Nem sikerült a jegyreform a Volánbusznál

A Volánbusz járművei (Forrás: Lázár János/Facebook)

Több olvasónk és munkatársaink tapasztalatai szerint egy eddig jól működő és az utasok széles köre által elfogadott jegyrendszert sikerült lecserélni egy rossz, buktatókkal teli rendszerre a Volánbusz emelt szintű szolgáltatást nyújtó járatain.

Ahogy azt a busztársaság bejelentette, augusztus 5-től megszűnt a távolsági kiegészítő jegy az emelt szintű szolgáltatást nyújtó Volánbusz-járatokon, ezzel egyidejűleg új, fakultatív helyfoglalási rendszert vezettek be, azzal a céllal, hogy a „fejlesztéssel” „még kényelmesebbé” tegyék az utazást. Sikerült azonban olyan szisztémát kialakítani, ami valójában senkinek sem jó: egyelőre a kiindulási ponttól Budapestre tartó és a Budapestről induló távolsági buszoknál vezették be az új rendszert, aminek lényege – lenne –, hogy csak a kiindulási pont és a végcél között váltható helyjegy 300 forintért, online vásárlás esetén pedig mindössze 285 forintért. Ezzel még nem is lenne baj, de a részleteken elvérzik a dolog.

Ha személyesen akarunk helyjegyet venni, azt a járat indulása előtt 60 perccel kell megvásárolni, ami finoman szólva nem tűnik életszerűnek és fogyasztóbarát megoldásnak. A MÁV applikációján keresztül pedig több olvasónk jelzése szerint lehetetlen helyjegyet vásárolni.

Az új szabályok alapján – ha a Volánbuszon múlik – igen bizonytalanná válik az utazása annak, aki köztes állomáson szeretne felszállni, még akkor is, ha szemfüles módon a kiindulási ponttól vált helyjegyet. Köztes állomástól ugyanis nincs mód helyjegy váltására és ha a kiindulási ponton üres marad az egyébként eladott hely, más utas minden további nélkül elfoglalhatja azt és maradhat is ott.

Szekszárdról Budapestre ingázó olvasónk beszámolója szerint az új rendszer bevezetése óta mindennapos a feszültség a buszpályaudvaron, már csak azért is, mert a 33 ezer lakosú tolnai megyeszékhely köztes állomásnak számít, vagyis helyjegy ott hivatalosan nem váltható. Ennek ellenére a buszsofőr  csak annyi utast visz el, ahányan le tudnak ülni. Olvasónk azt is elmondta, hogy bár a szabályzat látszólag egyértelműen fogalmaz a köztes állomások helyjegyvételi tilalmát illetően, ám mintha a sofőrök sem tudnák, mi a helyzet, a szekszárdi pályaudvaron is rend szerint elhangzik a kérés, hogy a helyjeggyel rendelkezők szálljanak buszra először. És volt már arra is precedens, hogy olvasónknak sikerült helyjegyet váltania az applikáción keresztül.

Lapunknak sikerült telefonon elérnie Kameniczky Ákost, a Volánbusz Zrt. forgalmi és kereskedelmi főigazgatóját, aki a zavaros helyzetet firtató kérdéseinkre mindössze annyit reagált, hogy értesüléseink nem felelnek meg a valóságnak, egyebekben pedig keressük a cég kommunikációs osztályát. Ezt követően letette a telefont. Természetesen levelet írtunk a Volánbusz kommunikációs osztályának is, ahol olvasóink tapasztalatait megosztva egy sor kérdést tettünk fel az új szabályokkal kapcsolatban, és rákérdeztünk arra is, mikorra várható a buktatóktól mentes jegyértékesítési rendszer kiépítése. Választ nem kaptunk, de kiadtak egy közleményt, ami szerint minden szuper, már 4000-ren vettek helyjegyet a MÁV-appon keresztül. Valószínűleg értesülhettek ugyanakkor arról is, hogy vannak zűrök, ugyanis szükségét látták pontról pontra leírni, miként vásárolhatnak helyjegyet azok, akiknek van bérletük, menetjegyük. Ezt idézzük is:

„A MÁV appban a „Szolgáltatások” alatt a „Helyjegy 2. osztály”-t kell megjelölni; ha csak helyjegyet szeretne vásárolni, mert van egyéb utazási jogosultsága vagy bérlete, úgy a „Keresési feltételek” menüpontban ki kell választani a „Csak helyjegyet szeretnék” opciót is. A „helytulajdonság választása” opció beállítását követően igény szerint lehet folyosó vagy ablak melletti helyjegyet foglalni. A helyjegy önmagában nem jogosít utazásra, az utasnak rendelkeznie kell jogszabályban rögzített (pl. 65 év feletti) utazási jogosultsággal vagy bérlettel, napijeggyel, avagy külön vásárolt menetjeggyel is – az utazási jogosultságot ezek testesítik meg.
A jegy.mav.hu (ELVIRA) felületén a „Részletes keresés”-re kell kattintani, és a szűrők között be kell kapcsolni a „Helyfoglalással” opciót. Ha csak helyjegyet szeretne vásárolni, úgy a „Csak helyjegyet szeretnék” funkciót is be kell kapcsolni, majd a grafikus helyfoglalás segítségével kiválasztható a kívánt ülőhely. A jegy bemutatása ebben az esetben is csak a MÁV appon lehetséges, a digitális jegyet papíralapon bemutatni nincs lehetőség, az e-mailben küldött számla nem jogosít utazásra. A helyjegy minden jegy, vármegye- vagy országbérletbérlet, napijegy, továbbá a jogszabály alapján ingyenes utazási lehetőséget biztosító valamennyi igazolvány és igazolás mellé megvásárolható.”

Továbbá hangsúlyozták azt is, a „helyjegy minden jegy, vármegye- vagy országbérletbérlet, napijegy, továbbá a jogszabály alapján ingyenes utazási lehetőséget biztosító valamennyi igazolvány és igazolás mellé megvásárolható”.

Megpróbáltuk, nem sikerült: követve a közleményben leírt lépéseket az egyébként igen elavult, nyugalmi állapotban is sokszor hibaüzeneteket dobó MÁV-appban a Budapest-Szekszárd viszonylatra szerettünk volna csak helyjegyet váltani egy, illetve két órával később induló járatokra. Előbbi esetben a felület azt a választ adta, hogy „Sikertelen helyfoglalás. Az Adott viszonylaton nem közlekedik vonat 1134/54 Volánbusz.”, utóbbi esetben pedig azt, hogy Sikertelen helyfoglalás. A járat zárolásra került. 1134/58 Volánbusz. Többszöri próbálkozás után inkább feladtuk.