Naperőművet építenének a Pilisben

Naperőművet építenének a Pilisben

A pilisvörösvári városháza (Fotó Wikimedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem sokat tétlenkedett a Tegyünk Együtt Vörösvárért Egyesület (Tevö) azt követően, hogy a tavaly őszi önkormányzati választáson gyakorlatilag letarolta az összes egyéni választókerületet, és a szervezet polgármester-jelöltje győzedelmeskedett. Elkezdhették megvalósítani egy korábban dédelgetett álmukat.

– A napokban jutottunk el oda, hogy a vörösvári testület felhatalmazásával össze tudtuk hívni a környék polgármestereit, és ismertettük velük az elképzelésünket. Ennek célja a térségben élők életminőségének javítása a környezetterhelés csökkentésén keresztül, illetve a térség önfenntartó képességének növelése – magyarázza az egyesület egyik tagja, Bakos László.

Hozzátette: a kormányzati elképzelésekkel, valamint az Európai Unió klíma és energetikai programjaival összhangban lévő – és az Önfenntartó város programba illeszkedő tervet állítottak össze, amely rugalmasan alakítható a körülményekhez és a rendelkezésre álló forrásokhoz. Bakos szerint a kiindulópont a közutak forgalmának csökkentése és ezzel a környezeti terhelés mérséklése, amely a közösségi közlekedés fejlesztésén, a párhuzamosságok megszüntetésén túl a kerékpár és más, kevéssé szennyező közlekedési formák elterjesztésén alapszik.

Elképzelésük egybeesik a kormányzat terveivel. A Volánnal és a MÁV-val folytatott tárgyalások első eredményei már látszanak, a központi vasútállomás parkolóját hamarosan bővítik, a Volán pedig nyitott arra, hogy a térség településeiről körjáratban hordja rá az utazókat a vasútvonalra. Annál is inkább, mert kormányzati elképzelés a párhuzamos közösségi közlekedési vonalak megszüntetése. A térségben így a Volán a vasútvonalra történő ráhordásban találhatná meg szerepét – fejtette ki Bakos.

Gazra parkolni tilos! | Magyar Hang

– Amennyiben a menetrend igazodik majd a fővárosba utazók igényeihez, csökkenhet az autót használók száma, a 10-es út forgalma, és ezzel a környezet terhelése – teszi hozzá Strack Bernadett alpolgármester. – Ehhez persze a jó minőségű szolgáltatáson túl az emberek hozzáállásának is meg kell változni. Ugyanez a helyzet a hulladék szelektív gyűjtésével, illetve az erre épülő energiatermelés megvalósításával is. Az MVM-mel és a hulladékfeldolgozó vállalatokkal (NHKV Zrt.) folytatott tárgyalások alapján úgy tűnik, lenne arra lehetőség, hogy a szelektíven gyűjtött hulladék feldolgozásával kinyert energia visszajusson kistérségünkbe. Ehhez persze kormányzati egyetértésre és támogatásra is szükség van.

– S ha már energiatermelés, akkor terveink között szerepel a napenergia hasznosítása, akár egy kisebb önkormányzati naperőművel, akár a lakossággal együttműködve, akár a kettő kombinációjával, amikor a lakossági napelemes áramtermelés fölöslegét használnánk közösségi célokra, így például az önkormányzati és egyéb közösségi ingatlanok fűtésére, világítására, közvilágításra – veszi át a szót újra Bakos László. – De az elektromos közösségi járművek meghajtását is lehetne az ilyen módon megtermelt környezetbarát elektromos árammal hajtani, akár a Volánt is bevonva.

Ahhoz azonban, hogy mindez valósággá válhasson, első lépésben össze kell gyűjteni a Fenntartható energia- és klíma akciótervhez (SECAP) szükséges adatokat, amelyek pontosan megmutatják, hol lehet és kell változtatni. Amint megvan ez a terv minden érintett településen, már megfelelnek a legfontosabb feltételnek, amelyet az Európai Unió elvár a klíma-, illetve környezetvédelemmel kapcsolatos pályázatoknál.

– Bár településenként is sikeresen pályázhatnának a térség önkormányzatai, sokkal nagyobb az esély a sikerre, és az igazán hatékony fejlesztésre kistérségi szinten kialakított elképzelésekkel. Az unió egyébként mindig is preferálta a nagyobb közösségek együttes pályázatait, ez esetben pedig – már csak a tervezett fejlesztések jellege miatt is – még nagyobb az esély a támogatások elnyerésére – emeli ki Bakos.

Kérdésünkre az alpolgármester asszony elmondta, pillanatnyilag a legfontosabb feladat, hogy mielőbb nyilatkozzon az a hat szomszédos önkormányzat (Piliscsaba, Pilisszántó, Pilisszentkereszt, Csobánka, Pilisszentiván, Solymár), amely Pilisvörösvárhoz csatlakozva részt vehetne a kistérségi együttműködésben, hogy nyitott-e az összefogásra. – Azt szeretnénk, ha az érintett önkormányzatok ebben a hónapban, de legkésőbb februárban jeleznék, csatlakoznak-e a kistérségi társuláshoz, amelyben a gesztor szerepet Vörösvár elvállalná. Két okból lenne fontos a mielőbbi döntés. Egyrészt a terveket jó lenne már az első félévben elkészíteni, hogy a jövőre induló uniós költségvetési ciklusban azonnal pályázni tudjunk. A másik, hogy a települések költségvetésében forrást kell biztosítani a terv elkészítésére, illetve az egyéb költségek fedezeteként – foglalja össze a pillanatnyilag legfontosabb teendőket Strack Bernadett.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2020/4. számában jelent meg január 24-én.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2020/4. számban? Itt megnézheti!