A közelmúlt híresztelései alaptalanok, kitart a benzinárstop mellett a kormány – hangzott el a késő esti kormányinfón. Ugyanakkor húsz forinttal csökkentette az üzemanyag literenkénti jövedéki adóját a kormány, a 7,5 tonna feletti teherautók pedig csak piaci áron kapnak majd üzemanyagot. Mindent megtesznek a spekulációs alapú benzinturizmus visszaszorítására.
„Marad a benzinárstop és biztosított az üzemanyag-ellátás Magyarországon” címmel, szokatlan időpontban, este fél tízkor tartott sajtótájékoztatót Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgató.
A kormány kitart a benzinárstop mellett – e szavakkal indította a kormányinfót Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Szerinte az elmúlt napokban számtalan alaptalan híresztelés jelent meg arról, hogy a kormány nem tudja fenntartani a benzinárstopot és ellátási zavarok vannak. Arra is rámutatott, hogy Európa több országában több mint 200 forinttal drágább a benzinár mint nálunk.
Három intézkedés
A benzinturizmus letörése végett a kormány három intézkedést vezet be: a 7,5 tonna feletti és a külföldi rendszámú 3,5 tonna feletti teherautók csak a magas nyomású kutaknál és piaci áron tankolhatnak. Emellett húsz forinttal csökkentette az üzemanyag literenkénti jövedéki adóját a kormány. Végül péntek este 10 órától kedd este 10 óráig kamionstopot rendelt el, egyben utasította a rendőrséget, hogy rémhírterjesztés miatt indítson eljárást mindenki ellen, aki a benzinhiányról terjeszt hamis állításokat. Büntetni fogják azokat is, akik szabálytalanul szállítanak üzemanyagot.
Gulyás után Hernádi Zsolt, a Mol-vezérigazgatója arról beszélt, hogy van elegendő finomítói kapacitás, és biztosított a megfelelő ellátás. – Az utóbbi időben azonban drasztikusan megnőtt a töltőállomások forgalma - tette hozzá. Kamionok és autóbuszok is megjelentek a kisebb kutaknál, holott korábban a telephelyen tankoltak. Ez visszaélést jelent. Ugyancsak növelte a forgalmat, hogy a határmenti területeken sokan megjelentek a szomszédos országokból, hogy olcsó üzemanyaghoz jussanak. Volt arra is példa, hogy nejlonzacskóba tankoltak üzemanyagot.
Az elmúlt három napban a szokásos üzemanyag-igény háromszorosa jelentkezett a benzinkutaknál. Ezt nem tudta kezelni a Mol logisztikája – szögezte le. Szavai szerint az első feladat, hogy a 7,5 tonna feletti teherautókat tereljük vissza a telephelyeikre, ahol a nagykereskedők biztosítják az ellátást. A korlátozások alól kivételt képeznek a mezőgazdasági járművek, amelyek szabadon tankolhatnak a normál kutaknál, bármekkora is tömegük.
Nem a személyautókkal van a legnagyobb baj
Ezután Gulyás Gergely közölte, hogy csak három kérdést tehet fel a sajtó. Az első kérdést a köztévé tette fel: Mi idézhette elő a jelenlegi helyzetet? Mi várható azoktól, akik nagy mennyiséget vásároltak? Hernádi szerint a megvett üzemanyagon valószínűleg ülnek, vagy megpróbálják eladni. A hiányban az is közrejátszott, hogy általában az otthon parkoló autók 20-25 százalékos üzemanyaggal állnak, s ha ezek megjelennek a kutaknál, megsokszorozzák a forgalmat.
Origo: Számítanak-e arra, hogy stabilizálódik a helyzet, ha az EU-csúcson nem születik döntés az orosz gázstopról? – A magyar álláspont az, hogy az európai országoknak jobban fájhat a gázstop, mint az oroszoknak. Ezt képviseli a magyar miniszterelnök, holland és német kollégájával együtt – ezt már Gulyás Gergely válaszolta a kérdésre. Abban bízik tehát a kormány, hogy nem lesz energiapiaci szankció az oroszok ellen.
Ezután egy olyan kérdés következett, aminek semmi köze nem volt a kormányinfó témájához, ez pedig a tanársztrájk. Gulyás szerint a szülők igényeire is figyelni kell, és arra kérte a tanárokat, hogy fontolják meg a sztrájk elhalasztását.
Végül engedélyeztek még egy plusz kérdést, a Telex érdeklődött, hogy a magánszemély benzinturistákat miért nem különböztetik meg. Erre az volt a válasz, hogy nem nemzeti alapú a különbségtétel, hanem telephely alapú. Fontos, hogy egy személygépkocsinak kisebb a tankja, nem okoz akkora problémát. Hernádi Zsolt ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy ma minden kamionosnak Magyarországot javasolják tankolásra, és ez a nagy probléma, nem a magángépjárművek benzinturizmusa.
Ezúttal sem engedték be a Magyar Hang újságíróját a kormányinfóra. Munkatársunk az utcán érte utol a minisztert, és feltette a kérdést, hogy milyen intézkedéseket jelentenek be az üzemanyagellátással kapcsolatban, mire Gulyás azt felelte: Rádió, tévé! A miniszter ezzel arra utalt, hogy több más médium viszont bejutott az eseményre.
Lapunk ezeket a kérdésekkel készült a kormányinfóra:
- Milyen intézkedéseket terveznek az üzemanyagturizmus megfékezésére?
- Hogyan akarják megakadályozni, hogy más nagy- és kiskereskedők a Molnál vásárolt üzemanyagot külföldön adják el magyarországinál magasabb áron?
A rendkívüli kormányinfóra azt követően került sor, hogy a hónapok óta tartó benzinárstop miatt számos kis benzinkút zárt be, mert képtelenek finanszírozni a most már kiugróan magas beszerzési ár és a 480 forinton rögzített hatósági ár közötti különbözetet. Az elmúlt napokban odáig romlott a helyzet, hogy – miután a beszerzési árat is maximálta a kormány – az üzemanyag-nagykereskedők nem vagy csak korlátosan szállítanak üzemanyagot a kutakhoz. A forint folyamatos gyengülése és a növekvő infláció miatt ma már a benzin 640, a dízelolaj 717 forint lenne a hatósági korlát nélkül.
Az ellátási kérdések bizonytalanságot okoztak a lakosság körében, ami miatt benzinkutasok elmondása szerint felhalmozásba kezdtek. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a napokban több interjúban jelezte: nincs hiány üzemanyagból az országban, csak logisztikai gondok lehetnek. Mindeközben azonban a kutak egyre súlyosabb mennyiségi korlátozásokat vezetnek be.
Frissítés:
A Magyar Közlönyben már kihirdették a kormány döntését, amely csütörtök este 10 órától lépett életbe.