Publicus: már a Fidesz-szavazók sem hisznek a baloldali médiatúlsúlyban

Cseh Katalin, a Momentum EP-képivselője, Fekete-Győr András pártelnök, Orosz Anna alelnök és Kerpel-Fronius Gábor budapesti főpolgármester-helyettes az Index melletti szimpátiatüntetésen 2020. július 24-én (Fotó: Malatinszky Dávid/Magyar Hang)

Az Index-szerkesztőség szétrobbantása után a lakosság háromnegyede meg van győződve arról, hogy a Fidesz erőteljesen befolyásolja a hazai média működését – derül ki a Publicus Intézet Népszava számára készített augusztusi reprezentatív közvélemény-kutatásából.

Megjegyzik: hiába sulykolja a Fidesz, hogy baloldali médiatúlsúly van, már csak a válaszadók mindössze 6 százaléka gondolja úgy, hogy az ellenzéknek lenne nagyobb ráhatása a médiára. Hozzáteszik: a Népszabadság beszántása után még „csak” 67 százalék gondolta, hogy a Fidesz befolyása nagyobb.

A fideszes választók 58 százaléka is jelentősnek gondolja a párt befolyását, mindössze 12 százalékuk érzékel baloldali túlsúlyt. A magukat bizonytalannak valló választók 73 százaléka inkább Fidesz-befolyást, 4 százalék baloldali túlsúlyt, 8 pedig pártatlanságot érzékel a médiában. A függetlenséget érzékelők relatív legnagyobb tábora a fideszesek között található, 19 százalékuk gondolja kiegyensúlyozottnak a médiát – állapítja meg a jelentés.

Közben egyre kisebb azoknak az aránya (négy év alatt 16 százalékról 10 százalékra esett), akik úgy vélik: a média nem pártos, kiegyensúlyozottan tevékenykedik.

A válaszadók túlnyomó többsége (90 százalék, 2016-ban 87 százalék) fontosnak tartja a kormánytól független, szabad média működését, mindössze 8 százalék gondolja azt, hogy ennek nincs jelentősége.

A kutatás szerint a lakosság 17 százaléka hajlandó fizetni az internetes tartalomért, 77 százalék viszont hallani sem akar erről (jelenleg a megkérdezettek 1 százaléka fizet). – Az olvasók nagy része végig sem gondolja, hogy a valódi minőségi hírszolgáltatást nem tudja eltartani a hirdetési piac és mindenképpen szükség van a közönségtől érkező bevételekre akár adomány, akár előfizetési díj formájában – mondta ezzel kapcsolatban a lapnak Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemező Műhely közgazdásza.