35 évre adná koncesszióba a magyar állam az autópályákat

35 évre adná koncesszióba a magyar állam az autópályákat

Az M30-as autópálya (Fotó: Pierre Bona/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az állam 35 évre koncesszióba kívánja adni a mintegy 2 ezer kilométeres autópálya-hálózatot. A koncesszió magában foglalja a a felújítást, üzemeltetést, fenntartást és a bővítést is. Az erről szóló felhívást a Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben – vette észre a Napi.hu.

Az ügyben a Kormányzati Tájékoztató Központ (KTK) is közleményt adott ki, amelyben azt állítják: több más európai országhoz hasonlóan a kormány döntése értelmében Magyarország is koncessziós eljárás útján valósítja meg az autópálya felújításokat, tekintettel arra, hogy az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni. Vagyis a lap szerint a kormányzati érvelés az az, hogy az Európai Unió által nem megítélt források hiánya vezet a lépéshez.

A KTK ezen felül azzal is indokolta a lépést, hogy „a koncessziós közbeszerzési eljárás eredményeképpen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére ezáltal gyorsabb ütemben kerülhet sor, a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül”.

„Értem a kormánypártok pánikolását”

A tervről Karácsony Gergely főpolgármester is megszólalt közösségi oldalán. Mint írta, „suttyomban akarja ellopni a Fidesz a magyar autópályákat. Ha van közbotrány, hát ez az. Ennek a közbotránynak az lesz a következménye, hogy a közvagyon csökken, az autósok terhei viszont üzembiztosan nőni fognak”.

– Vagyis ismét csak az a helyzet, hogy ez a közbotrány is az 1 százaléknyi kiváltságos további gazdagodását szolgálja a 99 százalék kárára. (...) A kiírás szerint 35 éven át a gyorsforgalmi utak építését, felújítását és üzemeltetését is egy magáncég végezné – a cechet pedig a magyar adófizetők állnák. Arról beszélnek szerte az országban, hogy a koncessziós pályázat nyertese a Fidesz egyik oligarchájának, Szíjj László érdekeltsége lehet. Értem a kormánypártok pánikolását: ők is érzik, hogy elveszítik jövőre a választásokat, ezért próbálnak hazavinni mindent, amit lehet. De rossz hírem van: akárhogy is bűvészkednek most, egyetlen fillért sem fogunk fizetni az oligarcháknak – írta Karácsony.