Ha marad a hatósági benzinár, újabb kutak zárhatnak be

Ha marad a hatósági benzinár, újabb kutak zárhatnak be

A mennyiségi korlátozásról tájékoztató irat a felcsúti benzinkúton, háttérben a Puskás Akadémia Makovecz-stílusú épületei (Fotó: Magyar Hang/Gulyás Balázs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Forinterősödés is jól jönne a benzinkutakon, ahogy a hatósági benzinár kivezetése is nagy segítség lenne a tulajdonosoknak. Bujdos Eszterrel, a holtankoljak.hu portál ügyvezetőjével beszélgettünk a visszaélések új formáiról és arról, hogy mi történik akkor, ha ezután is velünk marad az eredetileg október elsejéig szóló ársapka az üzemanyagokon.

– Mi történik az üzemanyagpiacon, ha a kormány meghosszabbítja a benzin hatósági árát?
– Létezik egy olyan elképzelés szakmán belül, hogy még tovább szűkítik majd a kedvezményezettek körét, de ezek csak a feltételezések. Abban bíznak a piaci szereplők, hogy van esély az ársapka kivezetésére is, hiszen nagyon komoly visszaéléseket lehet tapasztalni például a mezőgazdasági szereplők, de cégek részéről is, hiszen utóbbiaknak elvileg már piaci áron kellene tankolniuk. Próbálnak például autók átíratásával ügyeskedni, a mezőgazdasági gépek esetében pedig látszik, hogy hatalmas bekészletezés történik, sokan nyilatkozták is, hogy jövő tavaszig elegendő üzemanyag áll a rendelkezésükre. De mivel például a bio-tartalom miatt eltarthatósági ideje is van az üzemanyagnak, ezért feltételezhető, hogy idővel egyszerűen túladnak rajta majd ezek a végfelhasználók és alighanem nem 480 forintos hatósági áron, hanem magasabb összegért. Megesik az is, hogy nem kérnek áfás számlát a céges autókat vezetői, csak azért, hogy hatósági áron tankolhassanak. Vagyis nem egészségesen működik a piac, egyértelműen az ársapka kivezetése lenne a szükséges lépés.

– Mi várható akkor, ha a kabinet úgy határoz, hogy kivezetik a hatósági árat?
– Ha nem is varázsütésre, de megoldódna számos probléma. Nem találkoznánk üzemanyag-korlátozásokkal, ez hatással lenne a keresletre is persze: jelentős csökkenés állna be. De az egyébként már most is tapasztalható: lement a turistaszezon és készülnek az emberek a megemelt rezsiszámlák kifizetésére, és alighanem ezért spórolnak az üzemanyagon.

– Mit mondanak azok a kúttulajdonosok, akikkel kapcsolatban állnak? Ők mire számítanak?
– A túlélése múlik most ezen sok pengeélen táncoló kútnak ezért egyértelműen a kivezetésben reménykednek. A mostani húsz forintos támogatást is csak nagyon komoly csúszások után kapják meg és a legutóbbi ilyen segítség is mindössze az igénylők harminc százalékához jutott el. Ráadásul ők is kapják a megemelt rezsiszámlákat.  

– Van-e még olyan kúttulajdonos, aki a mostani döntés miatt vár a bezárással?
– Nagyjából százra tehetjük a bezárt kutak számát, az októberi esetleges hosszabbítás újabb bezárási hullámot hozhat. Persze azok a kutak, akik megigényelték ezt a támogatást azok vállalták, hogy október végéig nyitva tartanak. De nem lesz könnyű dolguk pozitív forgatókönyv esetén sem, hiszen télen eleve alacsonyabb a forgalom a kutakon.

– Ha lekerülne az ársapka, milyen árral számolhatnának az átlagfogyasztók?
– A benzin ára jelenleg 640 ár körül van, a gázolajnál 760 forintos árakat látunk. Az olaj árának is le kellene csökkennie 60-70 dolláros szintre a jelenlegi 95-ről ahhoz, hogy közelítsünk egy kicsit a mostani hatósági árakhoz és nagy segítség lenne, ha a forint erősödne a dollárral szemben, hiszen ez sem azt idézi elő, hogy csökkenjen az üzemanyag ára a piacon.