Sírás, káosz és a Lázárnak fontos „anyázás”: így omlott össze az ország vasútja

Sírás, káosz és a Lázárnak fontos „anyázás”: így omlott össze az ország vasútja

Vasutasok várják a jobb időket 2024. augusztus 26-án Rákos állomáson (Fotó: Magyar Hang/Tompos Ádám)

Daniel Garcia, akivel egy vonatpótló busz hátuljában zötyögtem végig az utat Kőbánya tarkára firkált rozsdabarna és betonszürke peremén, talán már megérkezett Egerbe. A spanyol fiatalember harmadmagával indult útnak, és tőlem kérdezte meg, hogyan kell írni azt, hogy „Rákos”. Mert neki csak annyit mondtak a Keleti pályaudvaron a készséges sárga mellényes vasúti alkalmazottak, hogy a pótlóbusz odamegy, és csak reméli, hogy az útba esik a hevesi megyeszékhely felé. Daniel Garcia egy vállrándítással felel arra a kérdésre, hogy elégedett-e a szolgáltatással. Úgy van a dologgal, hogy: „Legalább nem kell újabb jegyet venni, az is valami, nem igaz?”

Az a két lakatos is csak nevetgél, akit a valószínűtlenül üres Keleti pályaudvarról a Lóvásár utcánál ácsorgó busz mellé irányítottak: a kazahsztáni Tengizből indultak Miskolcra, és most már tudják, hogy négyezer kilométeres útjuknak az utolsó 180 kilométere lesz a legkalandosabb. – Most elmegyünk ezzel Rákosig, aztán onnan Hatvanig valamivel, ami jön. Aztán átszállunk valamire, nem tudjuk, mire. Ami jön. Káosz van, na – mondja egyikük, majd elnyomja cigarettáját, és felszáll a pótlóbuszra.

Rákosra megérkezve a Keleti ellentéte tárul elénk: jókora tömeg zúdult a parányi állomásra, ahol a MÁV sárga mellényesei próbálnak információval szolgálni az utasoknak. Például Király Ferencéknek is, akik Szolnokra tartanak.
– Húsz perce ment el a szolnoki, hogy mikor jön a következő, nem tudom, majd bemondják – „tájékoztat” a vasúti munkatárs.
– Mikor jön a vonatuk, tényleg nem tudni? – kérdem a Király házaspártól, majd a következő furcsa párbeszéd zajlik le köztünk:
– Nem tudjuk.
– Át kell majd szállniuk valahol, vagy közvetlen járat érkezik?
– Nem tudjuk.
– Mikor érnek vajon így haza?
– Nem tudjuk.
– Sietnének egyébként?
– Nem igazán, nyugdíjasok vagyunk – jegyzi meg Ferenc, ám ebben a pillanatban megpillantunk egy verejtékező vasúti munkatársat, amint a vágányok felé cammog Kinyújtott kezével egy vonatra mutat, és azt mondja: „A következő járat Szolnok felé.” Úgyhogy Királyék mégis sietősre fogják.

• Kinek „anyázása” fontos Lázár Jánosnak?
• Voltak-e előjelei az káosznak?
• Ügyfélbarát volt-e az összeomlás napján a vasút?

A teljes cikket elolvashatja Plusz előfizetésünkkel, vagy a Magyar Hang hetilap szeptember 5-ig kapható 2024/35. számában. Országjáró riportok, interjúk, elemzések, véleménycikkek, reklámmentes olvasás – ezeket kínálja a Magyar Hang Plusz!

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!

Sírás, káosz és a Lázárnak fontos „anyázás”: így omlott össze az ország vasútja

Sírás, káosz és a Lázárnak fontos „anyázás”: így omlott össze az ország vasútja

Vasutasok várják a jobb időket 2024. augusztus 26-án Rákos állomáson (Fotó: Magyar Hang/Tompos Ádám)

Daniel Garcia, akivel egy vonatpótló busz hátuljában zötyögtem végig az utat Kőbánya tarkára firkált rozsdabarna és betonszürke peremén, talán már megérkezett Egerbe. A spanyol fiatalember harmadmagával indult útnak, és tőlem kérdezte meg, hogyan kell írni azt, hogy „Rákos”. Mert neki csak annyit mondtak a Keleti pályaudvaron a készséges sárga mellényes vasúti alkalmazottak, hogy a pótlóbusz odamegy, és csak reméli, hogy az útba esik a hevesi megyeszékhely felé. Daniel Garcia egy vállrándítással felel arra a kérdésre, hogy elégedett-e a szolgáltatással. Úgy van a dologgal, hogy: „Legalább nem kell újabb jegyet venni, az is valami, nem igaz?”

Az a két lakatos is csak nevetgél, akit a valószínűtlenül üres Keleti pályaudvarról a Lóvásár utcánál ácsorgó busz mellé irányítottak: a kazahsztáni Tengizből indultak Miskolcra, és most már tudják, hogy négyezer kilométeres útjuknak az utolsó 180 kilométere lesz a legkalandosabb. – Most elmegyünk ezzel Rákosig, aztán onnan Hatvanig valamivel, ami jön. Aztán átszállunk valamire, nem tudjuk, mire. Ami jön. Káosz van, na – mondja egyikük, majd elnyomja cigarettáját, és felszáll a pótlóbuszra.

Rákosra megérkezve a Keleti ellentéte tárul elénk: jókora tömeg zúdult a parányi állomásra, ahol a MÁV sárga mellényesei próbálnak információval szolgálni az utasoknak. Például Király Ferencéknek is, akik Szolnokra tartanak.
– Húsz perce ment el a szolnoki, hogy mikor jön a következő, nem tudom, majd bemondják – „tájékoztat” a vasúti munkatárs.
– Mikor jön a vonatuk, tényleg nem tudni? – kérdem a Király házaspártól, majd a következő furcsa párbeszéd zajlik le köztünk:
– Nem tudjuk.
– Át kell majd szállniuk valahol, vagy közvetlen járat érkezik?
– Nem tudjuk.
– Mikor érnek vajon így haza?
– Nem tudjuk.
– Sietnének egyébként?
– Nem igazán, nyugdíjasok vagyunk – jegyzi meg Ferenc, ám ebben a pillanatban megpillantunk egy verejtékező vasúti munkatársat, amint a vágányok felé cammog Kinyújtott kezével egy vonatra mutat, és azt mondja: „A következő járat Szolnok felé.” Úgyhogy Királyék mégis sietősre fogják.

• Kinek „anyázása” fontos Lázár Jánosnak?
• Voltak-e előjelei az káosznak?
• Ügyfélbarát volt-e az összeomlás napján a vasút?

A teljes cikket elolvashatja Plusz előfizetésünkkel, vagy a Magyar Hang hetilap szeptember 5-ig kapható 2024/35. számában. Országjáró riportok, interjúk, elemzések, véleménycikkek, reklámmentes olvasás – ezeket kínálja a Magyar Hang Plusz!

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!