Habonyék köre is bekerült az egyiptomi vonatüzletbe

Habonyék köre is bekerült az egyiptomi vonatüzletbe

Rogán Antal (Fidesz) Habony Árpáddal beszélget a hajdúszoboszlói Béke Hotel előtt 2011 szeptemberében. A Fidesz-KDNP parlamenti frakciója háromnapos ülést tartott a szállodában (Fotó: MTI Fotó: Czeglédi Zsolt)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Évek óta próbál összehozni a magyar állam egy hatalmas értékű vasúti beruházást Egyiptomban. A projekt nyertese több száz milliárd forint értékben 1300 darab vasúti kocsit szállíthat majd az afrikai országba. A gigaberuházás körül egy ideig csend volt, de az utóbbi időben egyre több, politikához köthető ember jelenik meg a Transmashholding Hungary nevű cégben, amely leszállítaná a vasúti kocsikat – írja a 444.hu, ahol a Direkt36 írása megjelent. 

A beruházást eredetileg a magyar Ganz vezette konzorcium nyerte el. A gigaprojekthez állami hitelre volt szükség, amelyet kezdetben vállalt a Külgazdasági és Külügyminisztérium irányítása alá tartozó Eximbank, ám a pénzintézet később visszavonta a támogatását, és a Ganz orosz versenytársa, a Transmashholding (TMH) mögé állt be. Vagyis végső soron a magyar kormány lehetetlenítette el az üzletet a magyar céggel.

Az orosz TMH 2016-ban hozta létre magyar leányvállalatát Transmashholding Hungary Kft. néven, mindössze 3 millió forintos jegyzett tőkével. Az egyiptomi fél 2018 szeptemberében ezzel a céggel szerződött a giga beruházásra, ami önmagában is furcsa. 

A magyar kormány azzal a feltétellel vállalta az eximbanki részvételt, hogy az 1300 vasúti kocsinak több mint a fele Magyarországon készül el. Ez akkor is teljesülhet, ha például az oroszok által gyártott vasúti kocsikat Magyarországon szerelik össze. Az egyébként nem egyértelmű a megállapodásról eddig nyilvánosságra került információk alapján, hogy a magyar cégek milyen munkákban vehetnek majd részt, és a beruházás mekkora részét bonyolíthatják le.

Az utóbbi hónapokban felgyorsult a projekt előkészítése – írja a portál. Ezzel párhuzamosan pedig egyre több érdekes, politikához köthető ember jelent meg a beruházást elnyerő cég körül. Így a Transmashholding Hungary Kft.-be tavaly nyáron vásárolta be magát Szalay-Bobrovniczky Kristóf korábbi londoni magyar nagykövet, a Századvég kuratóriumának korábbi elnökhelyettese, Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő férje. Szalay-Bobrovniczky nem sokkal az üzlet előtt létrehozott cégén, a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül szerzett 50 százalékos részesedést az egyiptomi szerződést elnyerő vállalkozásban.  

Az orosz TMH idén április 20-án közleményben jelentette be, hogy életbe lépett az Egyiptomba szánt vasúti kocsik beszerzéséről szóló finanszírozási megállapodás, vagyis a projekt pénzügyi háttere biztosított. Az oroszok által emlegetett finanszírozási megállapodást egyébként még tavaly decemberben írták alá az érintett felek. Ez egy meglehetősen bonyolult konstrukció, amelynek több részlete jelenleg sem világos.

E bejelentés után április végén újabb érdekes változások történtek Szalay-Bobrovniczky cégénél. Bekerült az igazgatóságba Halkó Gabriella, akinek korábbi élettársa, Jáksó László rádiós és tévés műsorvezető jó kapcsolatot ápol Habony Árpád kommunikációs tanácsadóval. Halkó és Jáksó közös cége kölcsönzött a Szépművészeti Múzeumtól festményeket, amelyeket egy Habony által is használt lakásban helyeztek el. Ugyanez cég – amikor Halkó abban még csak ügyvezető volt – Habony exfeleségének is bérelt luxusautót – írja a portál.

Bekerült Szalay-Bobrovniczky cégének igazgatóságába Bacsa György, aki Hernádi Zsolt unokatestvérének a fia, és akire a Mol egyik tavalyi közleménye az olajipari vállalat üzletfejlesztési igazgatójaként hivatkozott. 

Halkóval és Bacsával egyszerre lett igazgatósági tag Komondi Zsolt is, aki Hernádi alapkezelőjének egyik vezetője. Komondi korábban Fellegi Tamás fejlesztési miniszter kabinetfőnöke volt, akivel jelenleg is együtt dolgozik az EuroAtlantic Capital Zrt-ben. 

Halkó a Direkt36-nak azt írta, hogy régóta ismeri Szalay-Bobrovniczkyt, az ő felkérésére vállalta el a pozíciót. Kettejük között további kapcsolódási pontot jelent, hogy Halkó idén áprilisban Andy Vajna korábbi kaszinóüzemeltető cégének a vezetésébe is bekerült, amelynek az egyik új tulajdonosa Szalay-Bobrovniczky lett. A portál megkereste Szalay-Bobrovniczkyt, Bacsát és Komondit is, ők egyelőre nem válaszoltak a kérdésekre.