Újvidéki tragédia: mindenki másra mutogat
Szakemberek vizsgálják az újvidéki vasútállomás épületét 2024. november 2-án, miután az előző napon leszakadt az épület felújításra váró részének bejárat feletti előtetője. Az omlás halálos áldozatainak száma tizennégyre emelkedett, harmincan megsérültek. A legfiatalabb áldozat hatéves volt. (Fotó: MTI/EPA/Andrej Cukic)

Abszolút nem igaz, hogy nem adtuk ki az engedélyt az újvidéki pályaudvar főbejárata feletti tetőszerkezet felújítására, ez nem is tartozik a hatáskörünkbe – közölte az újvidéki Kulturális Műemlékvédelmi Intézet a Danas Online nevű portálnak. A szervezetet korábban számos bírálat érte azt követően, hogy pénteken leomlott az újvidéki vasúti pályaudvar tetőszerkezete, többek szerint ugyanis ők felelősek a tragédiáért. A baleset áldozatainak száma már 14-re nőtt, rengeteg sérülés is történt.

A műemlékvédő intézet most arról beszélt, hogy ők már három éve javasolták a felújítást, ebben konkrét ajánlásokat is tettek, hogyan kellene mindezt megoldani úgy, hogy az továbbra is illeszkedjen a környezetbe. Statikai számításokkal ugyanakkor nem foglalkoznak, ezért az építőmérnökök és a műszaki szakemberek a felelősek – közölték, miután Ivica Dacic szerb belügyminiszter a TV Prva műsorában azt nyilatkozta, hogy ez az intézet csak az üvegek és a csempék cseréjét kérte a tetőn, átépítés nélkül.

Ez azonban már a sokadik vád volt azután, hogy pénteken Goran Vesic szerb közműfejlesztési miniszter kijelentette: a leszakadt teraszszerkezet nem volt felújítva, és meg fogják találni, ki a felelős a tragédiáért. Szerinte az épület többi részét felújították, de ez a rész nem képezte a felújítás tárgyát. Erre reagálva azonban egy szerb mérnök azt állította, hogy hamis, amit a miniszter mond. A szakember 2023 márciusáig dolgozott tanácsadóként az újvidéki állomás felújításán. A most leomlott tetőszerkezeten két fázisban végeztek munkálatokat, és ő már akkor felhívta a figyelmet arra, hogy problémák lehetnek. Ugyanis a tetőn túlnyúló szerkezetet nem oszlopok, hanem a tetőre erősített kábelek tartották, amelyek a szakember szerint nem bírták azokat a márványelemeket, amelyeket a tetőre helyeztek. Ő erről jelentést küldött a minisztériumnak, de nem kapott onnan választ. Sőt, a mérnök szerint a felújítást valójában nem is megfelelő módon végezték el, például volt olyan rész, amit az alvállalkozó egyszerűen csak lefestett ahelyett, hogy kicserélte volna a kérdéses elemeket. Máshol pedig úgy spóroltak a betonnal, hogy cementes zsákokat gyűrtek a márványelemek mögé.

Az ügyben megszólalt a Demokrata Párt korábbi képviselője, Miodrag Gavrilovic is, aki szerint igenis létezett az a projekt, ami az újvidéki pályaudvar előtetőjének korszerűsítését és átalakítását célozta. Úgy vélte, ami itt történt, az a korrupció privatizálása, és ez az egyetlen gazdasági hatás, amit a kormányon lévő Szerb Haladó Pártnak (SNS) sikerült érnie az utóbbi 12 évben.