Így küzdenek a gyorshajtók, a száguldozók és a „versenyzők” ellen Budán

Így küzdenek a gyorshajtók, a száguldozók és a „versenyzők” ellen Budán

A doboz mindent lát: elejét vennék a versenyzésnek (Forrás: Őrsi Gergely/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Néhány óra alatt hárommilliós bírság jött össze az Árpád hídon. Ez volt a Vezess.hu szerzőjének tapasztalata, amikor július elején elkísérte a rendőröket egy éjszakai járőrszolgálatra. Pedig az eleinte még úgy érezte, kifejezetten csendes az este, és akik gyanúsak lennének, azok sem csinálnak semmi rendkívülit. Értve ez alatt a soroksári bevásárlóközpont parkolójában összegyűlőket, akik máskor előszeretettel driftelnek, gyorsulnak a helyszínen. Az Árpád hídon telepített sebességmérő később viszont mutatta, hogy arrafelé igenis akad probléma. Bár a sebességhatár 70 kilométer per óra, volt olyan, aki 167-tel száguldozott. Három óra alatt 81 gyorshajtó jött össze, egy 150 körül hajtó teslás pedig még meg is úszta, mert a megállóba éppen beálló busz kitakarta a kritikus pillanatban.

Nem véletlen, hogy épp itt történt az a tragikus eset, amelyről az egész ország beszélt néhány héttel ezelőtt. Július 1-jén egy Mercedes sofőrje kezdett másokkal spontán versenybe, majd vesztette el uralmát a jármű felett, és gázolt halálra egy 26 éves kerékpárost. Az autó átszakította a híd szalagkorlátját, és elütötte a szabályosan közlekedő biciklist. Az eset nyomán felmerült, szigorításokra lenne szükség, hogy a jövőben kisebb eséllyel történhessen hasonló. Lázár János miniszter arról beszélt, szükségesnek tartja a KRESZ újragondolását, valamint a B kategóriás jogosítvány megszerzéséhez szükséges feltételrendszer átalakítását.

Korábbi cikkünkben már megírtuk, hogy az önkormányzatok telepíthetnek fekvőrendőröket, esetleg állhatják a traffipaxok beszerzésének költségét is. Abban viszont nem minden polgármester biztos, hogy az önkormányzatoknak kellene átvállalniuk az állami feladatokat – jelen esetben a rendőrség dolgát. Mindenesetre megkérdeztük a II. és III. kerületet is, hogyan látják a kérdést, illetve tervezik-e új eszközök bevezetését.

– Az utóbbi időkben bekövetkezett balesetek, illetve a lakossági bejelentések is alátámasztják a sokszor életveszélyes gyorsulási versenyek terjedését – tájékoztatta lapunkat az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. ügyvezetője, Czékó Gábor. Ezek Óbudán belül elsősorban a Szentendrei út egyes szakaszait érintik. A kerület vezetése elvi döntést hozott arról, hogy az érintett útszakaszok mellé traffiboxokat telepít, a rendőrséggel együttműködve. Olyan fémkalitkáról beszélünk, amelybe egy mozdulattal be lehet pattintani a sebességmérő készüléket, így az telepített traffipaxként üzemel. Nem kell hozzá sem állvány, sem autó. Czékó elmondása szerint a traffiboxokból az eddigieknél lényegesen több helyszínen biztosítják a sebességmérést, így csökkenthetőnek tartják a gyorshajtásból fakadó baleseti kockázatokat. Az önkormányzat saját erőből biztosítja a pénzt az eszközökre. A telepítések előkészítését már megkezdték, a Szentendrei úton, illetve további forgalmas, gyorshajtással fokozottan érintett szakaszokon.

A II. kerület elindította a Boglárka közlekedésbiztonsági és baleset-megelőzési programot – értesültünk Gyülvészi Andrástól, az önkormányzat közösségi kapcsolatokért felelős igazgatójától. A program egy tragikus baleset áldozatáról kapta a nevét: „Boglárkát, szomszédunkat 23 évesen vesztették el ismerősei, barátai, családja, őt gázolták halálra a Harminckettesek terénél lévő villamosmegállóban. Családja hozzájárulásával nevezte el a kerület a programot Boglárka után, illetve emlékpadot adtunk át a Fillér-Pengő pihenőparkban.” A program részeként hét új traffipaxot szerelnek fel a kerületben – ebből kettő már működik, az egyik a Nagykovácsi, a mások a Máriaremetei úton.

A tervek szerint szeptembertől mind a hét sebességmérő pont üzemel majd: az Árpád fejedelem útján, a Hidegkúti úton, a Kapy úton, a Törökvész úton és a Zöldlomb utcában. Ezeken felül három további sebességmérő helyszínt is üzembe állítanának még idén. Őrsi Gergely polgármester július 25-én már arról számolt be Facebook-oldalán: az új sebességmérő helyszíneken nagyot csökkent a száguldozók száma. A kerületi rendőrség tájékoztatása szerint az adott időszakban a Nagykovácsi úton 1937 mérésből hárman lépték át a sebességhatárt. A leggyorsabb autó is csak 60 kilométer per órával haladt. A Máriaremetei úton pedig 3089 mérésből nyolcan voltak gyorsabbak, a legnagyobb mért sebesség itt 70 kilométer per óra volt. A szerkezetek kihelyezése előtt végeztek előzetes méréseket a Budapest Közút segítségével, akkor még a járművek közel 15 százaléka hajtott túl gyorsan mindkét helyszínen. A Máriaremetei úton akadt olyan, aki 156 kilométer per órás sebességgel haladt.

Gyülvészi tájékoztatása szerint a sebességmérés mellett szolgálatba állítanak egy autót, amely a legkirívóbb szabálytalanságok visszaszorítását segítené. Ezt a kerület csak „pofátlanító” autónak nevezi. A program részeként pedig rendszeresen ingyenesen elérhetővé teszik a BRFK közlekedésbiztonsági szimulátorait az érdeklődők számára. Dolgoznak azon is, hogy a jogosítvány előtt állók önkéntes alapon megtekinthessenek egy baleset-megelőzésről szóló dokumentumfilmet, valamint részt vehessenek plusz elsősegélynyújtó tanfolyamon. Az önkormányzat a B kategóriás jogosítvány megszerzéséhez a tervek szerint 25 ezer forinttal járul majd hozzá. A játszótereken lévő KRESZ-pályáknál pedig KRESZ- és kerékpározás-ismereti napokat tartanának majd.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2023/33. számában, a Budai Hang mellékletben jelent meg, augusztus 18-án.