Nem tüntetnek a taxisok a megnyirbált kata miatt, de nem is járnak jól vele

Nem tüntetnek a taxisok a megnyirbált kata miatt, de nem is járnak jól vele

Képünk csak illusztráció. Taxik (Fotó: Lexi Anderson / Unsplash)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem mi kértünk segítséget a kormánytól, és a kata tervezett módosítása sem nekünk kedvezne – mondta a Magyar Hangnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.  Metál ezt azzal magyarázta, hogy a katázó taxisok továbbra is csak 12 millió forintig adózhatnak kedvezményesen, a fölött ők is beleesnek a 27 százalékos áfakörbe. Vagyis, hiába emelték meg idén májusban a taxis tarifákat, ha valaki így többet keresne 12 millió forintnál, azzal sem jut majd előre az áfakötelezettség miatt. Épp ezért, a taxis érdekképviselet az áfahatárt is emelné, legalább 15 millió forintig.

Metál Zoltán lapunk kérdésére azt mondta, szövetségük nem vesz részt a kataszigorítás miatt kirobbanó tüntetésekben, útlezárásokban. Ezt azzal indokolta, hogy a törvénymódosítás csak látszólag nekik kedvező szövegrészlete miatt a médiában már kaptak hideget-meleget, pedig ez biztosan nem az ő érdekeiket szolgálta.

„Higgadt párbeszédre lenne szükség”

A felvetésre – hogy a taxisok külön említése a dokumentumban talán pont a vállalkozói csoportok szembeállítására, viszálykeltésre volt jó – az OTSZ elnöke nem tudott állást foglalni. 

Mint mondta, szervezetüket is váratlanul érte a bejelentés, jelenleg is elemzik a törvénymódosító javaslatot. „Nálunk nagyobb iparostestületek is kifejtették véleményüket az ügyben, köztük a Budapesti Ipakamara és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is. Mindenki mindenkit nem képviselhet, demonstrációk helyett higgadt párbeszédre lenne szükség” – mondta Metál, amikor arról kérdeztük, miért nem vállalnak szolidaritást a taxisok az utcán tiltakozó katás vállalkozókkal.

Magukat azért képviselik

A taxisok ugyanakkor nem a higgadtságukról híresek, amikor a saját érdekeik sérültnek: keményen és egyértelműen szokták jelezni, ha egy kormányzati intézkedés nem tetszik nekik.

A legemlékezetesebb demonstrációjuk 22 éve történt: az akkor váratlanul megemelt üzemanyag miatt a taxisok 1990. október 25. és 28. között négynapos blokádot szerveztek, előbb a főváros, majd az egész ország közlekedését megbénítva. Ez volt a rendszerváltás utáni első nagy országos tiltakozás, ami az Antall-kormányt is meghátrálásra, a benzinár mérséklésére kényszerítve. 2011-ben és 2012-ben is több száz taxis vonult fel a Hősök terén, tiltakozva fővárosi taxisrendelet ellen.

2016-ban pedig a konkurens, árait adóelkerüléssel olcsósító Uber miatt tüntettek hónapokon át, addig, míg a kormányt is a maguk oldalára fordították az ügyben, és ki nem szorították az országból az amerikai fuvarozó vetélytársat.

Egy nap alatt kivégezték a katát

Mint lapunk több cikkben beszámolt róla, a kormány hétfőn egy mindenki számára váratlan módosító javaslatot nyújtott be a kata adónem szigorításáról, ezzel lényegében kiherélve a több mint 400 ezer vállalkozónak megoldást jelentő konstrukciót. A változás lényege, hogy bár a kata felső értékhatára évi 18 millió forintra emelkedik, szeptembertől csak az vehet részt az adózási formában, aki magánszemélynek ad számlát - cégeknek, Bt-knek már nem lehet így számlázni többé.  Ezzel legalább 300 ezer kisadózót zártak ki, értelmetlenné téve a kedvező konstrukciót. 

A módosítás ellen élesen kikelt a parlamenti ellenzék, Budapesten pedig hidakat foglaltak el a tiltakozó civilek. Ez azonban nem hatotta meg a kormányt, a fideszes kétharmad néhány órás vita után megszavazta a javaslatot.