A szarvasbőr kabát kifordít a bőrödből

A szarvasbőr kabát kifordít a bőrödből

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Hogyan változtathatja meg egy kutya váratlan elvesztése teljesen az ember életét? De annyira, hogy az állatokkal való telekinézist kezdje tanulmányozni, s közben az őt amúgy rég elbocsátó munkahelyére se járjon be olyan szívesen? Pedig egészen megszokta az irodát, hiába, hogy odabenn folyamatosan zuhog az eső. Efféle abszurditások estek meg Quentin Dupieux 2012-es filmjében, a Gázosban, amit szemlélhettünk értetlenül vagy imádhattuk, de szó nélkül nem mentünk el mellette. Dupieux a kortárs francia mozi egyedi, szürreális hangvételű filmekben utazó képviselője, erről tanúskodnak még olyan munkái, mint a Rubber vagy a Wrong Cops.

Hozzánk viszont ritkán jut el bármi tőle, ezért még inkább örülhetünk, hogy a 10. Frankofón Filmnapokra érkezik tavalyi filmje, a Jean Dujardin és Adèle Haenel főszereplésével készült Szarvasbőr. Abszurd sztorinak most sem leszünk híján: a főhős Georges egy szép napon vesz magának egy szarvasbőr dzsekit, amikor viszont magára ölti, úgy érzi, mintha megszállná valami. Természetesen ezek után egyre elborultabb sztorikba keveredik, a történéseknek határt a józan ész szabhat a legkevésbé. A film egyébként tavaly a Cannes-i Filmfesztivállal párhuzamosan futó Rendezők Kéthete programban debütált.

De láthatjuk végre a csodagyerekként felbukkant kanadai francia rendező, Xavier Dolan új filmjét is. Mindössze húszéves volt, amikor Megöltem anyámat című rendezésével bemutatkozott, de a forgatóköny már több évvel korábban elkészült. Későbbi filmjeiben, így a Képzelt szerelmekben, a Tom a farmonban vagy az Anyuban szintén nehéz családi körülményekkel, a másság vállalásának problémájával, párbeszéd-képtelenséggel és leküzdhetetlennek tűnő introvertáltsággal találkozhattunk.

Első nagyobb sztárokkal készült filmje az Ez csak a világ vége volt, és bár a kritikusok egy része ezt nem osztotta, de igazán erős kamaradráma született. Az angol nyelvű debütálás a többek közt Natalie Portman-t és Kit Harrington-t felvonultató The Death and Life of John F. Donovan volt, de sajnos már nagyobb bukás, így kérdéses, mit várjunk a Matthias és Maxime-tól. Az egyik főszerepet a rendező újra magára vállalta, a történet is kellően emberközelinek tűnik, így meglehet, a régi Dolan-fanok azért szeretni fogják a produkciót.

A szerda esti nyitófilm Az igazság lesz az Urániában, Catherine Deneuve-vel a főszerepben. A legendás színésznő a Claire Darling utolsó húzása után egész hasonló szerepet vállalt, ezúttal is egy életével számot vető, erős női karaktert játszik. De talán nem tévedünk nagyot, ha az Őszi szonáta és onnan Ingrid Bergman szerepe is eszünkbe jut. Ezúttal a népszerű színésznő, Fabienne (Deneuve) az, akihez hazalátogat Amerikába szakadt lánya, így előtörnek a régi sérelmek.

Szintén eljut a Frankofón Filmnapokra az idén legjobb nemzetközi film kategóriában Oscarra jelölt Nyomorultak. Az utalás a Victor Hugo-regényre nem véletlen, de a Maliról származó rendező valójában nem regényadaptációt készített. Ladj Ly filmjében egy törvénytisztelő rendőr kerül Párizs problémás negyedbe, ott pedig döbbenten találja szemben magát az elszabadult viszonyokkal, kollégái erőszakos megoldásaival. Könnyen eszünkbe juthat Mathieu Kassovitz 95-ös filmje, A gyűlölet is, amiben szintén a káoszba forduló külvárosokat, céltalanul kallódó fiatalokat és egy egyre tempósabban süllyedő társadalmat figyelhettünk. Azóta is tudjuk, nem a zuhanás fog fájni, hanem a földet érés – na de észre fogjuk-e venni ezt a pillanatot, vagy már rég a porban fetrengünk?

Úszónadrág és danse macabre | Magyar Hang

A program erős alkotásai lesznek még Az ifjú Ahmed, Az apáca vagy épp az Egy ember meghalt, de érdemes figyelni Monia Chokri vígjátékára, A bátyám nőjére is. Újra vetítik Mészáros Márta filmjét, az Aurora Borealist, de Luis Bunueltől is az 1967-es A nap szépét, pontosabban annak három évvel ezelőtt restaurált változatát.

A frankofón kultúrájú országok filmtermése iránt érdeklődőknek február 26. és március 7. között érdemes bevetniük magukat az Urániába, az Art+-ba vagy a Francia Intézetbe. Budapest mellett tizennégy városban is megtartják a rendezvényt. A válogatásba idén 23 film került be Algériából, Belgiumból, Franciaországból, Kanadából, Kenyából, Marokkóból, Svájcból és Tunéziából. Tavaly a fesztiválra már több mint 13 ezer néző volt kíváncsi.