Zuhan a fogyasztás: visszafogott megélhetési válság kezd kibontakozni

Zuhan a fogyasztás: visszafogott megélhetési válság kezd kibontakozni

Zöldség- és gyümölcskínálat ártáblákkal a Nagycsarnok (hivatalos nevén Központi Vásárcsarnok), a főváros legnagyobb vásárcsarnokának egyik elárusító helyén (Fotó: MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán)

Nincs semmi új a nap alatt, az ipar és a kiskereskedelmi forgalom alakulása tökéletesen jellemzi a magyar gazdaság pillanatnyi helyzetét: zuhan a fogyasztás és a belső kereslet – értékelte röviden a csütörtökön közölt statisztikai adatokat a Magyar Hangnak Virovácz Péter, az ING Bank vezető gazdasági elemzője.

Megélhetési válság miatt csökken a fogyasztás

A friss adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom májusban – a munkanaphatást kiszűrve – 12,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbi adathoz képest, az előző hónap forgalmától pedig 0,8 százalékkal maradt el. Az ipar teljesítménye is siralmas, az ágazat továbbra sem tudott talpra állni, bár némi reményt ad, hogy áprilishoz képest májusban 1,6 százalékkal nőtt a teljesítménye, ugyanakkor még mindig nagyon messze van a tavalyitól. Az egy évvel ezelőtti szinthez képest – az adatokat megtisztítva a munkanaphatástól – 4,6 százalékos az elmaradás.

A kereskedelem adatait elemezve az elemző arra hívta fel a figyelmet, hogy egyedül az élelmiszerforgalom mutat minimális, 0,1 százalékos növekedést áprilishoz képest, az összes többi területen jelentős esést regisztrált a statisztikai hivatal. Kiemelte, teljesen szokatlan, hogy az üzemanyagfogyasztás a 6-7 százalékos árcsökkenés ellenére is mérséklődött. – Ez is beleillik a trendbe, amely szerint a lakosság jelentős része ott spórol, ahol csak tud. Keveset használja az autót, kevesebb bútort, műszaki cikket vásárol, de még a ruházatra is csak a legszükségesebb mértékben költ. Vagyis minden, nem létszükségleti cikk vásárlását drasztikusan csökkentették az emberek. Egyedül a számítástechnikai cikkek forgalma tudott nőni, amelyben viszont része lehet a ballagásra vásárolt informatikai eszközöknek, mobiltelefonoknak – tette hozzá Virovácz Péter.

Az elemző szerint az internetes vásárlások alakulása is egy visszafogott megélhetési válságra utal, hiszen a webes akciók sem tudják pénzköltésre ösztönözni az embereket: az elmúlt egy évben mindössze három hónapban nőtt az internetes vásárlásra fordított összeg, az elmúlt kilenc hónapban 1-5 százalékkal esett vissza az ágazat forgalma.

• Melyik ágazat húzhatja ki a recesszióból a magyar gazdaságot?
• Mire spekulálnak a forintbefektetők?
• Mikor fordulhat elő, hogy akár négyszáz forintos szintig is gyengül az euróárfolyam?

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!