Az Alkotmánybíróság szerint nem veszélyeztetik a választást a fiktív lakcímes szavazók

Az Alkotmánybíróság szerint nem veszélyeztetik a választást a fiktív lakcímes szavazók

Sulyok Tamás elnök (felül j) az Alkotmánybíróság nyilvános ülését követően, az állami tulajdonú földek értékesítésével kapcsolatban tartott határozathirdetésen 2017. október 17-én. Mellette Varga Zs. András, elöl Pokol Béla és Szívós Mária alkotmánybírók. (Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Csak a szállásadón múlik, hogy házába kiket jelent be, így továbbra sem jelent fenyegetést a választás tisztaságára nézve a fiktív lakcímes szavazás – lényegében ezzel az indoklással utasította vissza az Alkotmánybíróság (Ab) az ellenzéki panaszokat, írja a Hvg.hu.

A lap felidézi, az Országgyűlés fideszes kétharmada 2021 novemberében döntött úgy, hogy a jövőben nem feltétele az állandó lakhely létesítésének, hogy az ember ott is éljen. Pedig egy billegő választókerületben akár néhány száz ember mozgatásával megnyerhető a mandátum, ha erre szándék van. A Társaság a Szabadságjogokért akkor azt írta: a változtatás legalizálja a voksturizmust – azaz a billegő kerületekbe tömeges átjelentkezést – és ezzel nyíltan veszélybe sodorja a választások tisztaságát. 

Hasonló esetekről lapunk is rendszeresen beszámol, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében közhelynek számít, hogy a határmenti falvakban pár tízezer forintért lakcímet vásárolnak a tulajdonostól magyar állampolgársággal rendelkező ukránok – ha éppen nem házat vesznek maguknak.

A kormány ezzel szemben azzal érvelt, hogy a cél csupán az, hogy ne büntessék azt a közel kétmillió embert, aki nem az állandó lakcímeként bejelentett helyen él, mert például lakást bérel vagy a szüleihez bejelentkezve maradt.

A módosítást alaptörvény-ellenesnek tartó ellenzéki képviselők azért fordultak az Alkotmánybírósághoz, mert szerintük a lakóhely az érintett politikai közösséghez tartozás megalapozását is szolgálja. Az új szabály viszont megfosztja a lakcímnyilvántartást azon képességétől, hogy a valódi helyben lakást igazolni tudja. A választásba nem az adott politikai közösség részét képező személyek is beleszólhatnak ellenőrizhetetlen módon.

Nincs is olyan, hogy fiktív lakcím

Az Ab Juhász Miklós vezette tanácsa az előadó Sulyok Miklós Ab-elnökkel egyetértve a határozat indoklásában hosszan magyarázza: „a visszaélések elkerülése végett” az nem változott, hogy „a lakcímbejelentéshez – jogszabályban meghatározott kivétellel – a szállásadó hozzájárulása szükséges”. Tehát „a jogalkotó a lakcímnyilvántartás, mint közhiteles nyilvántartás lakcímbejelentéseket érintő garanciális szabályain lényegében nem változtatott”, a törvény „továbbra sem teszi lehetővé a fiktív lakcímbejelentéseket”.

A visszaélés lehetősége nem alkotmányjogi kérdés

Az Ab szerint az állandó lakóhely fogalmának változása „önmagában a politikai részvételi jogok feltételeit sem befolyásolja. (…) Az, hogy a fogalom megváltozása okoz-e az egyéni választókerületek választópolgárainak számában változást, és ha igen, e változás milyen mértékű, csak a konkrét választópolgári mobiltás alapján lehet megismerhető. (…) Az, hogy az indítványozók álláspontja szerint az állandó lakóhely fogalmának megváltozott definíciója miatt a választásokon vagy a helyi népszavazáson a politikai közösség részét nem képező állampolgárok is beleszólhatnak a politikai közösség ügyeibe, olyan, az indítvány alapján tényekkel nem igazolt joggal való visszaélést feltételez, amely egyrészt nem alkotmányossági kérdés, másrészt a (…) garanciális jogszabályi rendelkezésekből okszerűen nem következik.”

A képviselők indítványát a lakcímbejelentés új szabályának alaptörvény-ellenességéről az öt tagú tanács egyhangúlag elutasította.