Kétmillió autót hív vissza a Tesla a sokasodó balesetek miatt

Kétmillió autót hív vissza a Tesla a sokasodó balesetek miatt

Helyszínelnek a Houston mellett fának csapódott önvezető Tesla gépjármű roncsa mellett (Fotó: YouTube)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az önvezető elektromos autók piacán domináns Tesla kétmillió járművet hív vissza, hogy frissítsék bennük a robotpilóta szoftverét, pontosabban annak azon elemét, amelynek feladata, hogy a „sofőr” koncentrációját akkor is fenntartsa, amikor az autó önmagát vezeti. Ez már a negyedik Tesla-visszahívás két éven belül.

A visszahívás egyelőre csak az Egyesült Államokban értékesített modelleket érinti, azokból viszont szinte mindegyiket, így a legnépszerűbb Model Y SUV-t is. Az autók mechanikusan nem hibásak, de az őket irányító fedélzeti komputer az amerikai közlekedési hatóság szerint nem küld eléggé egyértelmű és figyelemfelhívó jelzéseket a sorfőrnek (bár pontosabb úgy fogalmaznunk, hogy „a kormány mögött ülő utasnak”) a vezetés közben fellépő veszélyhelyzetekről, illetve a figyelmet és esetleges beavatkozást igénylő szituációkról.

Ezért a visszarendelt autókon elvégzendő szoftverfrissítés eredményeként látványosabb és nehezebben szem elől téveszthető biztonsági figyelmeztetéseket és ellenőrző kérdéseket fog az autó küldeni a felhasználónak. Az autópálya-biztonságért felelős hatóság szerint „megnövekszik a karambol esélye, amikor a kormányzó automatika vezet, de az emberi sofőr nem irányítja a járművet mindvégig felelősségteljesen".

A hatóság vizsgálata több mint két évig tartott, hiszen 2021 augusztusában kezdtek 11 olyan balesetet vizsgálni, amelyben egy robotpilóta (a rendszer hivatalos elnevezése: Autosteer, vagyis automata kormányzás) által vezetett Tesla is szerepet játszott. A hatóság tárgyalást kezdeményezett a Teslával, aminek eredményeképpen az autógyár vállalta, hogy önként visszahívja a járműveit, hogy elvégezze rajtuk a hatóság által szükségesnek tartott szoftvermódosításokat.

A visszahívásokhoz nem feltétlenül kell a kocsit bevinni a szervízbe, hiszen a szovtverfrissítés bizonyos esetekben távolról is elvégezhető, és minden tulajdonos számára ingyenes lesz. A frissítés után a sofőr képes lesz jobban ellenőrizni és befolyásolni a robotpilóta működését, mint eddig. Ha ezután a komputer azt veszi majd észre, hogy a sofőr nem viselkedik felelőségteljesen a robotpilóta működése közben (magyarul nem figyel az útra, és nem áll készen minden pillanatban, hogy szükség esetén visszavegye az irányítást), akkor automatikusan ki fogja kapcsolni a robotpilótát.

Nem tudni, mi lesz az Amerikán kívüli Teslákkal

Messze nem ez az első eset, amikor megkérdőjeleződik az önvezető Teslák biztonságossága, bár nem minden eljárásban találják felelősnek a robotpilótát. Két hónappal ezelőtt egy kaliforniai esküdtszék úgy határozott, hogy a Tesla robotpilótája nem volt felelős egy balesetért, amiben a kocsi tulajdonosa elhunyt, két utasa pedig súlyosan megsérült. Akkor az önvezető módban üzemelő autó egyszer csak hirtelen letért az útról, egy pálmáfának ütközött és kigyulladt. A felperesek a Tesla szoftverhibáját vádolták a balesetért, de a cég ügyvédei sikeresen érveltek amellett, hogy a robotpilóta nem képes ilyen hirtelen kanyarodásra, és inkább a jelentős mennyiségű alkoholt fogyasztó sofőr rántotta hirtelen félre a kormányt.

Idén májusban a kínai hatóságok rendelték el több mint egymillió Tesla visszahívását a fék- és gázpedál hibája miatt. Az év elején pedig 362 ezer autót hívott vissza a cég Amerikában, mert akkor egy másik hatóság döntött úgy, hogy a robotpilóta növeli a karambolok veszélyét, mert képes volt a megengedett sebességhatárnál gyorsabban vezetni, és a kereszteződésekbe is veszélyesen hajtott be.

Arról egyelőre nem tudni, hogy az Amerikán kívül értékesített Teslák is megkapják-e a szoftverfrissítést, és ha igen, mikor.

Címkék: önvezető autó, Tesla