A magyar kormány szerint teljesen felesleges tovább folytatni Magyarországgal szemben a 7-es cikkely szerint eljárást, mert már minden érv elhangzott – jelentette ki Varga Judit igazságügyi miniszter Brüsszelben magyar újságírók előtt. Ezért azt javasolják, hogy zárják le minél hamarabb az eljárást és bocsássák szavazásra a kérdést.
Kedden az úgynevezett Általános Ügyek Tanácsában, a fontosabb, politikai jellegű témákat megvitató miniszteri fórumon volt téma a 7-es cikk szerinti eljárás Magyarországgal és Lengyelországgal kapcsolatban is. Nem mindenki ragaszkodik azonban a téma lezárásához, a vita során a belga, a finn, a francia, a svéd, a dán és a holland kormány, valamint az Európai Bizottság képviselője is határozottan bírált egyes magyar lépéseket a sajtó sokszínűségétől kezdve az igazságszolgáltatás függetlenségén át az akadémiai szabadságig. Végül az a döntés született a német elnökség részéről, hogy folytatni fogják a párbeszédet, vagyis újabb meghallgatást tartanak majd. Varga Judit szerint ez csak annak az országcsoportnak az érdeke, amelynek belpolitikai haszna van abból, ha kelet-európai államokat bírálhat.
Varga Judit azt is elmondta, hogy amennyiben a tagállamok nem zárják le az eljárást, akkor legközelebb felkészül abból, hogy az egyes államok esetében hol lehet tetten érni a kettős mérce alkalmazását „ebben a politikai boszorkányüldözésben”.
Az igazságügyi miniszter igyekezett tisztázni azt, hogy milyen esetben adja Magyarország a hozzájárulását az uniós újjáépítési alaphoz. Korábban olyan sajtóhírek láttak napvilágot, hogy a magyar kormány gyakorlatilag megzsarolta a többi tagállamot azzal, hogy a magyar parlament megtagadja az uniós hitelfelvételhez a hozzájárulását, ha a jogállamisági feltételrendszer szerepel a végleges szövegben. Varga szerint nem ez a pontos megfogalmazás.
– Senki nem fenyeget vétóval, volt egy politikai megállapodás, mi azt szeretnénk viszont látni, ez jelenti számunkra az elfogadható csomagot – jelentette ki. Ezzel arra utalt, hogy az állam- és kormányfők júliusi megállapodása szerint az EU egy olyan mechanizmust alkalmazhat, amely alkalmas az unió pénzügyi érdekeinek védelmére. Ehhez azonban előtte pontosan meg kell határozni, hogy mikor „sérül” az EU pénzügyi érdeke és ennek keretében nem lehet általános jogállamisági bírálatokat megfogalmazni.