgozói, a sztrájkra e hét vasárnap és jövő hétfőn kerül sor. A demonstráció oka, hogy a keddi tárgyaláson sem sikerült megállapodniuk a szakszervezeteknek a munkáltatóval. A MÁV-Volán csoport ugyanis soknak tartotta a buszos szakszervezet 90 ezer forintos idei béremelési igényét.
Mint arról lapunk is írt, Lázár János építési és közlekedési miniszter a Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CSÉT) múlt heti ülésén hároméves bérfejlesztési ajánlattal állt elő. Az MTI-hez eljuttatott tájékoztatás szerint a tulajdonosi jogokat gyakorló tárca vezetője a MÁV-Volán csoport dolgozói számára három évre legalább 25 százalékos, ezen belül 2024-ben legalább havi 70 ezer forintos egységes béremelésre tett ajánlatot. Dobi István, a buszvezetők többségének bizalmát élvező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke a mostani ülés kapcsán a Mércének elmondta: a munkáltató ragaszkodik a három évre szóló megállapodáshoz, melynek keretében idén 70 ezer forintos emelést kapnának a dolgozók. Ez 20 ezer forinttal alacsonyabb a SZAKSZ által követelt bérfejlesztés összegénél.
A SZAKSZ Facebook-bejegyzésében is megerősítette: az elégséges szolgáltatás biztosítása mellett, a SZAKSZ 2024. január 28-29 napján, a Volánbusz teljes szolgáltatási területére kiterjedő, kétnapos sztrájkot fog tartani. A szakszervezet a korábbi 25 százalékos, vagy 112 500 forint havi keresetfejlesztési igényét csökkentette 90 ezer forintra. Dobi István a közösségi oldalán a következőképpen fogalmazott: „a bértárgyalás legújabb fordulóját eredménytelennek ítéli, a munkaadói bérajánlatot továbbra is elutasítja, a korábban megfogalmazott 25%-os bérkövetelését pedig immár 26,7%-os alapbéremelésnek megfelelő – havi, egységes 90 ezer forintos – bérkövetelésre módosítja, illetve a hónap végére tervezett újabb sztrájkot továbbra is indokoltnak tartja.”
Kissé másképpen ítéli meg a bértárgyalások keddi fordulóját a MÁV-Volán csoport. A MÁV közleményében kifejtette, hogy a tulajdonosi ajánlat szerint a bérfejlesztési ciklus alatt a cégcsoport munkavállalóinak alapbére átlagosan legalább 25 százalékkal növekedne, míg az első évben, 2024-ben egységesen havi 70 ezer forinttal emelkedne a vállalatcsoport minden munkavállalójának alapbére. Ez átlagosan 16,8 százalékos, míg a Volánbusz-autóbuszvezetők esetében 20,5 százalékos béremelést jelentene már az idén. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint még van esélye a januári megállapodásnak, mert a 9 leányvállalat dolgozóit képviselő reprezentatív szakszervezeti vezetők többsége elfogadhatónak tartja a három éves ciklust akkor, ha az inflációkövetésre garanciát kapnak, de a 2024-es éves bérfejlesztés mértékére, annak módjára vonatkozóan szeretnének további egyeztetéseket.
Dobi István korábban lapunknak beszélt a sztrájkra vonatkozó elégséges szolgáltatásról, vagyis a sztrájkmentrendről. Először is erről még lesz tárgyalás a munkáltatóval. Ugyanakkor annak alapja a decemberi sztrájk idején érvényben lévő sztrájkmenetrend lehet: vagyis az utasok nagyjából azokra a járatokra számíthatnak, mint december 10-én és 11-én, hiszen az is vasárnapot és hétfőt érintett. – A vasárnapi sztrájknap azért fontos, mert az elégséges szolgáltatást óránkénti bontásban kell biztosítani, a következő 24 órában folytatott munkabeszüntetést pedig napi bontásban – mutatott rá Dobi István. Mint arról korábban beszámoltunk, a decemberi sztrájkmenetrendben vasárnap a járatok 20 százaléka esett ki, a hétfői munkanapon pedig a járatoknak közel a fele (45 százaléka) nem járt. Ez azt jelenti, hogy vasárnap 2600, hétfőn 19 180 járat marad ki abban az esetben, ha a sztrájkot aláírásával támogató 5 978 sofőr, a Volán buszvezetők 58 százaléka betartja azt, amit vállalt, vagyis az elégséges szolgáltatáson túl nem veszi fel a munkát.