Megszületett a döntés a Kínában gyártott elektromos autókra kivetett európai uniós büntetővámmal kapcsolatban, a jogszabály értelmében akár 45,3 százalékot is fizetniük kell a gyártóknak a korábban egységes 10 százalék helyett – írja a Reuters-re hivatkozva a Telex.
A döntést több hónapig tartó vizsgálat előzte meg, hogy kiderüljön, mely autógyártók jutottak tisztességtelen állami támogatáshoz Kínában. A világ legnagyobb újautó-piacán jelenlevő, helyi üzemmel rendelkező márkák attól függően fizetnek magasabb vagy alacsonyabb vámot a továbbiakban, hogy mennyire működtek együtt a szubvencióellenes vizsgálat során.
A döntés nagy vesztese a kínai állami kézben lévő SAIC és a hozzá tartozó MG lehet, amely a nyár óta tartó átmeneti időszak után továbbra is a legmagasabb, összesen 45,3 százalékos vámtétellel számolhat. Ezzel szemben a Tesla 7,8 százalék többletvámot fizet az Európai Unióban, a Kínában gyártott Model 3 Standard Range után, de mindez nem feltétlenül jelenik majd meg az autók vételárában, mert a kínai gyártók az európai piac meghódításán dolgoznak.
Az Európai Bizottság becslése szerint a kínai autómárkák európai piaci részesedése jelenleg 8 százalék, szemben a 2019-es egy százalékkal, de jövőre elérheti a 15 százalékot. A Kínában gyártott elektromos autók jellemzően 20 százalékkal olcsóbbak európai riválisaiknál.
Peking protekcionistának nevezte az új európai uniós vámot, amelynek bevezetése káros hatással lehet az EU és Kínai kapcsolataira, beleértve az autóipari ellátási láncokat is. Ellenlépésként az ázsiai ország saját vizsgálatot kezdeményezett az uniós pálinka-, tej- és sértéshúsból készült termékek bevitelére vonatkozóan.