Majd' 900 milliót költhetett a kormány hirdetésekre a veszélyhelyzet alatt

Majd' 900 milliót költhetett a kormány hirdetésekre a veszélyhelyzet alatt

Országos lapok (Fotó: Malatinszky Dávid)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Összeszámoltuk: százmilliókat költhetett a kormány a koronavírus-járvány miatt kihirdetett veszélyhelyzet alatt csak az országos napilapokban különféle hirdetésekre. A kijárási korlátozás, a koronavírusos tájékoztatók és a gazdaságvédelmi akcióterv mellett a gyerekekre is gondoltak.

Ismét vettük a fáradtságot és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban három nap alatt átlapoztuk a három országos napilap – a Népszava, a Magyar Nemzet és a Magyar Hírlap – március és június között megjelent számait, hogy megtudjuk, a veszélyhelyzet alatt hány oldalnyi hirdetést helyezett el a kormány. Nem mellesleg arra is kíváncsiak voltunk, mennyit költhettek mindezekre. Listaáron számoltunk a médiumoknál, az eddigi nyilvánosságra került adatok alapján ugyanis a kormány nem szokott alkudni. 

A három lap hasábjain számos különböző hirdetéssel találkozhattunk. Nem meglepő módon a koronavírus-járvány a fókuszban volt: az időseket az első időkben arra kérték, hogy maradjanak otthon, hangsúlyozták a kézmosás fontosságát és a különféle védekezési formákat, majd uralta a lapokat a kijárási korlátozásról szóló figyelmeztetés. De emlékeztetettek hirdetésekben a rezsiutalványok felhasználásra is, sőt, olykor gyereknapi színezőkre, labirintusokra bukkanhatunk, vagy az igencsak pátoszos „A haza minden előtt” hirdetésekre. (A nemzeti konzultációt a kormány a veszélyhelyzet feloldása után egy nappal kezdte el reklámozni, így azokkal nem számoltunk.)

A több mint 100 teljes újságoldalon megjelent koronavírus-tájékoztatókra és felhívásokra – a nyilvánosság számára is elérhető árakkal számolva – körülbelül 240 millió forintot költhetett az állam, hogy mindenki biztosan megtudjon mindent, amit csak érdemes a koronavírusról. Számos alkalommal emlékeztették a magyar állampolgárokat a rezsiutalványok hamarosan lejáró felhasználási idejére is, ezt körülbelül harminc teljes oldalon keresztül tették, 75 millió forintért.

A legtöbbet mégis a gazdaságvédelmi akcióterv reklámozására szánták. Egyes lapszámokban háromszor is teljes oldalnyi felületen hirdették a magyar gazdaságot megmentő hatalmas tervet, nehogy valakinek elkerülje a figyelmét. Ez több mint 200 teljes újságoldalt foglalt el, megközelítőleg 460 millió forintért.

Imázsépítésre és a belföldi turizmus népszerűsítésére kicsit kevesebb, mint 55 millió forintot költhetett az állam. Bár többször előfordult, hogy egyes hirdetések látszólag teljesen ellentmondtak egymásnak. A Magyar Nemzet néven megjelenő kormánypárti napilapban például májusban több alkalommal előfordult, hogy a kormány egy lapszámon belül a kijárási korlátozással egy időben próbálta népszerűsíteni a belföldi turizmust.

Ezen felül körülbelül 13 millió forintért kívánhatott boldog húsvétot a magyar állam, és 30 alkalommal lepte meg a fiatalokat gyereknap alkalmából színezőkkel, megközelítőleg 30 millió forintért.

A vizsgált időszakban a Magyar Hírlapban 129, a Magyar Nemzetben 133, a Népszavában pedig 141 oldalnyi hirdetést találtunk. Az egy lapszámban található legtöbb állami hirdetést a Magyar Nemzet egyik május végi kiadásában találtuk. Ebben a számban több, mint öt teljes oldalon, közel 13 millió forintért hirdetett Magyarország kormánya.