Az egyik legcsodálatosabb filmes erőszakjelenet egy magyar származású alkotó, Pressburger Imre (Emeric Pressburger) nevéhez kötődik. Sajnálatos, hogy ennek ellenére igen kevesen ismerik ma mind a 120 éve, 1902. december 5-én született forgatókönyvíró-rendezőt, mind főművét. A negyvenkilences szélességi fokért Oscar-díjat kapott, a magyar televízió mégis több mint ötven évvel később vetítette le azt, akkor is kapott szinkront. Pedig a Michael Powell rendezte film nem kis dobás, ugyanis úgy tud az egyik legerőteljesebb (és közben legszórakoztatóbb) világháborús film lenni, hogy 1941-ben mutatták be. Azaz: bőven lehetett még az eseményeknek számos kimenetele. Ennek ellenére ezt a filmet bátran el lehetett volna készíteni a következő évtizedekben bármikor.
A történet szerint egy német tengeralattjáró megfeneklik az alaszkai partoknál, a csapatnyi náci pedig kénytelen a szárazföldön menekülni. Útjuk során aztán leckét kapnak a különféle habitusú helyi lakosoktól. Hiába nyugtatja például a Laurence Olivier által megformált francia kanadait, hogy a háború után felszabadítják őket, az kineveti, hogy már most is azok. Majd halála pillanatában még odaveti, hogy ha megnyerik a háborút, küldenek pár misszionáriust Németországba. Aztán ott vannak a békés kommunában élő hutteriták, akik hiába németek, mégsem reagálnak túl jól a karlengetésre. Vezetőjük ehelyett közli, hogy bár valóban németek, de egyáltalán nem a testvéreik. (Zseniális jelenet, ahogy a néhány náci vendég egy lendületes beszéd végén lendít, a teremnyi helyi viszont csak döbbenten néz.)
• Milyen volt egy II. világháborús film a negyvenes évek elején?
• Hogyan emlegették a háború utáni magyar sajtóban Pressburgert?
• Kik a neves rendező unokái?
Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!
ElőfizetekMár előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!