Vitézy Dávid: Lázár János „ajánlata” értékelhetetlen

Vitézy Dávid: Lázár János „ajánlata” értékelhetetlen

Vitézy Dávid (Fotó: Vitézy Dávid/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Reagált Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár közösségi oldalán arra, hogy Lázár János új ajánlatot tett a fővárosnak. Eszerint ha ők elfogadják a BKK-járatain az ország- és vármegyebérleteket, cserébe a kormány elfogadja a Budapest-bérleteket a MÁV és a Volán járatain a főváros határain belül.

Vitézy úgy fogalmazott: „Lázár János keddi »ajánlata« ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje”. – Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán – de ez eddig is működött, ameddig le nem járt a korábbi szerződés – írta. Utóbbi konstrukció szerinte jó volt, azt kellett volna meghosszabbítani, ‚mindkét félre nézve szégyenteljes, hogy december 31-én lejárt a korábbi megállapodás és azóta egymásra mutogatnak”. 

Vitézy szerint egy ideális világban, felkészült és jót akaró szereplők együttműködése nyomán akár lehetne is olyan megoldás, hogy megmarad a Budapest-bérlet és valamilyen típusú vármegyebérlet érvényes lesz a fővárosban és ezáltal létrejön egy regionális tarifaközösség. Ugyanakkor szerinte „ehhez nagyon sok számolás, bevételfelosztási tárgyalás és komoly szakmai munka kell”. – Ha valaki azt gondolja, sajtótájékoztatókon egymásnak üzengetve erre a helyzetre lesz megoldás, az nem sokat ért a rendszer összetettségéből és a feladat nagyságából – vélte. 

Mint elmondta, „Budapest közlekedése ismét a két politikai oldal pártpolitikai játszmájának áldozata, a felek a megoldáskeresés és a higgadt szakmai munka helyett egymásnak üzengetnek. Ezt be kell fejezni. A mai sajtótájékoztató után sem tudok mást mondani, mint eddig: Karácsony Gergely és Lázár János üljenek tárgyalóasztalhoz és állapodjanak meg”. Hangsúlyozta azt is, ha a felek leülnek, ne felejtsenek emlékeztetőt készíteni, „ugyanis mindkét fél gyökeresen eltérően emlékszik, ki miatt szűnt meg a korábbi megállapodás és úgy tűnik, egyetlen bizonyító erejű írott dokumentum sem készült a korábbi tárgyalásokról”.

Hatvan százalékos drágulás jöhet

A volt államtitkár bírálta azt is, hogy megszűnnek az eddigi MÁV és Volán helyközi bérletek, helyettük csak vármegyebérlet lesz. – Akinek jobb és olcsóbb volt, eddig is váltott már a vármegyebérletre. De akinek a régi típusú kilométer-alapú bérletek jobban megérik, azoknak a ma bejelentett döntés brutális áremelést jelent – mondta. Példaként azt említette: az eddigi 5 km-es vasúti, Volánbusz vagy HÉV-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz a havi bérlet, ami 59%-os áremelés. – Kik vesznek ma 5 km-es bérletet? Jellemzően a nagyvárosokkal közvetlenül szomszédos agglomerációs településeken lakók, akik ilyen kis távon ingáznak. Budapest agglomerációján jól megérthető a változás, de az egész országra igaz ez a hatás: aki mondjuk eddig Budakesziről, Budaörsről, Nagykovácsiból, Solymárról, Pécelről és még sok más településről busszal vagy épp Dunaharasztiból, Budakalászról, Csömörről, Kistarcsáról ingázott hévvel Budapestre, az eddigi 5 km-es bérlete helyett az 59%-kal drágább vármegyebérletet veheti csak meg a fővároson kívüli szakaszra – mondta.

Úgy véli, az 5 km-es bérletek megszüntetése egy jelentős rejtett áremelés, mellyel nyilván a vármegyebérletek bevételkiesését próbálja most kompenzálni a közlekedési kormányzat. – Pont az agglomerációban, nem csak Budapest, hanem a többi nagyváros körül is, egy ilyen áremelés jelentősen rontja a közösségi közlekedés versenyképességét – épp ezért a nagyvárosok érdeke is, hogy ne történjen ekkora áremelés az ingázóknak. Arra kérem Lázár Jánost, gondolja ezt át és vonja vissza ezt az intézkedést, ne drágítsa 59%-kal a 10 km-nél rövidebb távon ingázók utazását – tette hozzá.

„Félmegoldás” a mostani reform

Vitézy Lázár egyéb bejelentéseit is véleményezte. Mint elmondta, abban bízott, hogy az országos tarifareform azt jelenti: végre lesznek egységes és egymáshoz csatlakozó busz- és vonatjegyek az országban. Sokat dolgoztak ezen korábban, a terv bevezetésre készen áll, „tudom, hogy kellettek hozzá informatikai fejlesztések, ezért se léptük meg tavaly, de mára elvileg minden feltétel adott kéne, hogy legyen”. – Nonszensz, hogy ha egy MÁV-Volán átszállásos utazást tervezek, kétféle jegyet kell vennem, két külön helyről. (...) Jó dolog a ma bejelentett 24 órás vármegye- és országos napijegy bevezetése, ezek jó termékek lesznek, a kedvezmények egyszerűsítése is időszerű volt, de a teljes országos jegystruktúra egységesítése jelenti csak az igazi és régóta szükséges tarifareformot, minden más csak félmegoldás – írta.