Elnézést kért az utazóktól Vitézy Dávid a MÁV szervezési körülményeskedései miatt
Vitézy Dávid (Fotó: Vitézy Dávid/Facebook)

Ha az ország egyik legforgalmasabb vasúti fővonalát órákra le kell zárni, az sosem lesz fájdalommentes, mindig lesz bizonytalanság, várakozás, bosszankodás. De egy ekkora rendszerben azonnal képesnek kell lennünk arra, hogy megszervezzük az utasok tájékoztatását, az autóbuszos pótlást és legalább a vonatok közlekedését azokon a szakaszokon, ahol nincs zavar. Ezek közül sajnos tegnap egyik sem sikerült. Ezúton is elnézést kérek mindenkitől, akit a tegnapi és a helyreállítás miatt még a mai napra is áthúzódó zavar következményei érintettek – írta szombati Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid.

A május végétől közlekedésért felelős államtitkárként dolgozó Vitézy elsősorban a tegnap esti székesfehérvári vonalon történt esetre utalt, amikor a viharos szél a vágányokra döntött egy fát, ami leszakította a felsővezetéket a Velencei-tónál. Mint írta, „nem szerencsés, hogy ilyen előfordul, de nem is kerülhető el teljesen”. Szerinte „a tegnapi nap is sajnos azt bizonyította: alapjaiban kell újjáépíteni a MÁV működési folyamatait az ilyen, fővonalakat érintő nagyobb zavarok esetére.”

Székesfehérvár és Gárdony között egy vágányon megindult a vonatközlekedés
Magyar Hang

Székesfehérvár és Gárdony között egy vágányon megindult a vonatközlekedés

Még péntek este fa dőlt a viharban a vasúti pályára és a felsővezeték is megrongálódott. A fennakadások várhatóan kora délutánig tartanak.

Az államtitkár arról is írt, elkezdték már a zavarkezelési folyamatok átvilágítását az új elnök-vezérigazgatóval, és mint írja, 2023-tól a Technológiai és Ipari Minisztérium létrehozza az országos közlekedésszervezőt, melynek egyik fő feladata lesz az utastájékoztatási és forgalmi folyamatok új alapokra helyezése országosan.

Vitézy egyébként azt is részletezte, egy ilyen esetben miknek kellene teljesülnie egy ilyen esetben:

• Menjen ki egy értesítő üzenet applikációban, sms-ben vagy emailen azoknak, akiknek jegyük van, kapjanak folyamatos tájékoztatást a vonaton vagy állomáson várakozók.
• Legyen a legfőbb csomópontokban legfeljebb egy órán belül olyan személyzet, aki kompetens és tud tájékoztatni.
• Induljon el a buszpótlás szervezése azonnal, bevonva a környező nagyvárosok buszflottáit is, legyen erre protokoll.
• Ahol lehet vonattal járni, ott tartsák fenn a vasúti közlekedést, ne bénuljanak meg teljes országrészek azért, mert a vonatok az akadály elhárítására várva feltorlódnak másutt.
• Legyen meg az az informatikai háttér és az információ, amellyel a kalauz, az állomási személyzet és minden utassal találkozó szereplő tudja, mi várható és mi a forgalmi helyzet.
• Képezzék ki a vasutas és buszos kollégákat célzottan az ilyen helyzetek kezelésére.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, a péntek esti vihart követően a Mávinform arról tájékoztatott, szombaton továbbra is késésekre, pótlóbuszokra, rövidebb útvonalon közlekedő járatokra, illetve vonatelmaradásokra kell számítani a Budapest–Székesfehérvár-vonalon közlekedő vonatok esetében.