Szombaton Hajdúnánáson jelentették be a 17 ezres város mellett a gyorsasági motoros világbajnoki futam megrendezésére alkalmas versenypálya megépítését. Az ország másik felében épülő zalai járműipari tesztpálya építése eközben újabb mérföldkőhöz ért. Egy nappal korábban, pénteken ugyanis megjelent a közbeszerzési értesítőben a tesztpálya-építésért felelős Autóipari Próbapálya Zala Kft. újabb szerződése. Ez egy 11,4 milliárd forintos keretmegállapodás a tesztpálya újabb ütemének megépítéséről és üzemeltetéséről a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft-vel.
A tiszakécskei székhelyű, Szíjj László tulajdonában álló Duna Aszfalt a Strabagot előzte meg a megrendelésért. A június 10-én aláírt keretmegállapodás a gyakorlatban azt jelenti, hogy az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ennek alapján szerződik az egyes munkákra. Az állami tulajdonú cég az egyedi szerződések megkötésére a megállapodás időtartama alatt a keretösszeg felső határáig jogosult. Milyen munkákra köthet szerződést az Autóipari Próbapálya Kft.? A közbeszerzési adatbázisba feltöltött iratok szerint: közművezetékek építésére, földmunkákra, út- és egyéb pályaszerkezet építésre, vízépítésre, híd- és műtárgyépítésre, vasút és kötöttpályás vonalépítésre, növénytelepítésre, szerkezetépítésre és úgynevezett belátásgátló építmények kialakítására.
A Duna Aszfalttal kötött keretmegállapodás négy évre szól, az egyes megrendelések elkészítési időpontját pedig az egyedi szerződésekben határozzák meg – derül ki a szerződésből.
A Zalaegerszeg melletti tesztpálya évek óta épül. Az alapkövét még 2017-ben helyezték el, akkor derült ki, hogy 40 milliárd forintot szánnak a hagyományos és önvezető járművek tesztelésére egyaránt alkalmas pálya felépítésére. Ezzel Orbán Viktor miniszterelnök bejelentése szerint Európában egyedülálló létesítmény jön létre Zala megyében. A beruházás első ütemét bő egy éve adták át. Az MTI tudósítása szerint a 265 hektáros területen elkészült a két kilométeres pálya, ahol a menetstabilizálást, a kormány- és fékrendszert vagy a sávtartó funkciókat is tesztelhetik. A mintegy 300 méter átmérőjű dinamikai felület 800 méteres ráfutósávval rendelkezik, ami egyebek mellett a „jávorszarvastesztek” elvégzésére is alkalmas, a fékek vizsgálatát pedig nyolc különböző sávból álló felületen végezhetik. A Duna Aszfalt az első ütemben is a kivitelezők között volt a Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt., illetve a ZÁÉV Zrt. mellett.
Az átadásról szóló tudósítás a második ütem megépítését még 2020-ra tette. Ám a második ütem közbeszerzését csak idén márciusban írták ki, a szerződést pedig – ahogy fentebb részleteztük – június 10-én írták alá.
Május 21-én – amely az első ütem átadásának napja, és a „pálya napjának nyilvánították” – Palkovics László Innovációs és technológiai miniszter arról beszélt, hogy még egy harmadik építési, fejlesztési ütem is lesz. Ennek terveinek véglegesítése folyamatban van, mivel kisebb módosításokat kellett végrehajtani az ügyfelek igényei és a kutatók visszajelzései alapján. Arról pedig az Átlátszó.hu írt, hogy a tesztpálya költsége 40 milliárd forintról időközben 45 milliárdra drágult.
Ismerős név a közbeszerzést lebonyolító cégnél
A zalai tesztpálya-építésért felelős, állami tulajdonú Autóipari Próbapálya Zala Kft. szóban forgó keretmegállapodásra kiírt közbeszerzés lebonyolítását az a Provital Fejlesztési Tanácsadó Szolgáltató Zrt. végezte, amely számos más tenderért felelt a cégnél. A Provital tulajdonosa Antal Kadosa, aki a cégadatbázis – és az Átlátszó egy korábbi cikke szerint – a Mészáros Lőrinc felcsúti nagyvállalkozó több érdekeltségénél is feltűnt különböző pozíciókban.