Lázár János: „Soha nem mini-Dubajt építünk, hanem maxi-Dubaj lesz, ha megépül”

Lázár János: „Soha nem mini-Dubajt építünk, hanem maxi-Dubaj lesz, ha megépül”

Így néz ki most a tervezett „mini-Dubaj” szomszédsága (Fotó: Magyar Hang/Tompos Ádám)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Új millenniumi városrész épülhet a rákosrendezői vasútállomás helyén és közelében egy hatalmas beruházás keretében – jelentette be Lázár János a „mini-Dubajnak” csúfolt elképzelésekkel kapcsolatban. 130 hektárról van szó, amelynek része lenne Budapest új, legnagyobb és legmodernebb zöldparkja. Az egyelőre kérdéses, hogy mindennek része lesz-e a korábbi hírek szerinti toronyház, ahogyan egyelőre azt sem árulták el, hogy ki lehet a magánberuházó. 

Lázár János elmondása szerint arra jutottak, hogy a következő tíz esztendőben érdemes lenne létrehozni egy új millenniumi városközpontot a rákosrendezői pályaudvar területén és környékén, ez lényegében az Andrássy út meghosszabbítása lenne a XIII. és XIV. kerületet érintve. 1,3 millió négyzetméterről, vagyis 130 hektárról van szó, amely jelenleg „illegális hulladéklerakóként” üzemel, ezért a nulladik lépés 20 milliárd forintból a megtisztítása és az ottani környezetszennyezés felszámolása. Ezután jöhetnek a következő lépések, amelyekhez – a miniszter megfogalmazása szerint – Orbán Viktor miniszterelnök elvárásokat is megfogalmazott. Az első ilyen, hogy középszerű dolog nem épülhet, vagyis „mi soha nem mini-Dubajt építünk, hanem maxi-Dubaj lesz, ha megépül”. A második kormányfői elvárás, hogy magyar építészetnek kell lennie, a harmadik pedig, hogy egyrészt közösségi célt szolgáljon és csak másodsorban magánérdeket. Orbán Viktor azt is leszögezte, hogy csak olyat építhetnek, ami Budapest számára elfogadható, a miniszterelnök szavai szerint Budapest ellen építeni nem lehet, ami majd felépül, ahhoz meg kell nyerniük a fővárosiak támogatását.

Az építési miniszter javaslata alapján két részre osztanák a területet, 300-350 ezer négyzetméterre van szüksége a kötöttpályás- és más közlekedésnek, a fennmaradó nagyjából 900 ezer négyzetméter hasznosítását kezdhetik meg. Ennek 60-65 százaléka lenne a tervek szerint beépítve, a kimaradó területen, vagyis 250-300 ezer négyzetméteren Budapest új és legnagyobb, legmodernebb zöldparkja valósulna meg. 

A magánbefektetővel vagy magánbefektetőkkel még zajlik az egyeztetés és előkészítés alatt van egy nemzetközi szerződés 5 milliárd eurós értékben. Lázár János azt nem árulta el, hogy kiről vagy kikről van szó, de szavaiból arra lehet következtetni, hogy a korábbi híreknek megfelelően arab üzletemberek lehetnek. – Nem egy átlagos városfejlesztést akar, világsztár dolgot akar létrehozni – így írta le Lázár János a magánbefektető terveit. A kormánynak pedig most azt kell eldöntenie, hogy elfogadnak-e egy ilyen elképzelést annak minden pozitívumával és kockázatával együtt, utóbbi szerinte az lehet, hogy rengeteg turista érkezne, az pedig nem mindegy, hogy Budapest mennyi külföldit bír el.

A korábbi hírek alapján egy több mint 200 méteres toronyház is tervben van, ami már csak azért is érdekes, hiszen Lázár János korábban az ennél jóval alacsonyabb MOL-tornyot tájsebnek nevezte. Most is megerősítette, hogy így gondolja, esztétikai környezetszennyezésnek tartja a megépítését és a minőségét is. Viszont az „ősbűn” már megtörtént, vagyis egy toronyház már van Budapesten. Ő azt gondolja továbbra is, hogy nincs szükség újabbra, de erről elindulhat egy vita.

 

A Magyar Hang riportot is készített a jelenleg hajléktalanok által lakott helyszínen.

Címkék: Lázár János