Boeing-katasztrófák: a pilótákat okolja a gyártó
A Boeing 737 MAX bemutatkozó repülése a Farnborough International Airshow-n 2018-ban. (Fotó: Wikipédia, Steve Lynes)

Bár alig egy hónappal ezelőtt elismerte a Boeing vezetése, hogy szoftverhiba is közrejátszhatott az Ethiopian Airlines 737 MAX 8 típusú gépének márciusi katasztrófájában, és az eddigi vizsgálatok alapján a személyzet nem hibázott, az amerikai repülőgépgyár éves közgyűlésén mégis pilótahibát emlegetett Dennis Muilenburg elnök-vezérigazgató. A CNN összefoglalója szerint a Boeing első embere azt mondta, a 737 MAX tökéletesen lett megtervezve, a pilóták viszont nem egészen követték a számukra előírt procedúrát.

Szavai szerint gépeiken a biztonsági rendszerrel nem volt semmi gond, de azért a két legutóbbi tragikus ütközést követően igyekeznek még megbízhatóbbá tenni a járataikat. Dennis Muilenburg szerint a pilóták nem jártak el megfelelően, ez vezethetett az Ethiopian Airlines március 10-i, illetve a Lion Air 737 MAX tavaly októberi katasztrófájához, amelyek összesen 346 ember halálát okozták.

A biztonsági rendszerrel való esetleges gond azért merült fel mégis, mert mindkét gépen ugyanaz a lefulladásgátló szoftver, az MCAS működött. Muilenburg ezzel kapcsolatban azt mondta, a Boeing nem tudott semmilyen technikai résre bukkanni, a gépek pedig onnantól kezdve a pilóták kezében voltak, hogy felszálltak.

A bizalom visszaszerzéséért kell küzdenie a Boeingnek | Magyar Hang

A hatósági ellenőrzések lazítása is közrejátszhatott a Boeing 737 MAX-ok biztonsági rendszerének meghibásodásában, amely - az előzetes feltételezések alapján - ismét légi szerencsétlenséghez vezetett. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a géptípust világszerte a földre parancsolták mindaddig, amíg kivizsgálják az Ethiopian Airlines katasztrófáját.

Jóllehet, a két katasztrófa nem hagyott nyomot a Boeing első emberének önbizalmán, a piac már bünteti a világ legnagyobb repülőgépgyártóját. Jelentősen csökkent a 737 MAX-ok iránti kereslet, de a cég renoméját rontja az is, hogy a típus átvizsgálásáig a már eladott gépek sem szállhatnak fel. A helyzet csak a konkurens gyártónak, az Airbusnek jó, amelynek a B737 MAX-szal azonos kategóriába tartozó 320 Neo sorozatára egyre nagyobb igény mutatkozik. A Boeing részvényeinek értéke a márciusi szerencsétlenség óta 10 százalékot esett, míg az első negyedéves bevételek 21 százalékkal maradnak el a 2018 azonos időszakitól. (Összehasonlításképp az Airbus részvényárfolyama ez idő alatt 10 százalékot emelkedett.)