Közzétette a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) 2023 végének auditált számait. Az adatok alapján tovább folytatódik a nyomtatott sajtó zsugorodása. Tavaly a legtöbbet, éves szinten átlagosan 15 százalékot a bulvárlapok eladásai csökkentek – ez alighanem az inflációval lehet összefüggésben, az embereknek nem maradt pénzük szórakoztató tartalomra. Ha 2019-hez viszonyítjuk a számokat, akkor még szomorúbb az arány: ebben a kategóriában eltűnt az olvasók több mint fele.
2023 legrosszabb eredményét is egy bulvárlap, a Vasárnapi Blikk volt kénytelen elkönyvelni: egyetlen esztendő alatt csaknem harmadával, egész pontosan 31,79 százalékkal zuhant a példányszáma.
Nincs ok az örömre a Mediaworks cégcsoporton belül sem: a megyei lapok elveszítették egy év alatt az olvasók tizedét. Ez huszonhatezer eltűnt vásárlót jelent tizenkét hónap alatt, de még így is magas a megyei lapok összesített példányszáma: 234 ezer vásárló ad pénzt értük naponta. Így még mindig hatékony propagandaeszköznek számítanak, hiszen nincs olyan megyei napilap, ami nem tartozna a KESMA alá, és az újságok jelentős részét egy központi szerkesztőség készíti, gondosan megválogatott politikai üzenetekkel telepakolva. Ha 2019-hez, vagyis a Covid-válság előtti évhez viszonyítjuk a számokat, akkor negyven százalékot is meghaladja a visszaesés, vagyis tízből négy fizető vevő eltűnt. Van olyan napilap (Dunaújvárosi Hírlap), amely már csak napi 1 581 példányban fogy, de a Komárom-Esztergom megyei újságnak (24 óra, 3 961 példány/nap) és a Heves Megyei Hírlapnak (3 917) sincs már jelentős olvasótábora.
Az állami tulajdonba került Nemzeti Sport is hasonló, egész pontosan 10,21 százalékos példányszám esést könyvelhet el, igaz, a hírek szerint az idei évtől naponta tízezer példányt vesz meg tőlük az állam, így nem kell aggódniuk. „Annak érdekében, hogy a megváltozott világpiaci körülmények ellenére a Nemzeti Sport print (offline) médiumként továbbra is megtartsa a széles olvasótáborát, továbbá a print napilap továbbra is első számú sportinformációforrás legyen a versenyszerűen és a sportot szabadidős tevékenységként űzőknek, a sport iránt érdeklődőknek új terjesztési csatornát (alternatív úton történő terjesztés) kezd kialakítani 2023-ban, melynek további fejlesztése szükséges 2024. évben is. A print termékek díjmentesen kerülnek az olvasókhoz (Sportegyesületek, sportklubok, ügyfélforgalommal bíró közintézmények és egyéb közintézmények) 10 000 példányban. (...) Ahhoz, hogy a jövőben minél nagyobb közösséget érjen el az oldal és ezzel az alapvető célként megfogalmazott közszolgálatiság teljesüljön, a Nemzeti Sport további online fejlesztése szükséges. Az N.S. Média működésének biztosítására 2024. évben 1 milliárd 338 millió 300 ezer forint áll rendelkezésre” – idézte a K-Monitor a költségvetés indoklásából.
2019 óta csak két kategória, a női lapok és a közéleti újságok piaca tartja magát valamennyire, ott „csak” minden harmadik olvasó tűnt el. A Magyar Demokrata 9, a HVG 6,9 százalékot esett egy év alatt, a havilapként megjelenő Forbes gyakorlatilag tartja magát. A Népszava napilap 9,62 százalékot csökkent, a Mediaworks által kiadott Szabad Föld hetilap pedig 11,29 százalékot. (Táblázatunkban piros színnel jelöltük a Mediaworks kiadványait, a narancs szín az állami tulajdont jelzi.) Nagyot esett a szintén KESMA-tulajdonban lévő Vasárnap Reggel is: 12,63 százalékot.
A Magyar Hangot ugyan nem auditáljuk (a folyamat nem olcsó, és nem is látjuk értelmét, mert hirdetéseket úgysem kapnánk), de nyilvánosságra hozzuk a számainkat. Ugyan mi is valamennyit csökkentünk (tavalyhoz képest 180 eladott példánnyal), ám mi vagyunk a piacon az egyetlenek, akinek 2019 óta lényegében stabil a példányszáma.