Rásodródott egy keresztutca a 10-es főútra, de ki a felelős?

Rásodródott egy keresztutca a 10-es főútra, de ki a felelős?

A Tücsök utca már 2019-ben sem úszta meg szárazon (Fotó: Katona Péter)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Mezőgazdasági területről zúdult le nagy mennyiségben a csapadék, de a felújítással is akadtak tavaly problémák. Így például teljes mértékben mellőzték a vízelvezetést.

Nemcsak a Nyugati pályaudvar aluljárójának lépcsőit, vagy a Nagykörutat árasztotta el vasárnap délután a víz, Budapest környéke is bőven kapott a viharból. A megye egyik legforgalmasabb főútja, a 10-es út különösen rosszul járt, amikor Pilisborosjenőnél egy teljes keresztutcát – a Tücsök utcát – lényegében rázúdította az eső, nagy mennyiségű sár és aszfalt kíséretében.

Korábban a Voláninform úgy tudta, a 10-es főút be is szakadt, de a Magyar Közút az Indexet arról tájékoztatta, ilyesmi nem történt. Vasárnap délután kettőtől kellett teljes útzárat bevezetni a főút érintett szakaszán, a szentendrei mérnökség pedig ezt követően két célgéppel megkezdte a munkákat. Az ürömi körforgalom és Solymár közti részt kellett lezárni, ami keresztezte a 218-as busz, illetve több Volán-járat útvonalát is.

– Az első teendő most az, hogy arra kérjük a Tücsök utca feletti mezőgazdasági terület használóit, fékezzék meg az onnan nagy mennyiségben érkező csapadék lefolyását – erről tájékoztatta lapunkat Pilisborosjenő polgármestere, Tömöri Balázs. Ez a földterület ugyanis elmondása szerint nincs megfelelően körbeárkolva, és ez okozta, hogy túl sok csapadék érte az egyébként szintén nem megfelelően felújított Tücsök utca aszfaltját. Kérdésünkre, miért nem történt ez korábban meg, és ki a felelős, azt mondta: egyelőre kérdéses, a használónak vagy bérlőnek kellett-e volna lépnie, mindenesetre egy vörösvári agrárvállalkozó bérli a földeket.

Tavaly az Index írt róla, hogy alig választották meg a 2097 Csoport Egyesület képviseletében Tömöri Balázst, illetve a vele azonos szervezetben indulókat, rögtön 116 millió forintot fizettettek volna vissza az önkormányzattal a 2016-os konszolidációs pályázati pénzből. Ezek az összegek útépítéssel, útfelújítással voltak kapcsolatosak. Tömöri akkor azt mondta, polgármester-elődje gyors ütemben próbálta az ígért útfelújításokat befejezni, „de ezek nem sikerültek jól minőségileg sem, már a laikus lakosságnak is szemet szúrtak a hiányosságok.”

Mint most lapunknak kifejtette, a Tücsök utca „az érintett kampányutak közé tartozik, de konszolidációs pályázatként nem tudták elszámolni”. Elmondása szerint korábban is felmerültek a lakosság részéről panaszok: a felújításokat villámtempóban végezték, olykor világítás sem volt. Kérdésünkre hozzátette, azóta nem volt felújítás ezen az úton.

Aszfaltozás a Tücsök utcában (Fotó: Antonovits Bence)

Az út felújítását korábban a GÉS Építőipari és Ingatlanforgalmazási Szolgáltató Kft. vállalta, a munkát tavaly augusztusra kellett teljesíteni. Ez a Tücsök mellett érintette a Panoráma, a Kavics és a Hegyalja utcák felújítását is, mindezt közel 16,4 millió forintért. Ezekre a munkálatokra egyébként három ajánlat érkezett, a GÉS-é volt a legolcsóbb. (A másik két cég 18,3, illetve 18 millióért vállalta volna.)

Ahogy a helyi 2097.hu-n olvasható cikkből korábban kiderült, a Tücsök utcai felújítással nem most akadt először probléma. „Az aszfaltozás tovább fokozza a már most is komoly gondokat okozó lezúduló víz problémáját. A szilárd burkolatú felszínen ugyanis még gyorsabban fut le a víz. Az újonnan burkolt utcák építése során teljes mértékben mellőzték a vízelvezetést, ami így valamelyik lakos kertjén át talál utat magának. A Tücsök utcában egyetlen nagyobb eső kellett ahhoz, hogy az irányítatlanul lezúduló esővíz alámossa a friss aszfaltot, de hasonló jelenség látható az Ezüsthegyi úton, az Olga, a Mária és a Bánya utcákban is. Több helyi lakos szemtanúja volt, hogy az építés során az út szélességét műszeres kimérés helyett egyszerűen a táv kilépésével becsülték meg, így ugyanannak az utcának szélessége hol négy méter feletti, hol a három métert is alig éri el” – tájékoztatott az eredetileg a Zsákfalvi Riporter 2019/7. számában megjelent írás.

A szerzők az októberi önkormányzati választáson befutó 2097 Csoport Egyesület képviselőjelöltjei voltak, és részletezték is, szerintük mi lenne a helyes sorrend meglévő földutak felújítása esetében: az alkalmatlan talaj eltávolítása után jön a burkolatalap-építés, majd aszfalt alapréteg, aszfalt kötőréteg, végül aszfalt kopóréteg.

Egy másik 2097-cikkben az szerepelt, hogy a GÉS-ben különös szerepe van a korábbi polgármester, Küller János kampány-tanácsadójának, Markó Gábornak. Ő nyilatkozott már a cég képviselőjeként is, de máskor a cikk szerint a lakosoknak szolgáltatott információkat Küller fogadóórája alatt.

„Alig telt el néhány hét, a kivitelezés minőségi gyengeségei már jelentkeznek: az alap nélküli aszfalton helyenként már a gyomok is utat találtak maguknak, átnőve a friss burkolaton, az Ezüsthegyi út helyenként meg-megsüllyedt. Ami igazán ijesztő a történetben, hogy annak ellenére, hogy milyen gyenge minőségében valósultak meg a GÉS Kft. által eddig elvállalt útburkolási munkák, a hírek szerint az önkormányzat megbízta a Kft.-t a vízrendezés szempontjából kulcsfontosságú Kőfuvaros utca felújításával is” – írták ugyancsak a 2097 Csoport Egyesület tagjai az először a Zsákfalvi Riporterben lejött tavalyi cikkben.

A tervek között jelenleg az szerepel, hogy kialakítanak itt egy vízelvezető árkot, az út megújítása ezt követően jöhet. Tömöri kifejtette azt is, a településen rengeteg probléma van a felszíni vízelvezetéssel, hatalmas kiterjedésű területekről van szó, ez okozza részben a problémát.

Jelenleg is zajlik a vizes árkokban összegyűlt sár kitermelése. Félpályás útlezárásra lehet számítani az érintett szakaszon, amíg csak a sáros víztől meg nem tisztítják az érintett területeket.