Lesújthat az EU a magyarországi akkugyártókra

Lesújthat az EU a magyarországi akkugyártókra

Tüntetők tiltakoznak Debrecen bevárosában a cívis város mellé telepítendő CATL akkumulátorgyár ellen 2023. március 4-én (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette, hogy szubvencióellenes (vagyis az állami támogatást érintő) vizsgálatot indít a kínai elektromos járműgyártók ellen. A döntés Franciaország nyomására született, amely arra ösztönzi az Európai Uniót, hogy fellépjen a kínai elektromos autók európai piacra való beáramlása ellen. Brüsszeli pletykák szerint ez az ára annak, hogy Emmanuel Macron támogassa von der Leyen újraválasztását a Bizottság élén – írta a portfolio.hu uniós forrásokra hivatkozva.

Ugyanakkor nem Franciaország az egyetlen, amely lépéseket követel. Németországban is egyre erősebb a nyomás a német gyártókon, hogy ejtsék kínai partnereiket, a kormány pedig agresszívan védje meg az uniós piacot a kínai termékektől.

A bejelentés üzenet Kínának és az EU-n belüli gazdasági partnereinek, szövetségeseinek arról, hogy az európai unió már nem hagyja tovább saját gazdasági érdekeinek megsértését, belföldi gyártóinak veszélyeztetését az államszövetség belső piacán. Míg ugyanis az európai autógyártók szinte semmilyen állami támogatáshoz nem juthatnak a szigorú uniós szabályok miatt, addig a kínai szereplők kutatás-fejlesztésre, gyárbővítésre is szinte korlátlan pénzcsapokhoz férnek hozzá, de Peking gyakran hatalmas központi megrendelésekkel javítja a financiális helyzetüket.

A lépés súlyos kockázatot jelenthet a magyar gazdaság számára is, hiszen a kormány az e-autók ellátására építve sorra jelenti be az akkumulátoripari beruházásokat, amelyeket ráadásul bőséges állami pénzekkel, támogatásokkal is segít. Vannak olyan kínai szereplők Magyarországon – például a CATL és a szintén Debrecenben bővítő Semcorp –, amelyek hazájukban is jelentős támogatásokhoz jutottak.