Legalább 600 munkavállalótól vált meg vasárnap az iváncsai akkumulátorgyár, miután lecsökkent az elektromos autók iránti globális kereslet. A Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint állami beavatkozásra van szükség az elektromos autók piacán, Várkonyi Gábor autóipari szakértő szerint viszont arra, hogy a kínálat jobban alkalmazkodjon a kereslethez, ami plug-in hibrid autók és a kicsi, könnyen karban tartható villanyautók gyártását jelentené.
A kereslet visszaesése miatt kellett elküldeni munkásokat az iváncsai akkumulátorgyárból – adta hírül vasárnap az RTL Híradó. A cég 609 kölcsönzött munkavállaló szerződését szüntette meg, ám a Vegyipari Dolgozók Szakszervezete szerint több mint ezer embert érint a döntés, ami az alkalmazottak 70 százalékát is elérheti. A cég azzal indokolta az elbocsátásokat, hogy az elektromos járművek iránti globális kereslet lassul, ami az akkumulátorgyártás csökkenéséhez vezet. Paczolay Máté külügyi szóvivő szintén hétfőn azt közölte, hogy egyetlen magyar munkavállalót sem érintenek a gyárat üzemeltető koreai cég, az SK Innovation elbocsátásai. A döntésnek azonban a vendégmunkások sem örültek. – A vendégmunkások, megköszönve a bejelentést, fekáliával kenték össze az összes mosdót – érzékeltette az elbocsátások utáni indulatokat a Magyar Hangnak a szakszervezet elnöke, Székely Tamás.
Magyarországon jelenleg Iváncsán és a gödi Samsung gyárban állítanak elő akkumulátort, utóbbi vállalatnál a szakszervezet tudomása szerint nem terveznek elbocsátásokat. – Az elektromos autók iránti kereslet megtorpant, de a nem elektromos autók esetében is piaci visszaesés tapasztalható. Amennyire az autóipari beszállítók helyzetére rálátunk, ez komoly probléma lehet a jövőben – mondta Székely, aki szerint „egyelőre teljes a bizonytalanság” a piaci kilátásokkal kapcsolatban. Elmondása szerint nem lát más megoldást, mint az állami támogatást, ami valószínűleg lendítene az elektromos autók piacán.
Korábban a Telex és az autóMAGAZIN jelentetett meg részletes elemzést arról, hogy miért torpant meg az elektromos autók piaca, és az egyik okként éppen azt nevezték meg, hogy több országban is kifutottak az elektromos autók vásárlására kiírt állami támogatási programok. És ők írtak arról is, hogy a Ford visszafogja akkumulátorrendeléseit a csökkenő kereslet miatt. Várkonyi Gábor autópiaci szakértő szerint az elektromos autók kereskedelme elérte a határait, ezért ahelyett, hogy az „európai uniós tervgazdaság” határozná meg az autógyártók kínálatát, a piaci igényekhez kellene igazítani a termelést.
Ismert, hogy a tavaly az Európai Parlament által is megszavazott megállapodás szerint 2035-től csak elektromos autókat lehet majd eladni az Európai Unióban. A magyar kormány erre készülve döntött az akkumulátoriparba fektetés mellett, számos gyárat betelepítve az országba. Többen jelenleg is megkérdőjelezik, lehetséges lesz-e valóban 2035-től az átállás, vagy ezt menet közben halasztani fogják.
– Középtávon elértük az üvegplafont a villanyautó-kereskedelem szempontjából, mert a technológia nem alkalmas arra, hogy teljesen kiváltsa a belső égésű technológiát. Olyan szempontok, mint az infrastruktúra hiánya, sokak számára egyszerűen nem teszik lehetővé azt, hogy kompromisszummentesen váltsanak elektromos autóra – mondta a Magyar Hangnak a szakértő.
Ez azonban nem jelenti azt szerinte, hogy ne kellene az elektromobilitásba fektetni, és hogy Magyarország „rossz lóra tett” volna az ehhez kapcsolódó beruházásokkal. Azt azonban szerinte be kellene látni, hogy a tisztán elektromos autóipar támogatása nem oldja meg a fennálló problémákat. Az elektromobilitáshoz kapcsolódó beruházásoknak szerinte úgy kellene jelen lenniük Magyarországon, hogy közben a belsőégésű technológiához kapcsolódó iparág sem épül le. Várkonyi Gábor úgy véli: a plug-in hibridek (vagyis a benzinnel és akkumulátorral is működő járművek, amelyek elektromos hálózatból tölthetők) szerepe jelentősen nőhet a jövőben. Szerinte ezek a járművek alkalmasak lennének a környezeti szempontok érvényesítésére is, mivel a lényeg nem az elektromos autók száma, hanem az elektromos hajtással megtett kilométerek száma lenne. Ez pedig szerinte minél több ember számára elérhető, akár 150-200 kilométeres napi ingázásra is alkalmas hibridekkel, a városi közlekedésben pedig kicsi, könnyű és könnyen karbantartható villanyautókkal lenne elérhető.