Irgalmatlan milliárdokba kerül, az adófizetők pénzéből finanszírozzák, de épp az átlag adófizető nem élvezheti a gyümölcsét, mi az? – Hát úgy minden, amit a NER-nek köszönhetünk – vághatná rá az a néhány elégedetlenkedő kapásból, aki maradt még az országban, pedig: a kormánynak hála, üde színfoltként megérkezett a Tiszára a legújabb őrület, a nyaralóhajózás. – És mégis mikor? Hát persze hogy ősszel – csattogtatja protézisét a maroknyi ellenzéki, bár ebben igazuk van.
Vajon az egyszeri polgár kimegy a lassan minden falu szélére felhúzott stadionba? Nem megy ki. Felhág a negyven centiméter magas kilátóra Bodrogkeresztúron? Nem hág föl. Lesiklik a lejtő nélküli bobpályán, az Alföldön? Nem siklik. Felteker a biciklis kilátóra Tiszafüreden? Nem, mert oda csak gyalog lehet felmenni.
De mindez hagyján, most végre olyat kapott ajándékul, ami nem csak értelmetlen, de még pénze sincs rá az embernek. Ez a már említett nyaralóhajó, ami tulajdonképpen van, de nincsen, viszont legalább nagyon drágán lehet igénybe venni.
A helyzetet semmi nem foglalja össze jobban, mint a Carpe Diem nevű együttes Álomhajó című dala, ami már a kilencvenes években felrajzolta a magyar luxushajózás 2019-es jelenét: „Ne érdekeljen, ha esik a hó, mert nyaralni visz az álomhajó”.
Mit csinál az egyszeri horgász ősszel? Partra vontatja és elteszi tavaszig a csónakját. Mit csinál a NER ősszel? Vízre bocsát 1,5 milliárd forint értékben zsírúj nyaralóhajókat a Tiszán, hogy azután gyorsan partra vontassa, és megfelelő tárolási hely híján leponyvázva tartsa tavaszig. Ja, hogy néhány hét, és önkormányzati választás? Már megint csak az ellenzéki vicsorgás.
Elszabotálják Orbán Viktor tokaji álmát? | Magyar HangNem csak az alapötlet, a luxi hajókázás a Tiszán, Bodrogon, de hozzá méltóan szofisztikált a meghívó is, elsőre nem is érti jól a vízibiciklin nevelődött hekkmagyar. Mert azt mondja a meghívó: „Az eseményen bemutatjuk a Tisza-tó legújabb kikötőjét, a Köre Kikötőt, amelyben hamarosan helyet kap a nyaralóhajók báziskikötője is.” Állok a 245 millió forintból felújított kikötő partján, és mellbe vág ez a „hamarosan”, mert a báziskikötő még csak egy megkezdett, a nádas felé mutató murvás út, meg egy molinó, semmi több. Hááát… őőő… izé… – jegyzem fel noteszomba.
A Tisza-tavi nyaralóhajózás beindításának feltételeit megteremtő fejlesztéssorozat költségvetése egyébként meghaladja a 4,5 milliárd forintot, amit teljes egészében hazai költségvetési forrásból finanszíroz a kormány. Sorosnak és Brüsszelnek tehát nincsen köze ehhez a fejlesztéshez, melynek részeként egyelőre tíz hajó áll rendelkezésre a tél érkezte, de mindenképpen a nyaralási szezon vége előtt.
A meteorológusok napfényes időt jeleztek, mégis borús az ég, mindeközben a kikötő- és hajóátadó szónoka, Révész Máriusz egy órát késik. Nem az az időjárás, nem az a kikötő, nem az az időpont, mi jöhet még?
Maratoni utazás a Kamilla IC-n a szegénységbe | Magyar HangA Carpe Diem énekesnőjéről, Funnah Fannyról idővel kiderült, hogy nem ő énekelt, csak tátogott. Révész Máriuszról, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért, újabban az aktív Magyarországért felelős kormánybiztosról is hasonlók mondhatók el. Az ő bajusza alól Orbán Viktor szavait halljuk, hiszen a „Magyarországi nyaralóhajózás alapjainak és hátterének megteremtésével kapcsolatos program” elindításáról szóló 2017-es kormányrendeletet a miniszterelnök saját kezűleg jegyezte.
Itt állunk, újságírók a kiskörei kikötőben, és egy emberként mondhatjuk el: a luxushajók minden luxust hoznak, amit apánk új Ladája a Kádár-korszakban: érezni rajtuk a ragasztó, meg a bőr szagát (jó-jó, ez a Lada esetében műbőr volt), meg hát szépek is a maguk módján. Azt, hogy egy alkalmasint 11,2 méter hosszú jachttal milyen lehet érdemben hajózni, egy ránézésre benzinesre átalakított mosógépmotorral közlekedő nyugdíjas pontyvadászól tudom meg: „Szar. Mer’ ezek nagyok ám!” – mutat a kikötőben álló négy hajóra. Részben van igaza, mert ezeken az ő csónakjával ellentétben „slide power” kar is van, ha ezt meghúzzuk, akkor a bárka oldalirányban fordul el, olyan ez, mint a parkolási asszisztens a menőbb kocsikban.
Felcsút, én így szeretlek - Kátyúlesőben a haza leendő új fővárosában | Magyar HangMásfelől meg nincsen igaza, hiszen tudjuk jól, kisemberek milliói szeretnének hajókázni Magyarországon. Ezen nyilván segít valamelyest, hogy elvégeznek egy kétórás tanfolyamot. De hogy mi lesz ebből? A hajók gyártója szerint semmi baj, harminc év alatt egy halálos balesetük volt.
A lakóhajózás magyarországi meghonosításában tanácsadóként közreműködő Mérföld Yachting Kft. ügyvezetője, Marosi Miléna korábban azt nyilatkozta: a hajózás ma elsősorban a felső-közép társadalmi rétegek szórakozása Magyarországon, és valószínűleg „a nyaralóhajózás sem egy Auchan-pénztáros hobbija lesz”.
Ennyit ér a magyar miniszterelnök | Magyar HangNincsen igaza, a hivatalos honlap, a Nyaralóhajózás.hu szerint egy „nyolcfős hajó bérlése egy napra szezontól függően 12–18 ezer forint/fő.” Vagyis 144 ezer forint. A honlap ennél bővebb információt nem tartalmaz, de nem létezik, hogy ez egy áruházi pénztárosnak gondot okozzon!
A hajókat forgalmazó cég bevette Magyarországot is a katalógusába, ebben azonban a 2020-as idényre egy maximum 10 fő szállítására alkalmas egység bérleti díja a július– augusztusi főszezonban egy hétre 3978 euró, vagyis 1,3 millió forint. A kaució úgy 2000 euró, tehát egy baráti kör kétmillió forint birtokában már mehet is felfedezni a Tisza-tavat. Igaz, kikötők még nincsenek, és csak a Tisza bizonyos szakaszai bejárhatók, valamint ez csak az alapköltség, amire rájön az üzemanyag, meg az egyebek, de jó buli lesz ez, az tuti. Csak nem nekünk.
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/38. számában jelent meg, 2019. szeptember 20-án.
Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2019/38. számban? Itt megnézheti!