Jávor Benedek: Az uniós vizsgálat aláássa a magyar kormány akkumulátoripari terveit

Jávor Benedek: Az uniós vizsgálat aláássa a magyar kormány akkumulátoripari terveit

Jávor Benedek Forrás: FB/Jávor Benedek oldala

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Párbeszéd-Zöldek szerint a kínai elektromosautó-gyártóknak az Európai Bizottság által indított vizsgálata aláássa a magyar kormány akkumulátoripari terveit.

Jávor Benedek, az ellenzéki párt európai parlamenti listavezetője vasárnapi online sajtótájékoztatóján kiemelte, hogy a vizsgálat kiterjed a kínai gyártók beszállítóira. Kifogásolta, hogy Magyarországon úgy telepszenek meg ezek a gyárak, hogy semmiféle feltétel nem adott a működésükhöz. Nem biztosítható a magas energiaigényük, elképesztő vízigényüket sem tudják kielégíteni, továbbá elegendő munkaerő sincs a működtetésükhöz. 

A magyar akkumulátorstratégia lényege az, hogy megpróbálja „lenyeletni” a kínai függést az EU-val, arra hivatkozva, hogy olyan termék előállítására kerül sor, amely kiemelkedően fontos az unió számára – hangsúlyozta Jávor Benedek, aki szerint azonban a vizsgálat alapvetően keresztbe tehet a kormány elképzeléseinek, hiszen az unió jogszerűtlennek nyilváníthatja az ezeknek a gyáraknak nyújtott kínai állami támogatásokat. – A magyar kormánynak még a magyar adófizetők pénzéből nyújtott támogatásokkal is el kell számolnia – jegyezte meg.

Mint megírtuk, a héten Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette, hogy szubvencióellenes (vagyis az állami támogatást érintő) vizsgálatot indít a kínai elektromos járműgyártók ellen. A döntés Franciaország nyomására született, amely arra ösztönzi az Európai Uniót, hogy fellépjen a kínai elektromos autók európai piacra való beáramlása ellen. A lépés súlyos kockázatot jelenthet a magyar gazdaság számára is, hiszen a kormány az e-autók ellátására építve sorra jelenti be az akkumulátoripari beruházásokat, amelyeket ráadásul bőséges állami pénzekkel, támogatásokkal is segít. Vannak olyan kínai szereplők Magyarországon – például a CATL és a szintén Debrecenben bővítő Semcorp –, amelyek hazájukban is jelentős támogatásokhoz jutottak.