Súlyos tanárhiányról számol be a Szülői Hang Közösség legutóbbi online felmérése, amelyet több mint 5000 szülő részvételével készítettek. Az erről szóló közleményükben jelzik: a most közzétett eredmények az eddigi legrészletesebb adatok a tanárhiányról és az azzal összefüggő minőségi problémákról.
A kommüniké szerint a közösség azt érti tanárhiány alatt, amikor valamelyik tantárgyból legalább két héten keresztül nem volt érdemben tanítás az elmúlt évben: e definíció szerint pedig a szülői visszajelzések 45 százalékban jeleztek súlyos tanárhiányt.
A kutatás során a szülők nem csupán véleményt mondtak egyszerű feleletválasztó kérdések formájában, hanem minden korábbinál aktívabb, részletes adatszolgáltatást nyújtottak, melynek részeként listát adtak azokról a tantárgyakról, ahol problémát észleltek, megadva a probléma jellegét, időtartamát és gyakoriságát. A válaszadók 31 százaléka nagyon súlyos tanárhiányt jelzett, amikor legalább egy hónapig nem volt oktatás valamelyik tantárgyból, 15 százalék pedig extrém tanárhiányt tapasztalt, amikor legalább három hónapon keresztül nem volt érdemben tanítás valamelyik tantárgyból.
A tanárhiány mindegyik iskolatípusnál jelentős, de legnagyobb mértékben a szakképzést érinti (65 százalék tapasztalt legalább súlyos mértékű tanárhiányt), némileg kisebb mértékben a gimnáziumokat (51 százalék) és az általános iskolákat (43 százalék).
Tantárgyösszevonás: a kapkodás vesztesei a társadalom és a diákok lesznek - Magyar Hang
A biológia-, a kémia- és a fizikatanítás hiányosságai a jövő orvos-, vegyész-, gyógyszerész- és mérnökképzésében is gondokat okozhatnak.
A tanárhiány matematika és angol nyelv esetében a legkritikusabb az összes iskolatípusnál. Ezen kívül gimnáziumoknál kiemelkedik még a fizika, történelem, kémia és informatika, szakképzésnél pedig a szakmai tárgyak, informatika és fizika. De a többi tantárgynál is számottevő a tanárhiány, köztük magyar nyelv és irodalomból is. Mivel a tanárhiány a település méretétől függetlenül hasonló mértékben jellemző a nagyvárosokra éppúgy, mint a kistelepülésekre; egyértelműen országos szintű problémáról beszélhetünk.
Egyes tantárgyaknál a tanárhiány különösen hosszú ideig tart, ez főleg általános iskolák esetében jelent gondot és elsősorban ének-zene, informatika és technika tárgyból fordul elő, de a kis településeknél testnevelésből, fizikából, kémiából, rajzból és a napközinél is. A tanárhiány ezekben az esetekben azt jelenti, hogy az év nagy részében elmarad az oktatás, mivel év közben alig lehetséges új tanárt találni.
A váratlan tanárváltás („fluktuáció”) igen gyakori a közoktatásban: egy év alatt az esetek 44 százalékában történt váratlan tanárváltás legalább egy tantárgyból, ami azért is szomorú, mert a gyakori tanárváltások csökkentik a gyermekek érzelmi bevonódását és rontják motivációjukat.
A közleményben a közösség rögzíti, hogy az adatok cáfolják a kormányzat által képviselt álláspontot, mely szerint a tanári fluktuáció természetes, de a tanárhiány nem jellemző. Épp ellenkezőleg, ahol van fluktuáció, ott többségében (57 százalék) van tanárhiány is.
Több mint négyezer tanár hiányzik a rendszerből - Magyar Hang
A Klebelsberg Központ összesített adatai szerint továbbra is bőven akad betöltetlen állás.
A szülői visszajelzések nagy mértékű tanári kontraszelekcióra utalnak. A szülők a tanárok csaknem negyedének (23 százalék) pedagógiai munkájával kifejezetten elégedetlenek. Egyértelmű, hogy sokszor a tanárhiány következtében az iskolák nem tudnak válogatni a jelentkezők között, így felvesznek olyanokat is tanári munkára, akiknek bár a szükséges végzettségük megvan, alkalmasságuk minimum megkérdőjelezhető. Ahhoz, hogy a problémákat valóban megoldjuk és megteremtsük a minőségi oktatás feltételeit gyermekeink számára, több tízezer alkalmas és elhivatott pedagógust kell a tanári pályára csábítani.
A Szülői Hang Közösség önkéntesei által lebonyolított összesen 5281 szülői visszajelzés alapján készült országos felmérés végeredménye részletesen itt olvasható; az összesített eredményeken túl interaktív ábrák segítségével mutatják az iskolatípus, fenntartó és településtípus szerinti különbségeket, valamint ismertetik az egyes tantárgyakra bontott adatokat, és kitérnek arra is, hogyan romlanak az oktatás minőségére vonatkozó mutatók a tanárhiány megjelenésével. A számszerű eredményeken kívül pedig közzétesznek egy több mint 1300 konkrét tapasztalaton alapuló tematikusan csoportosított véleményből álló gyűjteményt is, mely itt található. A közlemény azzal zárul, hogy a szülői tapasztalatokat a közösség a döntéshozók figyelmébe ajánlja, remélik, hogy megérzik a szülői véleményeket átszövő kétségbeesést, felháborodottságot és dühöt! A problémák szőnyeg alá söprése helyett azt kérik, hogy találjanak valódi megoldásokat a Szülői Hang Közösség kéréseire, melyeket itt foglaltak össze.